xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Udvidelse af plads på mba
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


39

0
09. januar 2018 @ 17:57
Let øvet

Jeg har en MacBook air fra 2013 på 128 GB. Jeg vil dog gerne have noget mere plads.

Hvilken løsning er den bedste?

  • Selv sætte en ny ssd i? Og er det svært
  • Få sat en ssd i fra en it mand
  • Niftydrive med micro sd
  • Transcend jetdrive
  • Alm sd kort

Og ved i hvad forskellen er i hastighed? Bruger min Mac til foto

  8
0
  160

1833

1
09. januar 2018 @ 18:29
Stormogul

Ssd er klart det hurtigste og ikke svær at skifte. Men du kan kun bruge specialbygget ssd'er som du købe Her. Når du ser priserne,  kommer du måske på andre tanker og kan pludselig godt nøjes med en discount sd-card løsning ;-).


8581

198
09. januar 2018 @ 18:39
Poseidon

En intern SSD er umådelig meget hurtigere end et SD kort, og jeg vil generelt kun anbefale sidstnævnte til backup. Medmindre du er pensionist og har al tid i verden eller ingen penge til en SSD..   

Det er nemt selv at opgradere SSD'en, se f.eks. her.

Der var engang en Mac...

4593

394
09. januar 2018 @ 20:04
FPU

Svaret er ikke helt ligetil, for både Palle og David har for så vidt ret, selvom deres svar peger i hver sin retning. Løsningen vil afhænge af dit behov for tilgang til data. Hvis de skal bruge eksta plads til flere programmer eller (store) filer, som skal tilgåes ofte, kan det (rent arbejsmæssigt) bedst svare sig at skifte til en større SSD. Men det er som nævnt ikke helt billigt i en Air, fordi der ikke er tale om en standard 2.5'' disk.

Skal du blot bruge den eksta plads til lager, så du kan slippe for at kopiere frem og tilbage fra en ekstern disk, er SD-kort løsningen ikke så tosset. Godt nok er hastigheden "kun" USB i forhold til SATA eller eSATA, men løsningen er absolut brugbar.

Jeg installerede en nødsystem på et SD-kort og kørte fra det i en uges tid, mens jeg ventede på, at min SSD kom med psoten (min interne harddisk var ved at stå af), og bortset fra små-lags af og til, kørte det faktisk forbavsende godt.

Med et µSD-kort i en Nifty (eller tilsvarende), vil der ikke være noget, som stikker ud af siden på Mac'en, og hvis det er til ting til lager, kan der jo sættes en ny i, når den første er fyldt op.

Det er helt klart en billig og brugbar løsning, så jeg vil da foreslå dig at prøve den, inden du investerer i en større Air-specifik SSD. Det KUNNE jo være, at dine behov dækkes fuldt ud. Du kan eventuelt starte med et lille-bitte SD-kort til ingen penge for at se, om hastigheden er god nok.

Husk at SD-kortet skal være Class10 eler bedre, for at det er sjovt. Class4 får man lange løg af.

Spirituel Maskine

8581

198
09. januar 2018 @ 20:23
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Skal du blot bruge den eksta plads til lager, så du kan slippe for at kopiere frem og tilbage fra en ekstern disk, er SD-kort løsningen ikke så tosset. Godt nok er hastigheden "kun" USB i forhold til SATA eller eSATA, men løsningen er absolut brugbar.

Husk at SD-kortet skal være Class10 eler bedre, for at det er sjovt. Class4 får man lange løg af.

Den er betydeligt langsommere. USB2, som der bruges til MBA'ens SD-læser er på 480 mbit/s, hvorimod et Class10 SD kort skriver og læser ved 80 Mbit/s.

Han kan dog købe et SDXC kort da de rammer går op til Class90 (720 Mbit/s), og så er man nok ikke så generet af det.

Der var engang en Mac...

4593

394
09. januar 2018 @ 20:42
FPU

@David:

Nemlig. Det virker som sagt ret fint med et SD-kort i siden på Mac'en, selv som bootdisk, selvom der er små-lags. Men trådstarter skal så lige veje SDXC-pris op mod performance i forhold til kapacitet, og skal han bruge meget plads, kan det være, at prisforskellen til en ren SSD-løsning ikke er så stor, ikke mindst hvis han også køber et eksternt kabinet til den oprindelige SSD og bruger den til lagerdisk eller nød-disk med et system på.

Spirituel Maskine

39

0
12. januar 2018 @ 10:46
Let øvet

Hej. Mange tak for hurtigt svar. 

Jeg prøver en nifty drive pga pris


Er flg kort hurtigt nok?


https://www.computersalg.dk/i/1299735/kingston-flashhukommelseskort-128



1833

1
12. januar 2018 @ 11:09
Stormogul
slow skrev:

Hej. Mange tak for hurtigt svar. 

Jeg prøver en nifty drive pga pris


Er flg kort hurtigt nok?


https://www.computersalg.dk/i/1299735/kingston-flashhukommelseskort-128


Måske, men det er kun UHS-1 hvilket kun garantere en mindste hastighed på 10MB/s. Uden at have undersøgt markedet, ville Jeg personligt gå efter UHS-3 for at være sikker på at det ikke er kortet som er flaskehals. Læseren er ifølge Apple koblet på USB med 480Mb/s max. hastighed. Det svare til 60MB/s, men min erindring med USB-2 eksterne harddiske, var at de i bedste fald kun kunne udnytte ca. det halve af den hastighed i praksis, altså omkring de 30MB/s (Firewire-400 med en 50MB/s hastighed er faktisk hurtigere i praksis).

Ps. lad være med at købe noget Kina knald, hvis du har dine data kær. Køb anerkende mærker som Samsung, Kingstron, san-disk etc. 


39

0
14. januar 2018 @ 09:45
Let øvet

Tak for hurtigt svar. Jeg fandt ud af ar nifty ikke understøtter højere end uhc1. Så nu har jeg bestil en nifty og et sandisk kort og krydser fingre