xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Jeg ved det er et ømtåleligt emne,men altså.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1519

0
09. december 2017 @ 14:39
Suspenderet

Jeg skrev engang at OSX efterhånden efterlignede Windows, det blev mange sure over. En' af de mest latterlige ting i Windows er de små bokse der dukker op; "Du har indsat et jackstik" er et eksempel, jeg ved jo udmærket jeg lige har stukket et sæt telefoner i stikket bagi? Nå, men det jeg synes er latterligt i High Sierra og et par tidligere versioner, er at når jeg for eksempel eksporterer et billede fra Foto til min desktop, så dukker der fanme en boks op; "Du har eksporteret et billede", det ved jeg sku da godt? Og nej, jeg har ikke endnu installeret på ny, så jeg skal hver dag,flere gange om dagen, gøre OSX opmærksom på hvilket program der skal åbne mine filer, noget er gået absurd galt her, har prøvet ALLE løsninger, så vidt jeg ved...

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
  20
0
  149

1493

39
09. december 2017 @ 15:14
Stormogul

i Mqc OS*


jeg trækker billeder ud af min Photos, der kommer ikke nogen dialog boks.. eksportere er vel sådan... uha lidt windows agtigt at gøre det, er det ikke?

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

955

9
09. december 2017 @ 16:16
Veteran
Bersærken skrev:

Jeg skrev engang at OSX efterhånden efterlignede Windows, det blev mange sure over. En' af de mest latterlige ting i Windows er de små bokse der dukker op; "Du har indsat et jackstik" er et eksempel, jeg ved jo udmærket jeg lige har stukket et sæt telefoner i stikket bagi? Nå, men det jeg synes er latterligt i High Sierra og et par tidligere versioner, er at når jeg for eksempel eksporterer et billede fra Foto til min desktop, så dukker der fanme en boks op; "Du har eksporteret et billede", det ved jeg sku da godt? Og nej, jeg har ikke endnu installeret på ny, så jeg skal hver dag,flere gange om dagen, gøre OSX opmærksom på hvilket program der skal åbne mine filer, noget er gået absurd galt her, har prøvet ALLE løsninger, så vidt jeg ved...

Fuldstændig enig med Bersærken.

Det virker fuldstændig som om at Apple er blevet inficeret med ms/dos-programmører fra 90-erne. og det på en lang række punkter, både i OSX og IOS




Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1129

129
09. december 2017 @ 16:16
Stormogul

tja... ved ikke om jeg vil sammenligne det med windows. da jeg først har set disse beskeder på mac. dog af en tredjeparts app ikke indbygget i os.

det er ret smart når/hvis det er gjort korrekt. jeg vil sige at det irritere også mig en del, at nogle apps bruger disse til al mulig info. som man måske også finder ligegyldig.

heldigvis kan man kontrolere det eller slå det helt fra.

du kan kontrolere det på app basis... ved at går ind i system settings > notifications.


hvis du gerne vil slå det helt fra, så skal du følge denne guide...

http://osxdaily.com/2012/08/06/disable-notification-center-remove-menu-bar-icon-os-x/


3580

34
09. december 2017 @ 16:34
Virtual Machine

Det er som om Apple har travlt med masse andre ting for tiden. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1519

0
09. december 2017 @ 19:30
Suspenderet

Nihad, du er en skat, du kommer med i min aftenbøn  . Grunden til jeg eksporterer er at min forbindelse er pinlig og hvis jeg uploader billeder større end 50-75 Kb til Fjæsen ses det på sønnens spil ovre i den anden ende af stuen.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

3580

34
09. december 2017 @ 20:11
Virtual Machine

Det er meget sjovt at du siger det. Al lyd fra iMac smuttede lige nu, og det hjælper ikke at lave en Windows Genstart. Hvad faen gør jeg?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1519

0
09. december 2017 @ 21:07
Suspenderet

Lars, prøv at hive lydstikket ud og sæt det ind igen, prøv også at ikke bare restarte,men luk helt ned og start igen.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

955

9
10. december 2017 @ 10:12
Veteran

Efter HIgh Sierra er mit skærmikon på menulinien forsvundet.....hvorfor synes Apple det ikke skal være nemt at skifte skærmindstillinger mere ? Men under hjælp i skærmindstillinger i systemindstillinger er der stadig info om vis skærm på menulinien.....  MS programmører ?

Mange små ting, der rent faktisk virker, fjernes eller ubrugliggøres. Et andet eksempel er i pages på iPad, hvor man før blot klikkede på titlen i toppen af et dokument for at ændre dokumentnavn. Hvorfor skulle det lige pludselig fjernes ?

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1129

129
10. december 2017 @ 12:05
Stormogul

@kenny, når du klikker den mulighed så popper der et skærm ikon op i menuen, men den har fået lidt andet funktionalitet. måske har det noget med retina skærme der prioriteres eller i hvertfald lægges stor vægt på. 

måske er det en mulighed der ikke bliver brugt så ofte, og så er den blevet ændret i.

bare fordi, vi som alminedelig bruger ikke forstå hvorfor det ene eller det andet er ændret i, fordi vi brugte det, er det ikke ens betydende det ikke har sit formål.

det samme med ios, og pages som du nævner. måske er det en mulighed meget sjældent blevet brugt, og så passer den måske heller ikke længere i fremtidsplaner eller noget. måske ønskede de blot at have et centralt sted hvor man skiftede navn på et dokument og ikke 5 forskellige steder. 

who knows... 



3580

34
10. december 2017 @ 12:24
Virtual Machine

Bersærken : Jep. En koldstart virkede. Jeg håber seriøst de får orden i tingene når de er færdig med at flytte ind i de nye lokaler. Jeg gætter på, at det er derfor at de ligepludselig virker så talentløse. Talentløs er jo ikke noget man sådan går hen og bliver med alderen. Man skulle jo gerne blive bedre, med mindre en del af staben er gået hen og blevet senile.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

955

9
10. december 2017 @ 16:57
Veteran
Nihad skrev:

@kenny, når du klikker den mulighed så popper der et skærm ikon op i menuen, men den har fået lidt andet funktionalitet. måske har det noget med retina skærme der prioriteres eller i hvertfald lægges stor vægt på. 

måske er det en mulighed der ikke bliver brugt så ofte, og så er den blevet ændret i.

bare fordi, vi som alminedelig bruger ikke forstå hvorfor det ene eller det andet er ændret i, fordi vi brugte det, er det ikke ens betydende det ikke har sit formål.

det samme med ios, og pages som du nævner. måske er det en mulighed meget sjældent blevet brugt, og så passer den måske heller ikke længere i fremtidsplaner eller noget. måske ønskede de blot at have et centralt sted hvor man skiftede navn på et dokument og ikke 5 forskellige steder. 

who knows... 


"når du klikker den mulighed"......jamen, der er ingenting at klikke, og ingenting i topbjælken oppe i øverste højre hjørne af skærmen. Men der er stadig noget om det i hjælpemenuen...."fint"...nej...

Simple ting som mouse-over på menuikoner er også forsvundet....

"ønskede de blot at have et centralt sted"....hmmm....tjae, det havde man også før, endda i en funktion hvor man kunne vælge mange dokumenter og sende via airdrop, men pludselig kunne man ikke det mere, og så forsvandt den umiddelbare mulighed, det at klikke på det du vil ændre, i stedet for som nu, at man skal ind over en menu og vælge og vælge.....

Hvor pokker er Jobs-holdningen blevet af ? og hvor er ham superdesigneren blevet af ?

Ting der gør ting nemt skal man ikke fjerne, men man kan fjerne det, der er bøvlet og dos-agtigt, specielt når der er flere handlinger, der giver samme resultat. Lidt dumt at beholde det bøvlede, men fjerne det der virker umiddelbart og let.

Det redmonske dobbelttryk er kommet til mac, og menuhelvedet er nu en kendsgerning også.



Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

3580

34
10. december 2017 @ 19:44
Virtual Machine

Enig!

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
10. december 2017 @ 21:54
Stormogul

min forståelse af fleste folks klager indenfor IT er at de har misforstået funktionen. 

når jeg vælger at vise "ikon" for "skærm", så popper den op i menuen... en skærm med en trekant. denne er ikke mere "oplysning skift" ikon, men mirroring af skærm. 

måske du savner den gamle mulighed, men den er der ikke mere, og den nye gør ikke det samme som den gamle. derfor kan man ikke sige at den ikke gør det den skal. det gør den, du forventer bare noget andet fra den. jeg har ikke haft behov for at ændre i oplysning i flere år. da jeg synes det er pænest at køre i native skærm mode. måske popper funktionen frem, når der bruges en eksternksærm og ikke den indbyggede? 

det jeg mente centralt er at du lige præcis ikke har 5 forskellige måder at gøre samme ting. som er måske nemmere for en der har brugt funktionen. men hvis det skal være "nemt" for alle, så skal man måske gøre det "et" sted på "en" måde.

og ja, det kan være det så betyder nogle af mulighederne forsvinder. men hvis kun 2% af brugere har brugt funktionen, og 98% af dem har haft problemer med at bruge det. så er det jo oplagt at lave om på det.

jeg siger ikke, det er tilfældet her. jeg kigger bare på det mere analytisk end blot kritik af fjernelse af noget man har brugt.

kan sagtens følge dig i at du savner at gøre ting på den gamle måde. men hvis du er åben for nye ting, kan du måske indse at der er nogle positive sider ved det. igen, jeg ved ikke hvad der ligger bag de ændringer du finder irriteret,, men tænker blot generelt på udvikling.

når man udvikler så handler ting ofte om kompromis. om hvad brugere har behov for, hvad de bruger mest og mindst. plads, oplevelsen osv. hvis alle apps skulle beholde alle deres funktioner fra deres fødsel, så vil de jo lige præcis ligne microsoft produkt. og ikke en apple. for så vil du have 30 måder at gøre en ting på. og halvdelen af dem vil på tilfældige tidspunker ikke virke efter hensigten, fordi udvikleren har ikke kunne overskue at lave alle ændringer på alle de variationer. det kan også være en sikkerhedsaspekt ind i det. vedligeholdelse af alle de funktioner er tidskrævende og kan skabe sikkerhedshuler.

hvis de har fjernet muligheden for dig at gemme, så vil jeg nok tænkte... ok, det er en fejl. hvis de har gjort det anderledes for dig at gemme eller omdøbe et dokument, så her gud. vand dig til det og kom videre. 


955

9
11. december 2017 @ 10:15
Veteran

Forstår som ganske godt det du skriver, men gang på gang oplever vi at der ved opdatering af programmer og styresystem sker frafald af nyttige funktioner.

Det tåbelige er blot at mange funktioner kommer igen inden for de første par opdateringer, nogle gange først år efter. Så ting jeg har fundet nyttige, er så åbentbart ikke forsvundet fordi jeg er den eneste der benytter dem, siden Apple selv kommer på en ide om at geninstallere dem.....

Skærmikonet på meulinien var tidligere en firkant med en trekant indeni. Bruger du high sierra ? 

Aperture på mac er og iphoto på iPad var geniale programmer, nu er vi tilbage til en ligesom stifinder-kultur 1 billede ad gangen, og en masse bøvlede plugins.  

Du ved, "Ting var meget bedre i gamle dage".... tja det gælder åbentbart stadigt.

I vel omkring 1980-81 havde jeg en ZX Spectrum computer med tekstbehandlingsprogrammet "Tasword 2". Dengang kunne man starte med at skrive et valgfrit sted, fx midt på siden. Tænk hvis Pages, Word og alle de andre kunne bare noget af det samme her i 2017 :-)




Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1129

129
11. december 2017 @ 11:49
Stormogul

jeg kan ikke lige erinde at jeg har haft en "funktion" der er forsvundet for at komme tilbage igen. men jeg tror på dig når du siger, at du har. 

måske er forklaringen igen lidt af det jeg skrev tidligere... at alle de forskellige muligheder er svære at holde styr på og indarbejdet på nye udgaver. derfor gør man måske det, at man laver den basis udgave hvor man kan gøre ting og sager på en normal måde. og efterfølgende introducere de andre muligheder når man har fundet ud at alt er som det skal være. igen, måske noget med sikkerhed at gøre. men igen... det er bare mine gæt.



1519

0
11. december 2017 @ 12:15
Suspenderet

High Sierra gør noget jeg aldrig har set før; jeg har et Finder vindue åbent til at trække billeder fra browseren ned i. I vinduet er der JPG billeder  og der er billedsymboler på, i samme øjeblik jeg trækker et nyt billede ned i vinduet forsvinder billederne og der er kun hvide tomme ikoner. Prøver jeg at åbne et billede er det nu ikke Billedfremviser der åbner,jeg skal fortælle systemet hvad det skal bruge hver gang det sker.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1129

129
11. december 2017 @ 12:38
Stormogul
Bersærken skrev:

High Sierra gør noget jeg aldrig har set før; jeg har et Finder vindue åbent til at trække billeder fra browseren ned i. I vinduet er der JPG billeder  og der er billedsymboler på, i samme øjeblik jeg trækker et nyt billede ned i vinduet forsvinder billederne og der er kun hvide tomme ikoner. Prøver jeg at åbne et billede er det nu ikke Billedfremviser der åbner,jeg skal fortælle systemet hvad det skal bruge hver gang det sker.

blot for at se om det er noget dit bruger gør eller system opførsel, kan du oprette en ny bruger. og forsøge at gøre det samme i den nye. 


3580

34
11. december 2017 @ 16:59
Virtual Machine

iTunes Helper i "Log-in emner" er forsvundet efter opdatering til 10.13.2. Jeg bruger "deling i hjemmet" ret meget, og nu er jeg blevet nød til at tænde iTunes manuelt efter genstart når jeg skal køre "deling i hjemmet". Hvordan får jeg den tilbage igen?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
11. december 2017 @ 20:01
Stormogul

har du forsøgt med at slå deling fra. genstarte. slå det til igen.



955

9
11. december 2017 @ 20:50
Veteran

Ja, finder er også lidt "mærkelig" nu. 

En ting, der altid har undret mig er min placering af mapper, drev etc i favoritter i Finder, som ofte ændrer placering efter en større opdatering.

I high Sierra viser Finder ikke mere alle mine farvemærkede foldere, kun nogle af dem..... Men når man fjerner en farvemærkning og så tildeler den igen, så bliver de vist......

Kvalitetssikring ville være godt   

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside