xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Min MacBook er blevet meget langsom.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

0
JacobNielsen (Skribent)
04. december 2017 @ 20:03
Nyt medlem

Hej.

Her det sidste stykke tid, er min MacBook desværre blevet ufatteligt langsom. Den kommer frem med det flerfarvede tænkehjul, og den hakker også enormt meget i alle programmer. Det tager gerne 1-1,5 minut som minimum at starte den op. Ydermere tager det også lang tid at åbne programmer/mapper. Hvad dælen kan jeg gøre ved det? Min svoger har anbefalet mig at anskaffe mig en SSD harddisk og sætte i. 

Jeg har en: 

MacBook Pro (13-tommer, mid 2012)

2,5GHz Intel Core i5

4GB 1600 MHz DDR3

Inted HD Graphics 4000 1536 MB


  4
0
  78

4593

394
04. december 2017 @ 20:52
FPU

Først og fremmest: din harddisk KAN være ved at stå af, så start med at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste. Du kan enten lave en fuld TimeMachine-backup over på en ekstern disk, som du kan bruge til komplet genetablering på en ny disk, eller du kan kopiere dine personlige dokumenter over på USB-sticks eller SD-kort, installere macOS og programmer fra bunden af og så kopiere dokumenterne tilbage.

Vær opmærksom på, at backups af dine eventuelle iDimser ligger i mappen "Application support" i den (eventuelt usynlige) mappe, som hedder "Bibliotek" i din brugermappe. Den mappe skal du eventuelt også finde og kopiere, hvis du laver manuel backup.

Du kan muligvis checke, om din disk er ved at stå af ved at kontrollere den i Diskværktøj. HVIS der meldes om fejl, KAN det være, at Diskværktøj kan udbedre de fejl. Men altså: lav en backup, inden du begynder at dimse.

Det ER altså ikke nogen dårlig idé at skifte sin harddisk ud med en SSD. Din boot-tid vil ryge ned under 20 sekunder, og programmer og dokumenter åbner stort set momentant. Du får virkelig fart for skillingerne, så din Mac vil føles som en helt ny maskine.

Enhver 2.5'' SSD passer direkte ind i din Mac. Der findes en del forskellige SSD-mærker, men du går ikke galt i byen med en Samsung EVO 850. Jeg satte selv en EVO 840 i min MBP 2010 for 3-4 år siden, og det har bare spillet. Husk at en ny disk skal omformateres til Extended(Journaled) med GUID Partition Table, før der kan installeres et bootable system på den.

Du skal blot skrue bundpladen af (efter at have "jordet" dig selv, så du ikke zapper bundkortet med statisk elektricitet) og så skifte disken ud. Vær opmærksom på, at der nok sidder nogle små skruer på siden af harddisken, som du skal flytte over på SSD'en, inden du sætter den i.

MBP 2012 er notorisk kendt for at have et svagt kabel mellem harddisk og bundkort. Det KAN være det, som giver dig problemer, men under alle omstændigheder skal du være forsigtig, når du piller det ud af harddisken, og når du sætter det i SSD'en.

Hvis muldvarpeskindet tillader det, så opgradér ved samme lejlighed til 2 x 4 GB RAM. Uofficielt kan MBP 2012 tage 2 x 8 GB, så det kan du jo overveje (men læs lige noget om det først, ikk'?).

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

8581

198
05. december 2017 @ 12:06
Poseidon

Alle tingene du beskriver kan bortforklares med en langsom harddisk. En SSD opgradering vil sandsynligtvis fjerne langt de fleste problemer.

Der var engang en Mac...

4593

394
05. december 2017 @ 12:30
FPU

@David:

Jaeh, bortset fra, at hans problem er opstået fornylig. Det KAN selvfølgelig være en godt fyldt harddisk, eller at Mac'en blot trænger til en genstart, men netop fordi det er et nyt fænomen, tror jeg, at der kan være noget galt med disken (eller SATA-kablet fordi det er en 2012'er).

Men du har helt ret i, at en SSD vil få hastighedsproblemerne til at forsvinde, uanset om harddisken er ved at stå af, eller ej. Og opgradering til 8 GB RAM vil heller ikke skade.

Spirituel Maskine

363

0
05. december 2017 @ 16:18
Lærling

Hej  !

Har du prøvet med " 1 gang Førstehjælp" ?  ( findes i "Diskværktøj" ) .

Vh. holak