xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Tastatur vil ikke parre ...
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


386

8
29. november 2017 @ 13:56
Lærling

Nu får jeg brug for jeres hjælp igen! Jeg sidder i mit sommerhus (langt fra ALT) med en mac mini, jeg ikke kan få i gang, for jeg har fået et forkert keyboard med hjemmefra. Det keyboard, jeg har, er et bluetooth-keyboard, som ikke er parret med mini'en. Derfor kan jeg ikke taste mit password ind - og så stopper festen lissom dér.Jeg har prøvet at tage batterierne ud af keyboardet og sætte dem i igen, parre påny, men uden held. Mus virker fint - men kan man på en eller anden måde få fat i 'noget' så jeg kan komme ind på maskinen og få nulstillet bluetoothe'n så jeg kan sætte det ordentligt op.  

Har også en macbook, som jeg sidder og skriver på nu, så hvis jeg kan noget vha den, er det også en mulighed. Men jeg skulle meget gerne have mini'en (som jeg har en stor skærm på) i gang.

  5
0
  79

1833

1
29. november 2017 @ 14:21
Stormogul

Afhængig af indstillingen systemindstillinger->Bluetooth->avanceret->åbn bluetooth indstillingsassistent ved start, hvis der ikke findes noget tastatur, så burde den gå igang med søgning/parring som standard. Men om den gør det før logon er jeg usikker på..

Har du slukket tastaturet og blevet ved med at holde power knappen nede på den, så den begynder parring?

Hvis du tilfældigvis har en anden Mac med og aktiveret og skærmdeling under systemindstillinger->deling på din Mac Mini, kan du logge ind ad den vej.

Der findes et skærm tastatur, men så vidt jeg ved ikke ved login skærm. Systemindstillinger->tastatur->tastatur->vis tastatur- og emojifremviser på menulinie. Herefter kan skærmtastatur aktiveres som andet menupunkt i fremkomne menubar-ikon.


386

8
29. november 2017 @ 14:40
Lærling
Palle Meinert skrev:

Afhængig af indstillingen systemindstillinger->Bluetooth->avanceret->åbn bluetooth indstillingsassistent ved start, hvis der ikke findes noget tastatur, så burde den gå igang med søgning/parring som standard. Men om den gør det før logon er jeg usikker på..

Har du slukket tastaturet og blevet ved med at holde power knappen nede på den, så den begynder parring?

Hvis du tilfældigvis har en anden Mac med og aktiveret og skærmdeling under systemindstillinger->deling på din Mac Mini, kan du logge ind ad den vej.

Der findes et skærm tastatur, men så vidt jeg ved ikke ved login skærm. Systemindstillinger->tastatur->tastatur->vis tastatur- og emojifremviser på menulinie. Herefter kan skærmtastatur aktiveres som andet menupunkt i fremkomne menubar-ikon.


Ja, jeg har prøvet at holde powerknappen nede på tastaturet - længe. På den grønne lampe-blinkeri ser det ud som om, den forsøger at parre, men det lykkes ikke. 

Jeg har en anden mac med (macbook), men hvordan får jeg den til at kommuniere med min mini?


1833

1
29. november 2017 @ 15:28
Stormogul
mjanneh skrev:
Palle Meinert skrev:

Afhængig af indstillingen systemindstillinger->Bluetooth->avanceret->åbn bluetooth indstillingsassistent ved start, hvis der ikke findes noget tastatur, så burde den gå igang med søgning/parring som standard. Men om den gør det før logon er jeg usikker på..

Har du slukket tastaturet og blevet ved med at holde power knappen nede på den, så den begynder parring?

Hvis du tilfældigvis har en anden Mac med og aktiveret og skærmdeling under systemindstillinger->deling på din Mac Mini, kan du logge ind ad den vej.

Der findes et skærm tastatur, men så vidt jeg ved ikke ved login skærm. Systemindstillinger->tastatur->tastatur->vis tastatur- og emojifremviser på menulinie. Herefter kan skærmtastatur aktiveres som andet menupunkt i fremkomne menubar-ikon.


Ja, jeg har prøvet at holde powerknappen nede på tastaturet - længe. På den grønne lampe-blinkeri ser det ud som om, den forsøger at parre, men det lykkes ikke. 

Jeg har en anden mac med (macbook), men hvordan får jeg den til at kommuniere med min mini?

Hvis ikke du i forvejen har slået skærmdeling til på din Mac Mini, så er det ikke muligt.

Men det gøres ved i Finder. Ved at finde Mac Minien under enheder i venstre side. Når den er valgt og skærmdeling er muligt, vil der være en knap øverst til højere i finder vinduet..

Hvis hverken fildeling eller skærmdeling er aktiveret på Mac Mini er det muligt den slet ikke dukker frem i venstre side.

(Da dette har med netværksdeling at gøre, skal de selvfølgelig også være på samme netværk, for at kunne se hinanden)

Spørgsmålet er om EFI (Boot systemet) kan fange den selv, man kan jo godt bruge BT-tastatur til aktivere boot kommander.. 🤔. Prøv at tryk alt-tasten ned mens du tænder Mac Mini Helt fra bunden og se om ikke den kan fange den og vise partitionsvælgeren..


1833

1
29. november 2017 @ 15:33
Stormogul

Prøv også at tjekke sidste afsnit "How to Enable Bluetooth Without a Keyboard or Mouse in Mac OS X" her:

http://osxdaily.com/2016/07/16/enable-bluetooth-without-keyboard-mouse-mac/

Det er dog tilbage til det første jeg nævnte, med at den burde starte søgning uden tastatur tilsluttet afhængig af din indstilling under BT..


386

8
29. november 2017 @ 17:44
Lærling
Palle Meinert skrev:

Prøv også at tjekke sidste afsnit "How to Enable Bluetooth Without a Keyboard or Mouse in Mac OS X" her:

http://osxdaily.com/2016/07/16/enable-bluetooth-without-keyboard-mouse-mac/

Det er dog tilbage til det første jeg nævnte, med at den burde starte søgning uden tastatur tilsluttet afhængig af din indstilling under BT..


Tak for dine forslag - og for linket, men jeg kan desværre ikke komme 'forbi' loginvinduet, hvor jeg jo skal indtaste mit kodeord, før jeg kan komme videre (løsning 2 i lonket). Har også prøvet at tage alle andre ting fra og boote uden noget, men det briger desværre ikke BT-setuppet op :-(

Der er vist ikke andet for, end at jeg i morgen må begive mig til nærmeste genbrugsbutik og hitte et gammelt pc usb-tastatur. Så kan jeg i hvert fald komme ind på maskinen og stille på det nødvendige .... dammit!! Nu husker jeg jo, hvorfor bluetooth og sommerhus går dårligt i spænd og at det altid er sikrere med noget ledning mellem tingene.