xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
49,64 GB kan slettes Hvad er det og hvordan slettes det
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


234

11
26. november 2017 @ 14:52
Juniormedlem
[post_text]
  12
0
  2531

4593

394
26. november 2017 @ 16:49
FPU

Der findes hjælpeprogramer, som kan give brugeren et overblik, hvad der ligger hvor, så vedkommende lettere kan vurdere, om det kan/bør slettes.

Andre brugere herinde plejer at pege på to bestemte programmer, nemlig GrandPerspective, og DaisyDisk.

Hvis du søger på et af de to navne herinde på Macnyt, vil du kunne finde (nu lukkede) tråde om emnet omkring uspecificerede data, som ligger og fylder. I den her tråd kan du også finde direkte links til begge ovennævnte programmer.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

234

11
26. november 2017 @ 17:52
Juniormedlem

Hej Tonny.

Tak for dit svar og link. 

Jeg har lige sat en ny TimeMachine Backup igang og det vil tage omkring 4 timer inden den er færdig. 

I morgen prøver jeg DaisyDisk. Jeg har lige købt det for 2 minutter siden med Black Friday rabat. Det gælder endnu, hvis andre læser med her :-)

Jeg vender tilbage engang i morgen aften.


4593

394
26. november 2017 @ 20:49
FPU

OK.

Vil lige fortælle, at hvis du bruger din Mac til backup af IOS-apparater, så ligger der lige så mange GigaBytes i din brugermappes (eventuelt usynlige) Bibliotek, som der ligger på din(e) iDims(er).

Hvis du går ind i din brugermappes Bibliotek, evt. via Finder's Gå-menu, kan du tjekke størrelsen af de IOS-mapper ved at vælge at vise indholdet af Bibliotek på Listeform (Kommando-2), vælge Vis omfang og Vis omfang på alt ved at hakke af de relevante steder i Oversigtsvalg (Kommando-J) og så sortere Bibliotek efter omfang ved at klikke på trekanten øverst i vinduet.

IOS-backup'erne befinder sig i den mappe i Bibliotek, som på engelsk hedder Application Support. Jeg ved ikke, hvad mappen hedder på dansk. De data skal du næppe slette, uanset hvad din nye software fortæller dig.

Spirituel Maskine

234

11
27. november 2017 @ 20:52
Juniormedlem

Hejsa.

Jeg har rodet lidt med det hele og desuden opdateret til High Sierra undervejs, da der lå en stor opdateringsfil på HD. Nu er jeg nede på "kun" 40,41 GB som iflg. finder kan slettes. iOS arkiver fylder godt 8 GB så det må være backuppen af iPhone og iPad. Dem lader jeg ligge.

Kan det være at der blandt de 40,41 GB ligger filer som ikke har været åbnet længe? Jeg har en del video liggende, som ikke er redigeret eller bare ikke har været set længe. Jeg synes at der var noget med at "gamle" filer blev slettet automatisk, hvis man ikke slog den funktion fra, efter en opdatering af osX for længe siden. Måske husker jeg forkert?

Når jeg scanner med DaisyDisk viser den nogle ret store mapper med systemfiler? F.eks. ".com.apple.NetBootX" og "private" og ...smaller objects..." samt "Hidden Space" som jeg jo ikke kan se hvad indeholder. Det tør jeg ikke rode med, hvis det kan resultere i et ustabilt styresystem.

Det er ikke super vigtigt for mig at få slettet de 40 GB. Jeg har stadig masser af plads på mit FusionDrive. Mit indlæg er mest oprettet af nysgerrighed over, hvad der kunne ligge i de mange GB som tilsyneladende kan slettes.


4593

394
27. november 2017 @ 22:59
FPU

Jeg kan ikke hjælpe dig med at udvælge, hvad du kan og ikke kan tillade dig at slette; for det første kører jeg stadigvæk på SnowLeo fra 2010, som alt andet lige ikke laver så mange filer i forhold til et noget nyere system, og for det andet er det umuligt at fjern-fortælle om en given fil bør bevares, eller ej.

Imidlertid har du jo lige lavet en TM-backup, så den kan du jo bruge som plukke-lager, hvis du kommer til at slette noget, som ikke skulle have været slettet. Husk at notere på et stykke papir, hvad du fjerner og fra hvilken mappe, så du har styr på det, hvis du bliver nødt til at kopiere det tilbage.

Glædelig oprydning.

Spirituel Maskine

1129

129
28. november 2017 @ 02:02
Stormogul

har du haft kig ind under "~/Library/Cache/" eller "/Library/Cache/"

der gemmer sig ofte en del filer der kan slettes. måske er det disse filer der tæller med i statistikken. sørg for at alle programmer er lukket inden, og genstarte computer efter du har slettet disse filer/mapper.


234

11
28. november 2017 @ 19:08
Juniormedlem

Jeg plukker lidt videre i filerne. Tak for jeres tilbagemeldinger :-)


1326

0
29. november 2017 @ 11:02
Stormogul
Hansa skrev:

Hej.


Når jeg vælger at få vist info om min HD i finder, står der at jeg har 437,29 GB tilgængeligt og at 49,64 GB kan slettes.


Hvordan kan jeg se hvad det er systemet mener jeg kan slette og hvordan sletter jeg det?


Papirkurven er tom.

Det lyder til, at du har "Optimer lagring" slået til siden det står i Vis Info:

https://support.apple.com/da-dk/HT206996

Så skal du vælge Æblemenuen > Om denne Mac > Storage > Manage

Der kan du se, hvad der ligger, som systemet mener kan slettes.

Bemærk, at det ikke nødvendigvis er en god idé at slette, for hvis Store in iCloud er slået til, vil den lokale udgave af diverse ældre filer blive slettet fra disken, og du skal have netadgang for at kunne benytte dem.


1326

0
29. november 2017 @ 11:04
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Der findes hjælpeprogramer, som kan give brugeren et overblik, hvad der ligger hvor, så vedkommende lettere kan vurdere, om det kan/bør slettes.

Andre brugere herinde plejer at pege på to bestemte programmer, nemlig GrandPerspective, og DaisyDisk.

Hvis du søger på et af de to navne herinde på Macnyt, vil du kunne finde (nu lukkede) tråde om emnet omkring uspecificerede data, som ligger og fylder. I den her tråd kan du også finde direkte links til begge ovennævnte programmer.

Held og lykke og feed-back.

Du kommer tit med råd i diverse tråde, men så vidt jeg ved kører du med et ældre system?

Mange gamle råd kan enten være ubrugelige eller decideret skadelige på nyere versioner, så vær varsom og spørg ind.

  



4593

394
29. november 2017 @ 12:24
FPU

@JLL:

Det er jo også derfor, at jeg fortæller trådstarter, at jeg kører et gammelt system, og at de derfor skal tage mine råd med forbehold for moderniteter.

Nu er det jo således, at mange tråde herinde omhandler tekniske problemer. Hvis der ikke er andre, der svarer, hvad skal jeg så gøre? Lade dem sejle i deres egen sø?

Et af Macnyts adelsmærker er jo netop, at der som regel er en eller anden med kendskabet til det specifikke problem, som svarer inden for meget kort tid, så trådstarter kan komme videre, og eftersom jeg er herinde og vende flere gange om dagen, her jeg mulighed for et hurtigt respons, og hvis jeg føler, at jeg kan hjælpe trådstarter, kan jeg da ikke bare lade vedkommende hænge i tmevis i forventning om, at Macnyttere med nyere systemer nok skal se tråden og nok skal svare, eller hvad?

Og husk på, at jeg i mit første svar trods alt blot henviste til DaisyDisk og GrandPerspective, så trådstarter kunne komme i gang med at diagnosticere, og her er det jo irrelevant, hvilket system jeg kører. ;o)

Spirituel Maskine

1326

0
29. november 2017 @ 12:42
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

@JLL:

Det er jo også derfor, at jeg fortæller trådstarter, at jeg kører et gammelt system, og at de derfor skal tage mine råd med forbehold for moderniteter.

Det er jo så først efter de første par indlæg, hvor han er gået igang med forslag, der intet har at gøre med det Vis Info skriver.

Der er endda blevet indkøbt et program.



Nu er det jo således, at mange tråde herinde omhandler tekniske problemer. Hvis der ikke er andre, der svarer, hvad skal jeg så gøre? Lade dem sejle i deres egen sø?

Nej, jeg skriver bare, at du skal være varsom og spørge ind før der kommer løsningsforslag.   


Et af Macnyts adelsmærker er jo netop, at der som regel er en eller anden med kendskabet til det specifikke problem, som svarer inden for meget kort tid, så trådstarter kan komme videre, og eftersom jeg er herinde og vende flere gange om dagen, her jeg mulighed for et hurtigt respons, og hvis jeg føler, at jeg kan hjælpe trådstarter, kan jeg da ikke bare lade vedkommende hænge i tmevis i forventning om, at Macnyttere med nyere systemer nok skal se tråden og nok skal svare, eller hvad?

Nu var det ikke for at træde dig over tæerne, men et hurtigt forkert svar er nok næppe bedre end et langsomt korrekt svar.

Ja, brugeren kommer jo videre, men primært med at spilde sin tid. Derfor er det nok nemmere at spørge ind til, hvad der benyttes, inden der kommer forslag.


Og husk på, at jeg i mit første svar trods alt blot henviste til DaisyDisk og GrandPerspective, så trådstarter kunne komme i gang med at diagnosticere, og her er det jo irrelevant, hvilket system jeg kører. ;o)

Det er det jo ikke, for de 49,64 GB er langt fra noget, der nødvendigvis kan slettes.

Hvis du sletter de pågældende filer via andet end den indbyggede rutine, kan du risikere at du har mistet data, da systemet så tror at filen er slettet og derfor så også fjerner den fra sin iCloud kopi.


4593

394
29. november 2017 @ 15:38
FPU

@JLL:

Jeg føler mig ikke fornærmet, og jeg skal nok lige vende skråen en ekstra gang, inden jeg begynder at rådgive om at dimse rundt inde i nye macOS'er.

Men når emnet er identifikation af data, evt. i forbindelse med oprydning, vil jeg altså stadigvæk tillade mig at pege på de to programmer, som også andre brugere herinde anbefaler; det har intet med mit gamle OS at gøre, og trådstarter kan læse om deres funktioner, inden han/hun trykker på købe-knappen.

Med ønsket om en glædelig vinter.

Tonny

Spirituel Maskine