xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
High Sierra glemmer stadig hvilket program der skal bruges.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1519

0
19. november 2017 @ 00:23
Suspenderet

Ja, som skrevet står; High Sierra glemmer stadig hvilket program der skal bruges. Jeg har forsøgt alle mulige krumspring for at få min Mac til at huske hvilket program der skal bruges til at åbne især JPG's, hver gang der startes op har den glemt at det er Billedfremviser der skal bruges,ikke Image Viewer. Nogen gode råd her?

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
  19
0
  171

1833

1
19. november 2017 @ 07:53
Stormogul

http://osxdaily.com/2013/08/08/change-default-application-open-files-mac-os-x/

Jeg tester p.t. lidt forskellige videoafspillere og der har jeg god gavn af denne udvidelse, til at sætte dem som standard til at alle filtyper de understøtter:

http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/


80

0
19. november 2017 @ 11:14
Novice

Du har vel prøvet


Vis info

Åben i 

(Brug dette program til at åbne alle filer som denne)


1519

0
19. november 2017 @ 16:43
Suspenderet
Jesper Høy Hansen skrev:

Du har vel prøvet


Vis info

Åben i 

(Brug dette program til at åbne alle filer som denne)



Det gør jeg hver eneste fucking dag og er stadig frustreret over at lortet ikke virker som det skal, og at jeg er den eneste med dette problem. I dag ville den åbne Mplayer i stedet for VLC, da jeg så valgte VLC sagde den at det er første gang du bruger dette program, rend mig snart i røven med Mac OS, det er da ikke til at holde ud...


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1493

39
19. november 2017 @ 17:21
Stormogul

har du lagt apps ind i applikations mappen ? eller kører du dem fra diskimaget ?

hvis du er den eneste med problemet.. så tænker jeg da fejl 40?   

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

740

38
19. november 2017 @ 17:48


Det gør jeg hver eneste fucking dag og er stadig frustreret over at lortet ikke virker som det skal, og at jeg er den eneste med dette problem. I dag ville den åbne Mplayer i stedet for VLC, da jeg så valgte VLC sagde den at det er første gang du bruger dette program, rend mig snart i røven med Mac OS, det er da ikke til at holde ud...

Knud, pas nu på blodtrykket.

Den ovenfor beskrevede metode virker ikke.

Men denne metode virker 100 pct. sikkert i macOS High Sierra HUSK AT KLIKKE I RET ALLE:

Permanent ændring af det program, der bruges til at åbne et arkiv
Vælg arkivet i Finder, og vælg Arkiv > Vis info.

Du kan også ctrl-klikke på arkivet og derefter vælge Vis Info.

Klik på trekanten ud for “Åbn i” i infovinduet.

Klik på lokalmenuen, og vælg derefter programmet.

Hvis alle arkiver af denne type skal åbnes med det program, skal du klikke på Ret alle.


1519

0
19. november 2017 @ 20:11
Suspenderet

Jeg skrev at jeg har prøvet alt, det første er jo Ret Alle, det næste er disktilladelser, genopbygning af Launch Services, alt er prøvet og fungerer kun til en restart, så er den tosset igen......

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1833

1
19. november 2017 @ 21:40
Stormogul

Man skulle næsten tro du er logget på som gæstebruger, hvor alt bliver nulstillet ved næste login.


4593

394
19. november 2017 @ 22:09
FPU
Palle Meinert skrev:

Man skulle næsten tro du er logget på som gæstebruger, hvor alt bliver nulstillet ved næste login.

Eller en defekt preference-fil.

Bersærken, prøv via Gå-menuen i Finder at navigere ind til <DitBrugernavn> -> Bibliotek -> Indstillinger og kassér de tre preference-filer, som hedder noget med Billedfremviser, genstart din Mac, og fortæl den derefter eventuelt, at den skal bruge Billedfremviser til billeder via Vis Info og alt dét der. Den burde dog alt andet lige nu automatisk åbne (i hvert fald) JPG og GIF i Billedfremviser.

De tre filer hedder (gæt-oversættelse fra engelsk) com.apple.Billedfremviser.bookmarks.plist, com.apple.Billedfremviser.LSSharedFileList.plist, og com.apple.Billedfremviser.plist

Hvis du ikke kan finde dem, så kig efter com.apple.Preview…

Du kan eventuelt ved samme lejlighed kassere ImageViewer's preference-filer for en sikkerheds skyld.

Pøj-pøj.

P.S. Med forbehold for (kraftige) ændringer siden SnowLeo.

Spirituel Maskine

1519

0
20. november 2017 @ 16:00
Suspenderet

Nu er alle råd prøvet, samme resultat,jeg har nu vænnet mig til at i Mac OS skal man lige fortælle hvilket program man vil bruge, så virker det, sørgeligt,men sandt.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1325

0
20. november 2017 @ 16:18
Stormogul
Bersærken skrev:

Ja, som skrevet står; High Sierra glemmer stadig hvilket program der skal bruges. Jeg har forsøgt alle mulige krumspring for at få min Mac til at huske hvilket program der skal bruges til at åbne især JPG's, hver gang der startes op har den glemt at det er Billedfremviser der skal bruges,ikke Image Viewer. Nogen gode råd her?

Hvad er Image Viewer?

Men prøv at gå i din Biblioteksmappe > Preferences

Slet alt hvad der hedder noget i med com.apple.LaunchServices

Genstart.


1325

0
20. november 2017 @ 16:22
Stormogul
Bersærken skrev:

Jeg skrev at jeg har prøvet alt, det første er jo Ret Alle, det næste er disktilladelser, genopbygning af Launch Services, alt er prøvet og fungerer kun til en restart, så er den tosset igen......

Der er ikke noget, der hedder disktilladelser i High Sierra.

Og så skal du genstarte med det samme efter at have rodet med preferencefiler for at sikre, at det ikke er en cachet udgave der benyttes.


2322

0
20. november 2017 @ 16:24
ASCII jonglør

Det var faktisk en ret nyttig oplysning - tak for det!   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1519

0
20. november 2017 @ 22:07
Suspenderet

Og nu starter vanviddet uden jeg har restartet, ville åbne en MKV fil og måtte fortælle den at den skulle bruge VLC, og selv om jeg har set film i dag, påstod den at det var første gang programmet blev åbnet, hvad bliver mon det næste udspil fra min Mac?

-

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
20. november 2017 @ 23:15
FPU

Hui, Bersærken, du har godt nok været uheldig med din Mac/OS'et denne gang. Men det KAN ikke være værre end Windows. Endnu.

Altså, dit OS glemmer hele tiden, hvilke programmer, der HAR været åbne, siden de blev installeret, og hvilke dokumenter der skal åbnes i hvilke programmer. Det KAN næsten ikke være hardware, så det MÅ være OS'et.

Du har ovenfor beskrevet, hvordan du har prøvet alle kneb, uden at det hjalp, så der er nok kun en enkelt mulighed tilbage, nemlig omformattering af disken og ny-installering af OS og programmer fra bunden af.

Du er jo gammel i gårde, så du har nok styr på at lave manuelle kopier af de dokumenter, som du ikke vil miste, og så må du ellers bruge en forlænget weekend på at starte helt forfra.

Du KAN prøve at Shift-boote (sikker tilstand) og se, om det hjælper, men jeg tror det ikke; en eller anden database nede i maskinrummet er fåkket op og vil ikke lade sig reparere.

Havde det været i System 7 eller MacOS 8 eller 9, havde det været dejligt nemt at løse problemet: først synliggøre og kassere DesktopDB, så genstarte Mac og lade den genopbygge skrivebordet, og så kontrollere (og eventuelt ændre) FileMaping for de vigtigste filer. Maks. fem minutters arbejde. Og så siger man, at fremskridt er en god ting. Pfffh!

Spirituel Maskine

2185

44
20. november 2017 @ 23:46
ASCII jonglør

Har du prøvet at oprette en ny bruger, og så se om problemet også er ved denne nye bruger ??


1325

0
21. november 2017 @ 10:12
Stormogul
Bersærken skrev:

Og nu starter vanviddet uden jeg har restartet, ville åbne en MKV fil og måtte fortælle den at den skulle bruge VLC, og selv om jeg har set film i dag, påstod den at det var første gang programmet blev åbnet, hvad bliver mon det næste udspil fra min Mac?

Har du prøvet at nulstille LaunchServices, som jeg skrev?

Det vile i øvrigt resultere i ovenstående, da det er LaunchServices, der holder styr på den slags, så i dens øjne, ER det første gang, programmet startes efter en nulstilling.


1519

0
21. november 2017 @ 12:58
Suspenderet

Tonny, det værste er at jeg rent faktisk lavede en ren ny install,men bagefter overførte jeg fra Timemachine, noget derfra  må jo lave la merde i den. Jeg har aldrig oplevet dette før, lidt mystisk.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

2185

44
21. november 2017 @ 13:24
ASCII jonglør

Virker en ny bruger - som jeg også nævnte i mit forrige indlæg ??


4593

394
21. november 2017 @ 14:28
FPU
Bersærken skrev:

Tonny, det værste er at jeg rent faktisk lavede en ren ny install,men bagefter overførte jeg fra Timemachine, noget derfra  må jo lave la merde i den. Jeg har aldrig oplevet dette før, lidt mystisk.

Tjah, når man laver en backup, EFTER at sådan nogle uforklarlige problemer er opstået, risikerer man jo, at de kommer med over, ligesom IOS-backups af iDimser med problemer.

Fidusen er at lave en clean install af system og trediepartssoftware og så bruge sin TM-backup som plukkelager af personlige dokumenter. Når det hele så er på plads, kan man passende slette den gamle TM-backup og lave en helt ny.

Synes iøvrigt, at du bør prøve at oprette en ny bruger, som Rene Larsen foreslår. Hvis fejlen forsvinder, skal du jo blot kopiere dine personlige dokumenter over fra den ene brugermappe til den anden og så slette den oprindelige brugermappe.

Hvis problemet også er der med den nye bruger, er det selve systemet, som er korrupt, og så er vi tilbage ved en ny-installation.

Spirituel Maskine