xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Langsom iMac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


37

0
11. september 2017 @ 23:05
Let øvet

Hej godt folk ud i Mac

Min iMac, macOS Sierra, m 16GB opfører sig mærkeligt.

1) når jeg skriver, tænker den meeeget langsomt, og kommer med talebobbel over hvert bogstav, hvori der er flere valgmuligheder for bogstavets udformning, fx stort eller lille i, a med og uden diverse ¨eller ` osv osv

2) når jeg åbner et ekstra vindue i safari eller word, så smækker den 6 - 8 stykker op på skærmen. 

3) jeg kan ikke have gang i ret meget, før badebolden kører, og jeg bliver låst fast.

Ledig lagringspladsen: 942 GB, så det ser ikke ud til, at den er ved at brække sig.

Det er kommet de sidste par dage, men jeg har haft Sierra på siden den kom.

På forhånd tak for hjælpen

  7
0
  118

1129

129
12. september 2017 @ 07:17
Stormogul

det tyder på som om den er overbelastet af noget. 

tjek evt aktivitetsoversigt se om der er noget der bruger al CPU.


1833

1
12. september 2017 @ 07:32
Stormogul

Har du prøvet en genstart?


37

0
12. september 2017 @ 10:10
Let øvet

Hej Palle.

Hvis du mener, lukke ned (ikke vågeblus) så har jeg, og hvis jeg er heldig, så kan jeg skrive. Det er det der er lykkedes lige nu ;)

men det holder ikke ret længe.

Jeg overvejer, om jeg skal ud i at geninstallere styresystemet. 

Jeg ved ikke hvad CPU er, som en anden bruger nævner.


Fortsat god dag.


1833

1
12. september 2017 @ 10:57
Stormogul
bagge skrev:

Jeg ved ikke hvad CPU er, som en anden bruger nævner.

CPU er Central Processing Unit og selv hjernen i maskinen. Aktivitets-overvågning er en app, som viser hvad maskiner bruger sine kræfter på. Du kan i aktivets-overvågning som om der er process, som dræner maskine kræfter, ved at skifte til CPU fanen og sortere listen efter % CPU kolonnen.

CPU er den mest oplagte flaskehals, men det kan også være hukommelsen eller disk.

Belastningsgrafen i nederste venstre hjørne under fanebladet hukommelse skal gerne være grøn.

IO grafen under Disk skal gerne være tilnærmelses vis en flad linie, hvis ikke du er igang med en større disk operation.


37

0
19. september 2017 @ 11:28
Let øvet

Tak for hjælpen alle sammen


Jeg arbejder på oprydning, men tænker at den nye opdatering, der skulle komme i aften, måske også kan hjælpe lidt. Pt har jeg ryddet lidt op, hvilket har medført, at eg kan skrive igen.

Men jeg vil kigge på jeres løsningsforslag.


vh 



1833

1
19. september 2017 @ 12:18
Stormogul
bagge skrev:

Jeg arbejder på oprydning, men tænker at den nye opdatering, der skulle komme i aften, 

Det der kommer i aften er til iPhone og Ipad:. Opdateringen til Mac kommer "først" om en uge (25/9):

https://www.apple.com/dk/macos/high-sierra/


8581

198
19. september 2017 @ 13:38
Poseidon

Åben Aktivitetsovervågning (Programmer -> Hjælpeprogrammer), vælg CPU i toppen, klik på "% CPU" overskriften så pilen ud for %CPU vender ned af, tag et screenshot og læg det op et sted og link det hertil.

Der var engang en Mac...