xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Bedste måde at overføre data fra gammel til ny mac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


46

0
27. august 2017 @ 15:38
Let øvet

Kære kloge MacNyt'ere

Hvilken måde er den bedste at komme fra en gammel MBP1,1 mac med snow leo (som de sidste par uger kun har ville starte op i safe mode) til en spritny iMac med Sierra?

Da jeg sidst fik ny mac brugte jeg "migration assistent" men husker at jeg aldrig blev helt tilfreds med resultatet (men det er også over ti år siden). Er der noget i vejen for at copy/paste programmer, fotos, dokumenter og mails ved at starte den gamle mac i target mode? 

Eller hviken metode er at anbefale?


Mvh

Thure


  12
0
  95

1708

43
27. august 2017 @ 18:09
Stormogul

Migration Assistent er bare super, har altid brugt den.    

Start den gamle op i Target mode og forbind den til din nye.



8581

198
27. august 2017 @ 18:15
Poseidon

Target Mode, medmindre du ved hvad du laver. Personligt kan jeg bedst lide at gøre tingene manuelt, så jeg får så lidt skidt som muligt med over, men det kræver man kan finde rundt i systemet.

Der var engang en Mac...

210

0
27. august 2017 @ 18:17
Suspenderet

dp


210

0
27. august 2017 @ 18:17
Suspenderet

Har nyligt "overført" fra en gammel Macbook 1.1 (snow leo) til en 2015 MBP (sierra) med en SuperDuper bootable back-up.
Det gik nogenlunde ok, med en masse opdateringer af 3. parts programmer. Gamle mails måtte overføres manuelt.
Kan også lade sig gøre med med en backup fra safe-mode (google det)
Carbon Copy Cloner skulle også være ok, men har aldrig brugt det. Target mode vil jeg ikke anbefale.

SuperDuper er et anerkendt program til sådanne opgaver :  klik


210

0
27. august 2017 @ 18:17
Suspenderet

dp


210

0
27. august 2017 @ 18:17
Suspenderet

bp


210

0
27. august 2017 @ 18:17
Suspenderet

dp


46

0
28. august 2017 @ 16:14
Let øvet

Hej David

Tænker lidt det samme. Min gamle MBP kan jo netop kun starte op i safe mode så der er tydeligvis noget skidt på den, som jeg helst ikke skulle have med over på den nye. Kender du nogle gode guides til at overføre manuelt. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde det jeg søger når jeg googler.

Thure


46

0
28. august 2017 @ 16:21
Let øvet

Hej Lasse

Tak for dit svar. Jeg har lavet en backup på ekstern med Carbon copy clone inden jeg skal i gang, men den tænke jeg mest som backup hvis noget skulle gå galt i processen. 

Jeg kan vel ikke bare ligge en clon af min gamle disk med et noget ældre styresystem (snow leo) ind på min nye mac (hverken med SuperDuper eller carbon copy cloner)??? Vil det ikke gå galt? 

Hvorfor vil du ikke anbefale Target mode? Det har jeg ikke hørt før.


Mvh

Thure


4586

389
28. august 2017 @ 16:51
FPU

@Thure:

Target Disk Mode er en måde, hvorpå man kan få en Mac's interne disk til at optræde som en ekstern disk på en anden Mac, helt ligesom hvis det var en USB-stick eller en USB/FireWire/ThunderBolt disk.

Det kræver som sagt to (kompatible) Mac'er og et FireWire- eller ThunderBolt-kabel. Fremgansmåden er at forbinde de to slukkede Mac'er med kablet, starte den "raske" Mac op, den som skal have den anden Mac's harddisk som ekstra disk, og så starte den "syge" Mac op, mens man holder T-tasten nede på den "syge" Mac; så burde der komme et FireWire-symbol på den "Syge" Mac's skærm og dens interne disk dukke op som ikon på den "raske" Mac's skærm.

Du kan IKKE installere SnowLeo på din iMac, med mindre den er født med det, d.v.s. med mindre den er fra 2010. Det er nemlig sådan, at Apple ikke tillader installation af ældre systemer, end det nyeste system, som var fremme, da den pågældende Mac kom på markedet. En MBP fra 2010 kan således køre SnowLeopard (10.6) men ikke Leopard (10.5), mens en MBP 2011 kan køre Lion (10.7), men ikke SnowLeopard. Begrænsningen er lagt ind i hardwaren, så den kan desværre ikke omgås, og Mac'en vil simpelt hen ike starte op.

Spirituel Maskine

210

0
28. august 2017 @ 19:54
Suspenderet

Hej Thure
Kender ikke CCC, men med SuperDuper tog jeg en fuld "bootable" backup af den gamle mac på en extern usb-harddisk. Den satte jeg så til den nye mac (med sierra) og overførte indstillinger, filer og 3. partsprogrammer ret automatisk via Indstillingsassistent-appen på den nye mac.
Nej, du kan ikke bare ligge en clon af den gamle disk over.
Target disk mode er ok til overførsel af filer, men, så vidt jeg husker, ikke indstillinger og programmer mm. Og så mangler man altid lige det rigtige kabel...


210

0
28. august 2017 @ 20:33
Suspenderet

Sorry... ikke Indstillingsassistent.... Overførselsassistent...