xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
WD blue SSD til macbook pro 13" 2010 og 2011
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


104

4
12. august 2017 @ 09:31
Novice

Hej macnyttere 

Jeg mener at have læst et sted at de ældre macbooks ikke får fuldt af SSD'ens hastigheder, så det lige så godt kan svarer sig at købe en billigere SSD. Jeg står og skal skifte de gamle harddiske i en macbook pro 13" fra henholdsvis 2010 og 2011 og er faldet over WD blue SSD. Er der nogle der har prøvet denne? 

På forhånd tak.

machilsner LoT10

  6
0
  127

3580

34
12. august 2017 @ 10:44
Virtual Machine

Jeg har smidt en gammel brugt SATA-2 SSD i min gamle iMac 2009, og den kan jeg stort set ikke mærke forskel på når jeg sammenligner den med min nye iMac 2015 med SSD. Så jeg vil gætte på, at næsten i hvilken som helst SSD vil hjælpe i en hvilken som helst computer, da det er søgetiderne SSD'en rykker fra HDD'en på. Og der er jo ingen søgetider på nogle af SSD diskene af tydelige årsager. Jeg ville prøve den, for uanset hvad, så henter du perfomance på det 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4593

394
12. august 2017 @ 10:57
FPU

Har selv en MBP 2010, og her er hastigheden på SATA-bussen 3Gbps, mens den på min eftermonterede Samsung EVO 840 SSD er 6 Gbps, altså dobbelt så hurtig. Ved ikke, hvordan det forholder sig med en MBP 2011, men SATA-hastigheden er næppe over 6 Gbps.

På en 2010'er kan du altså montere en billig/gammel SSD'er med ned til 3 Gbps hastighed, før SSD'en vil virke som en flaskehals, men så langsomme SSD'ere er nok svære at finde. ;0)

Når det drejer sig om SSD'ere, plejer vi herinde at pege på Samsung EVO, som (så vidt jeg ved) ingen af os har haft problemer med, men der er vist ikke den helst store kvalitetsforskel på dem i vore dage, så dem fra f.eks. Crucial, OWC og IBM vil også kunne bruges.

Når du har anskaffet SSD'en, så husk at den skal omformatteres i Extended(Journaled) med GUID Partition Table, før du kan installere OS X på den. Hvis du har tænkt dig at geninstallere de oprindelige OS X'er på dine MBP'ere (10.6 og 10.7), skal du nok overveje også at installere en (freware) Trim-enabler. På de nyeste OS'er er Trim-enabling indbygget.

God fornøjelse med udskiftningen. Og bare vent, til MBP'erne er oppe at køre igen; du får blæst håret bagover p.gr.a. hastighedsforbedrignerne. :-D

Spirituel Maskine

104

4
12. august 2017 @ 10:59
Novice

Tak :-) Det var også det jeg tænkte.


104

4
12. august 2017 @ 11:07
Novice

Ja, det er virkelig en opgradering af de ældre macbooks med en ssd. Jeg har faktisk smidt en samsung evo 840 i min mands macbook pro fra 2010, for omkring 3 år siden, sammen med opgradering af ram til 8 GB. Men syntes 150-200 ekstra er mange penge, når maskinen er +6 år. Og især når der ikke er den store forskel i performance. 

Jeg forventer at installere nyeste OS X. Og så aktivere trim via terminal. 

I den fra 2011, sætter jeg den gamle harddisk i i stedet for cd-drevet, vedhjælp af optibay. Så den har ekstra plads til billeder og videoer. Overvejer dog at lave fusion drive, da jeg lavede det på min mands i sin tid, men maskinen larmer ekstremt til tider, så er lidt i tvivl om det er fusiondrive (og den gamle harddisk i optibay, der larmer) eller det blot er blæseren og den ville larme under alle omstændigheder. 


3580

34
12. august 2017 @ 11:24
Virtual Machine

Prøv at installere Mac Fan Control på den der larmer. Og hold øje med rpm på blæserne. Hvis der er en der går amok pga en sensor der ikke længere er der eller ikke fungere, kan du tvinge den den i hastighed. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

104

4
12. august 2017 @ 12:48
Novice

Tak for tippet, det vil jeg lige forsøge når jeg kommer hjem.