xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
iMac 2011 - Starter ikke (grå skærm)?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


151

0
05. juli 2017 @ 17:53
Novice

Min iMac 2011 vil pludselig ikke boote op.

Den starter og logoet kommer og den lille bar under logoet kører op til ca 75% også stopper det hele der og hele skærmen bliver bare grå.


Så forsøgte jeg mig med diverse genveje til recover osv. men jeg kan ikke få den til at starte med den menu hvor man kan vælge diskværktøj, geninstaller fra TM osv.


Hvad kan jeg dog gøre?

Der sidder en 256GB SSD i med styresystem og en alm. harddisk til data. Kan det være SSD'en der er stået af?


/Magnus

  6
0
  51

4593

394
05. juli 2017 @ 18:27
FPU

Hvad sker der, hvis du starter op i Safe Mode ved at holde Shift-tasten nede under opstart?

Spirituel Maskine

151

0
05. juli 2017 @ 19:56
Novice

Hvis jeg holder shift nede så starter den op som normalt dvs. går i stå ved ca. 70% og bliver helt grå skærm.

Kan det være harddisken (SSD) der er stået af hvordan ville den så opføre sig hvis det var tilfældet?

Det er underligt for uanset hvad taste-kombinationer jeg bruger så starter den bare ens hver gang. Ville jo gerne ind i diskværktøj eller sådan noget.


/Magnus


4593

394
05. juli 2017 @ 20:55
FPU

Se, nu ville det have været smart, hvis du havde haft et intakt system installeret på en ekstern disk, på en USB-stick, eller på et SD-kort, så du kunne teste, om det er diskene, som laver balladen.

At den går i stå det samme sted kan være både godt og skidt. Godt, fordi det kan være en korrupt systemfil (f.eks. p.gr.a. defekt celle/sektor), og skidt fordi det kan være en fejl på bundkort/grafikkort.

Hvis du kan komme i nærheden af en anden Mac, kan du prøve at starte din op i Target Disk Mode og tjekke diskene med Diskværktøj fra den anden Mac. Hvis der ikke er noget alvorligt galt med dem, er det desværre nok noget andet hardware.

Nu har jeg ikke selv iMac, men er der ikke noget med at iMac 2011 var kendt for fejl på grafikkortet, og at Apple har (havde) et ombytningsprogram kørende? iMac-hajer må træde til her.

Spirituel Maskine

151

0
05. juli 2017 @ 21:58
Novice

Jeg har en ekstern disk med en tro kopi af den disk med styresystem osv. som er et par måneder gammel og jeg har også en anden mac (MBP 2011+2016)

Men for at boote op på den eksterne disk så skal jeg jo kunne komme ind i den menu hvor man vælger den disk og det syntes jeg ikke jeg kan.


Det med grafikkortet.... ja for fanden for jeg har lige fået den retur for godt en måned siden og har betalt 5000,- for et nyt grafikkort :-( og nu så dette.


/Magnus


4593

394
05. juli 2017 @ 22:19
FPU

Hvis du sætter den eksterne disk til og booter med Alt-knappen nede, burde du komme til en blå-lilla skærm med een valgmulighed pr. bootdisk. Din interne bør være valgt på forhånd, men hvis du klikker en enkelt gang på ikonen for den eksterne og trykker Pil til højre, burde iMac (prøve at) boote på den. Obs. Det tager en del tid, før den skærm dukker op, så bliv endelig ved med at holde Alt-tasten nede et pænt stykke tid.

Hvis du har et FireWire-kabel, kan du (måske) få adgang til iMac'ens diske via din MBP 2011, hvis du starter iMac'en op i Target Disk Mode: Forbind de to slukkede Mac'er med kablet. Tænd MBP'en. Når den er klar, så tænd iMac, mens du trykker T (ikke Kommando-T) på iMac's tastatur. Nu burde iMac's diske dukke op på MBP'ens skrivebord.

Hvis det er grafikkortet (igen), er der altså seks måneders garanti plus 18 måneders reklamationsret på reparationen, så denne gang skal du så ikke bløde andet end transporten frem og tilbage til reparatøren.

Spirituel Maskine

151

0
05. juli 2017 @ 23:38
Novice

Det kan måske godt være grafikkortet.

Nu har jeg prøvet at holde alt-tasten nede og tilslutte min eksterne HD med OS og boote fra den og det giver samme resultat. Den kommer med grå skærm.

Så prøvede jeg igen og valgte da den der hedder noget med "gendannelse" og det er nøjagtigt det samme.


Måske det er grafikkortet det er galt med igen så den viser grå skærm når den skal vise noget med mere grafik end apple logoet under startup.

Eller hvad tror du?


De må nok have den retur og se på den igen hvis ikke jeg kan komme i kontakt med den.


/Magnus