xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Opgradere fra SnowLeo - Hvordan og til hvad?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


4593

394
28. juni 2017 @ 20:18
FPU

Hej Hajer.

Nu går den desværre ikke længere, så jeg kommer til at aflive min dejlige sneleopard og anskaffe mig en noget yngre OS X. Problemet er blot, at jeg, netop fordi snowLeo har været stabilt og anvendeligt, ikke har dimset med at opgradere til et nyere OS X sådan cirka altid.

Derfor er der et nogle ting, som jeg skal have styr på, inden jeg kaster mig ud i det:

1. Jeg vil have den bedste version af Finder, d.v.s. den Finder med den bedste håndtering af åbne vinduer, gerne den version, hvor åbne vinduer er hurtigst at arbejde med og som "fylder mindst" på en 13'' skærm. Hvad passer bedst til min MBP Mid 2010?

For lige at uddybe den her: hvis man i et vindue på liste-form, som er mindre end skærmens højde, så den lodrete rulleskakt ikke er synlig, lægger en ekstra fil derind, er det i SnowLeo nok at klikke en enkelt gang på zoom-knappen for at udvide vinduet så meget, at rulleskakten lige nøjagtig forsvinder igen. Gør jeg det samme i 10.9 på min "nød-disk", zoomer vinduet ud til fuld størrelse, og klikker jeg een gang til, zoomer vinduet ind til oprindelig størrelse, så rulleskakten dukker op igen. For at få et vindue på "minimal størrelse uden lodret rulleskakt" er jeg i stedet for nødt til at klik-trække i nedre højre hjørne, og DET er mildest talt hamrende irriterende og enormt tidskrævende i forhold til et enkelt klik i SnowLeo.

2. Jeg har tænkt mig at nyinstallere fra bunden af, men jeg vil have alle mine e-mails med over. Hvordan gør jeg lettest det?

3. Er det nok at formattere en USB-stick i Extended(Journaled) med GUID Partition Table og så kopiere installeren over på den for at gøre den til en bootable installations-stick?

4. Er der andre ting, som jeg skal tage højde for?

Held og lykke (til mig) og feed-back (fra jer). ;0)

Spirituel Maskine
  16
0
  205

227

5
29. juni 2017 @ 06:06
Juniormedlem

Hej Tonny. Hvis jeg forstår dit problem rigtigt, skal du, så vidt jeg husker, option-klikke på den grønne knap.


708

3
29. juni 2017 @ 07:44
Suspenderet

Hej Tonny,

Det med Finder er smag og behag. Så der melder jeg pas. Jeg har det fint med alle Finder varianter.

E-mails ... Jeg mener at man ved at komprimere eller kopiere hele /Application Support/Mail -mappen kan få mails med over. Dog er jeg ikke sikker. Jeg har ikke så vigtige mails at de absolut skal med over. Jeg synkroniserer også via cloud services og har ikke meget mere til den sag. Men der er sikkert mange rundt om i verdenen som ønsker det du ønsker.

Når du laver en USB nøgle benyt dig da af denne side: Sådan opretter du installeringsprogram på en USB

Følg instrukserne mod bunden og formatér din USB som "MyVolume" - på den måde behøver du ikke ændre den streng Apple giver dig og kan kopierer hele strengen til brug i Terminal. 

Andre ting du bør tage højde for med skift til nyere macOS? Det kommer stille og roligt. Bare vent til når du sidder med X version af macOS. Hvilken version af macOS du bør vælge er op til dig. Du beskriver selv Mavericks som arbejder lidt imod dig. Det kommer andre senere versioner også til. Mavericks er mit favorit macOS da det blev det sidste macOS der havde mere fylde. Men programmer osv gjorde at jeg fulgte med op til macOS Sierra og videre. 


4593

394
29. juni 2017 @ 08:34
FPU
zemo1 skrev:

Hej Tonny. Hvis jeg forstår dit problem rigtigt, skal du, så vidt jeg husker, option-klikke på den grønne knap.

OK. Tester lige ved lejlighed, inden jeg opgraderer. Tak for tips.

Spirituel Maskine

8586

198
29. juni 2017 @ 11:06
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

1. Jeg vil have den bedste version af Finder, d.v.s. den Finder med den bedste håndtering af åbne vinduer, gerne den version, hvor åbne vinduer er hurtigst at arbejde med og som "fylder mindst" på en 13'' skærm. Hvad passer bedst til min MBP Mid 2010?

Den hurtigste er den du allerede sidder med. Den som fylder mindst, om end der ikke er megen forskel, er re-designet fra Yosemite og fremover.

Personligt hvis jeg var dig, så ville jeg vente til 10.12 frigives til efteråret, og så bare hoppe på den vogn med det samme. Så får du også APFS med det samme, som måske kan give lidt ekstra hastighed.

For lige at uddybe den her: hvis man i et vindue på liste-form, som er mindre end skærmens højde, så den lodrete rulleskakt ikke er synlig, lægger en ekstra fil derind, er det i SnowLeo nok at klikke en enkelt gang på zoom-knappen for at udvide vinduet så meget, at rulleskakten lige nøjagtig forsvinder igen. Gør jeg det samme i 10.9 på min "nød-disk", zoomer vinduet ud til fuld størrelse, og klikker jeg een gang til, zoomer vinduet ind til oprindelig størrelse, så rulleskakten dukker op igen. For at få et vindue på "minimal størrelse uden lodret rulleskakt" er jeg i stedet for nødt til at klik-trække i nedre højre hjørne, og DET er mildest talt hamrende irriterende og enormt tidskrævende i forhold til et enkelt klik i SnowLeo.

Alt-klik på den grønne knap, eller dobbelt-klik i øverste del af vinduet. 

2. Jeg har tænkt mig at nyinstallere fra bunden af, men jeg vil have alle mine e-mails med over. Hvordan gør jeg lettest det?

Nu skriver du ikke hvad for et mail program du bruger, men såfremt du bruger Mail, så er der massere af guides på Google. (Jeg aner det ikke, da jeg altid bare importerer fra serverne igen)

3. Er det nok at formattere en USB-stick i Extended(Journaled) med GUID Partition Table og så kopiere installeren over på den for at gøre den til en bootable installations-stick?

Nej, tjek guides på Google.

4. Er der andre ting, som jeg skal tage højde for?

Der er eventuelt nogle af dine ældre programmer som ikke kører ordentligt på nyere macOS.

Og uanset hvad, så er nyere systemer langsommere end Sne Leoparden. Om du kan leve med det, det er jo op til dig. Har du ikke allerede en SSD i din maskine, og 8+ GB RAM, så vil jeg kraftigt anbefale dig at få det først.

Der var engang en Mac...

2322

0
29. juni 2017 @ 11:46
ASCII jonglør

Der har været skrevet i forskellige fora om, at fx Adobe CS6-pakken ikke virker optimalt i macOS Sierra; visse funktioner skulle ikke fungere i fx Photoshop og Dreamweaver. Det er den væsentligste årsag til, at jeg endnu ikke kører Sierra.

Men som David Munch skriver - hvorfor ikke vente til det nyeste af det hippeste indenfor IT-heste, nemlig macOS High Sierra, kommer om få måneder? Der vil jeg også selv springe på denne intelligente Lucky Luke-hest, mest fordi jeg er spændt på at se, hvad APFS kan give (hvis noget) - og så fordi min MBP fra 2013 m/3 pixelfejl efterhånden trænger til en ordentlig gang sletning med lutter nuller og efterfølgende komplet reinstallering. Visse programmer som fx Mail er nemlig begyndt at brokke sig ind imellem, lidt crash og så'en.

Så håber jeg blot, at macOS High Sierra ikke vil underminere min brug af Adobe CS6   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
29. juni 2017 @ 12:01
ASCII jonglør

Herunder min egen opskrift, når jeg manuelt overfører data først til en backup, derefter tilbage til et frisk-installeret macOS. Grunden til jeg vælger manuel overførsel er, at jeg har dårlige erfaringer med Apples Overførselsassistent, som fungerer for nogle, men alle de gange (fire stk.) jeg har prøvet, er det gået helt i både ged og fisk. Ved godt, at iCloud er kommet til siden jeg begyndte at bruge denne tilgang, men jeg vil alligevel bruge denne, når jeg snart skal istallere macOS High Sierra:

Topspørgsmål nr. 1: Hvor opbevares de programdata, som jeg skal bruge til en reinstallering af hele min brugermappe?

De fleste programmer bruger specielle arkiver til opbevaring af brugerdata eller indstillinger. Før du sletter eller omformaterer din harddisk eller opdaterer System-software, skal du huske at sikkerhedskopiere disse vigtige arkiver.

De mest almindeligt brugte programmer i OS X opbevarer dataarkiver på følgende placeringer. De fleste almindeligt brugte programmer opbevarer dataarkiver på nedenstående placeringer. Du overfører dem ved en simpel drag'n'drop til samme placering på den nye maskine. Ved popup med forespørgsel om at erstatte det eksisterende arkiv klikkes bekræftende.

Mail-data og -indstillinger:

 ~/Bibliotek/Mail/

 ~/Bibliotek/Preferences/com.apple.mail.plist

iTunes-data og -indstillinger: ~/Musik/iTunes Music/ - Ikke via iCloud !

iPhoto-data og -indstillinger: ~/Billeder/iPhoto Library/- Ikke via iCloud !

Adressebogsdata og -indstillinger: ~/Bibliotek/Application Support/AddressBook- Ikke via iCloud !

iCal-data og -indstillinger: ~/Bibliotek/Calendars/- Ikke via iCloud !

Safari-data og -indstillinger: ~/Bibliotek/Safari/- Ikke via iCloud !

Scripts: ~/Bibliotek/Scripts/

Skrifter: ~/Bibliotek/Fonts/

Nøgleringsdata og -indstillinger: ~/Bibliotek/Keychains/ - Ikke via iCloud !

Huskesedler: ~/Bibliotek/StickiesDatabase- Ikke via iCloud !

Andre indstillinger: ~/Bibliotek/Preferences/ ????????

Ordbøger: ~/Bibliotek/Dictionaries

Alle ovenstående data overføres manuelt til din backup-HD. Derudover overføres naturligvis div. egne mapper og dokumenter. En evt. unisecur-mappe skal ligge i roden.

Programmer fra tredjepart kan opbevare oplysninger andre steder. Du kan få flere oplysninger i den dokumentation, der fulgte med programmet. Husk at installere programmet før du overfører evt. indstillinger.

Fordelen ved at benytte ovenstående strategi er jo også, at man lærer strukturer og opsætning i macOS bedre at kende - hvis man nu skulle være lidt ny på platformen.

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
29. juni 2017 @ 12:16
ASCII jonglør

- og lige en afsluttende bemærkning: ja, det er squ lidt spændende, om ovenstående drag'n'drop af div. mapper tilbage på samme positioner overhovet bliver mulige i High Sierra's APFS-verden, der måske vil se noget anderledes ud end nu. Vi får se...  

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

4593

394
29. juni 2017 @ 14:23
FPU

Tak for alle inputs indtil videre. Det er åbenbart ikke SÅ simpelt at installere et moderne OS; i SnowLeo er det trods alt blot at boote på DVD'en, installere, og så køre opdateringerne bagefter.

For lige at gøre det lidt enklere for jer rådgivere:

-Der er både SSD og 8 GB RAM at gøre godt med, men man kan lige netop IKKE smide 16 GB RAM i en 2010'er.

-Jeg prioriterer stabilitet og brugervenlighed frem for nye fancy funktioner.

-Jeg bruger Apples egen Mail. Er p.t. ikke lige klar over, hvor meget der ligger på min mail-server, og hvor meget, der kun ligger lokalt på disken, men det kan jeg jo tjekke ved at boote i et andet system, hente mails og så sammenligne med SnowLeo.

-Skal ikke bruge nogle af de store pakker á la Office eller Creative.

-Først og fremmest skal MBP'en kunne internet (og det er her, det efterhånden kniber med Safari visse steder, og også Firefox af og til), skrivning (formatteret tekst, måske med lidt tabeller og simpel grafik), og så et par simple spil (backgammon og kabaler; alle de fede spil findes kun til 680X0).

-Kan nok ikke vente til efteråret, selvom APFS lyder spændende. Men så er jeg jo blevet en opgraderings-haj i mellemtiden og kan prøve at lege lidt med det til den tid.

-Er ikke så bekymret for bagudkompatibilitet; om ikke andet kan jeg boote fra mit SD-kort med SnowLeo, hvis behovet skulle opstå. Største problem bliver de få AppleWorks-dokumenter, jeg lejlighedsvis stadigvæk arbejder i.

-Er ikke specielt vild med det "flade" look i El Capitan og sierra, men jeg kan leve med det, hvis I hajer mener, at de er bedre OS'er end Mavericks og Yosemite. Men kan man slippe for, at ens programmer er opdelt i kategorier, f.eks. "Sociale" eller "Brætspil" i mappen Programmer? Og er der egentlig nogen væstentlige forbedringer fra El Capitan til sierra?

Det var så spørgsmålene for denne gang. Kommer sikkert i tanker om flere. :o)

Spirituel Maskine

1326

0
29. juni 2017 @ 14:53
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Tak for alle inputs indtil videre. Det er åbenbart ikke SÅ simpelt at installere et moderne OS; i SnowLeo er det trods alt blot at boote på DVD'en, installere, og så køre opdateringerne bagefter.

Og et moderne OS installeres ved at hente det i App Store, installere, og så køre opdateringerne bagefter ;-)


4593

394
29. juni 2017 @ 15:27
FPU
JLL skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Tak for alle inputs indtil videre. Det er åbenbart ikke SÅ simpelt at installere et moderne OS; i SnowLeo er det trods alt blot at boote på DVD'en, installere, og så køre opdateringerne bagefter.

Og et moderne OS installeres ved at hente det i App Store, installere, og så køre opdateringerne bagefter ;-)

Jaeh, men man kan åbenbart jfr. svar længere oppe ikke bare kopiere installeren over på en stick og så tage den derfra.

Nå, men jeg har en ekstern disk med Mavericks installeret samt de sidste fire OS-installere, så mon ikke jeg blot kan nøjes med at boote i Mavericks og så installere et af OS'erne på den interne derfra?

Spirituel Maskine

1326

0
29. juni 2017 @ 15:35
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
JLL skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Tak for alle inputs indtil videre. Det er åbenbart ikke SÅ simpelt at installere et moderne OS; i SnowLeo er det trods alt blot at boote på DVD'en, installere, og så køre opdateringerne bagefter.

Og et moderne OS installeres ved at hente det i App Store, installere, og så køre opdateringerne bagefter ;-)

Jaeh, men man kan åbenbart jfr. svar længere oppe ikke bare kopiere installeren over på en stick og så tage den derfra.

Du kan sagtens lave en USB-installer, men det er der som sådan ingen grund til.

Personligt ville jeg aldrig rode med en clean install. Selve systemet er stort set så "clean" som det kan være efter en opdatering, og mange ting i din brugerkonto rykkes også automatisk på plads.

Alternativt kan en ny bruger oprettes og enkelte ting kopieres over fra den gamle, men ting vil alligevel blive rykket rundt og konverteret. Mail ændrer f.eks. struktur.


8586

198
29. juni 2017 @ 17:06
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Jaeh, men man kan åbenbart jfr. svar længere oppe ikke bare kopiere installeren over på en stick og så tage den derfra.

Hvorfor er det også du vil gøre det så besværligt i øvrigt?

Der var engang en Mac...

4593

394
29. juni 2017 @ 17:48
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jaeh, men man kan åbenbart jfr. svar længere oppe ikke bare kopiere installeren over på en stick og så tage den derfra.

Hvorfor er det også du vil gøre det så besværligt i øvrigt?

Jeg har altid været vant til, at man ikke kan installere (opgradere) OS'et på den disk, som der er bootet op på, d.v.s. at der skulle bootes og installeres fra en ekstern disk eller fra det optiske drev. men der er måske anderledes idag?

Jeg vil iøvrigt gerne omformattere disken og installere alt helt fra bunden af, derfor spørgsmålene om bl.a. mine mails og om boot-sticks.

Spirituel Maskine

2322

0
29. juni 2017 @ 17:56
ASCII jonglør

Hihi   - det er netop det jeg har gjort mange gange med min "opskrift" ovenfor - omformateret HD og startet helt forfra.

Enig i andres udsagn om, at det allerenkleste er at downloade og installere macOS via App Store. Derefter opskriften, og endelig reinstallering af 3. parts programmer. Oplever altid at få en frisk hurtigere maskine hver gang.

Men ti mod en på, at jeg ikke bliver troet   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

8586

198
29. juni 2017 @ 21:13
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har altid været vant til, at man ikke kan installere (opgradere) OS'et på den disk, som der er bootet op på, d.v.s. at der skulle bootes og installeres fra en ekstern disk eller fra det optiske drev. men der er måske anderledes idag?

Ja. ;)

Der var engang en Mac...

4593

394
29. juni 2017 @ 21:23
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har altid været vant til, at man ikke kan installere (opgradere) OS'et på den disk, som der er bootet op på, d.v.s. at der skulle bootes og installeres fra en ekstern disk eller fra det optiske drev. men der er måske anderledes idag?

Ja. ;)

Aha.

Spirituel Maskine