xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
iOS 11, macOS 10.13, watchOS 4 og tvOS 11 navne
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


3580

34
03. juni 2017 @ 18:13
Virtual Machine

Hej


Nu hvor Apple har omdøbt OS X til macOS for, at det falder i hak rent designmæssigt til deres andre operative systemer; mon ikke de osse vil kalde næste macOS for macOS 11, så den passer ind sammen med iOS 11 og tvOS 11?

Så er det godt nok WatchOS 4 der ligger uden for. Men alligevel?



Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  25
0
  237

8581

198
03. juni 2017 @ 19:56
Poseidon

Højest sandsynligt ikke. Apple har altid brugt de store tal til at indikere store skift i deres system, og med deres uvilje til at tage Mac'en seriøst de seneste par år, så er de slet slet ikke klar til det endnu. 

Der var engang en Mac...

3580

34
04. juni 2017 @ 06:56
Virtual Machine

Du siger noget der. Tror du så at de skifter til macOS 11 hvis de hopper til deres egne ARM processorer MacBook og MacBook, samtidig med at de bruger Intel til derest kriftigere maskiner?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2322

0
04. juni 2017 @ 08:43
ASCII jonglør

@ David Munch: kunne være givende at høre, hvorfor du mener, at Apple ikke har taget Mac'en seriøst de sidste par år - og hvad kunne Apple efter din opfattelse gøre bedre eller anderledes? 

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

4593

394
04. juni 2017 @ 08:55
FPU
Stig Storm skrev:

@ David Munch: kunne være givende at høre, hvorfor du mener, at Apple ikke har taget Mac'en seriøst de sidste par år - og hvad kunne Apple efter din opfattelse gøre bedre eller anderledes? 

Sænke priserne! :-D

Spirituel Maskine

356

12
puggaard (Skribent)
04. juni 2017 @ 09:44
Lærling

Jeg er enig med David. Apple taber terræn - fx bindeledet mellem touch interface på IOS og macos mangler. Brugervenligheden fra IOS findes ikke i macos (længere), mens effektiviteten ift. at få noget fra hånden savnes i IOS. Selvom de skulle få fikset macos, så det ville mere nutidigt og brugervenligt, så mangler hardwaren. 

For år tilbage kunne jeg sagtens se et behov ved både at have en iPad, telefon og en notebook. Men nu er telefonerne (næsten) i stand til at gøre det samme som man kan på en iPad. Mens jeg savner at kunne noget mere når jeg sidder med min iPad... Her føles IOS "trangt" og hæmmende.

Så fra mit perspektiv halter de både på software- og hardwaresiden. Da Apple præsenterede nye macbooks med touchbar som den store nyhed, var det nærmest som om de understregede deres egen manglende formåen ift. retning og innovation. Jeg ser virkelig frem til det næste års tid mht. nye produkter fra dem. Man kan jo bare se sig omkring ift hvad der kan lade sig gøre. Der er masser af muligheder - Apple skal bare se at komme i gang igen! :)

Selvom jeg er lidt ærgerlig over de ikke helt er med på beatet, så forsvinder jeg nu nok ikke lige fra deres produkter og platform. De stadig gode - konkurrenterne indhenter dem bare, og har overhalet på visse fronter. Konkurrence er sundt - også for Apple.


2322

0
04. juni 2017 @ 09:55
ASCII jonglør

Kan følge argumentationen på hardware, selvom vi er blevet forvænte med bestandig nyt og bedre Apple-gear   

Men touch interface på macOS er simpelthen noget vrøvl. Sidde med armene i vejret på et skærmtastatur på en iMac år ud, år ind og få gigantiske skulder-infiltrationer? Come on! Heldigvis stoppede Steve Jobs den tåbelige idé allerede i udviklingsfasen.

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

356

12
puggaard (Skribent)
04. juni 2017 @ 10:05
Lærling
Men touch interface på macOS er simpelthen noget vrøvl. Sidde med armene i vejret på et skærmtastatur på en iMac år ud

Meget enig - men hvem siger det skal anvendes på alle deres computere - eller skal ses ud fra det hardware vi har nu? Blot fordi softwaren kan det, så skal det jo ikke bruges. Det kan blot være én af flere måder at interagere med hardwaren på. 

Det med at være forvænte - jah... medierne pisker i hvert fald en stemning op. Men der var også mange år i træk hvor Apple hev den ene kanin op af hatten efter den anden. Det er såmænd ikke et krav at vi skal se en revolution hvert andet år, men de skal følge med tiden. Det gør man hverken med animationer i beskeder eller med en touchbar 😝


708

3
04. juni 2017 @ 10:15
Suspenderet

Touch på iMac kan godt lade sig gøre at gennemføre og benytte sig af. Det kræver bare nye opfindelser til at holde armene positioneret i nogenlunde god højde. Jeg er sikker på at Apple har gennemtænkt dette og lancerer en iMac med dertilhørende krykker som placeres mellem skærm og bruger. Justerbar i højden selvfølgelig og tilmed transparent. kan også fås i Jetblack men der vil være ventetid på 5 uger.

Insiderviden fortæller mig at de hedder: iErgo-Icricks. Og samme insiderviden fortæller mig at det er utroligt vigtigt med stort 'I' ellers kommer The Internet People efter dig.

Du kan også få en dedikeret hylde: Ishelf-U. Denne er mere for de lange arbejdsdage ved computeren så de vil kun være til salg i firma-regi og henvender sig mest til grafiske værksted . Og kun i farverne; Jetblack, RED™ og Champagne.  

Go get them, Apple!  👀

😉


8581

198
04. juni 2017 @ 10:47
Poseidon

Lars Sejerup skrev:

Du siger noget der. Tror du så at de skifter til macOS 11 hvis de hopper til deres egne ARM processorer MacBook og MacBook, samtidig med at de bruger Intel til derest kriftigere maskiner?

Nej. Deres processorplatform har ikke meget at sige med deres versionsnummer. De første Intel-maskiner lancerede med 10.4.4 for eksempel.


Stig Storm skrev:

@ David Munch: kunne være givende at høre, hvorfor du mener, at Apple ikke har taget Mac'en seriøst de sidste par år - og hvad kunne Apple efter din opfattelse gøre bedre eller anderledes? 

Det tog dem halvandet år at opdatere MBP. iMac'en nærmer sig to år uden opdateringer, Mac mini 3 år, og Mac Pro tog dem knapt 3,5 år. Det er at skide langt og godt på sine købere, når man ikke engang gider sænke priserne.

Derudover har samtlige macOS udgivelser de sidste del år været fokuseret helt på funktioner som er taget fra iOS, i stedet for at lave Mac specifikke funktioner.

Der var engang en Mac...

2322

0
04. juni 2017 @ 10:54
ASCII jonglør

@ Puggard: Apple skal følge med tiden??? Hvad mener du med det - hvad eller hvor er det, at Apple ikke "følger med tiden"?

Eller man kunne som fanboy hævde "Apple er tiden!" pga. dette firmas innovationer. 

Har derfor svært ved at følge dine argumenter 😉

Eller er det indenfor innovationer som sådan, at du savner noget nyt? Jooo, det gør vi vel alle. Jeg savner fx en Mac i hyperrummet, så jeg ikke skal bære rundt på tungt fremkommeligt hardware. Altså en hyperMac som gennem en påkaldelse via et rent mentalt password-mantra kan fremkaldes hvor- & nårsomhelst. Altså den totale hardware-transcendens 😊

Det vil jeg så forvente i morgen. Tak, Apple! 

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
04. juni 2017 @ 11:03
ASCII jonglør

@ David Munch: Korrekt. Men hvad hardwaren angår: if it aint broken don't fix it 😄 - og hvad angår iOS-afsmitning på OS X/macOS så har netop dette jo været et helt centralt fokus af indlysende årsager. Mon ikke det du efterlyser er på vej bl. a. gennem APFS - og mon ikke man har ventet med at videreudvikle macOS indtil netop APFS er blevet implementeret (retorisk spørgsmål). Det er ihvertfald en rækkefølge, der giver rigtig god mening. Derfor forventer jeg da, at macOS vil blive videreudviklet nu, hvor APFS er kommet ud - eller er umiddelbart på vej. Så kan man jo netop få iOS og macOS til at spille mere sammen, da de jo begge er opdateret til APFS. 

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

356

12
puggaard (Skribent)
04. juni 2017 @ 11:04
Lærling

Når de ikke følger med tiden, så er det fra mit perspektiv produkter som fx Surface Pro, Surface book og Surface studio, der viser at der er mangen muligheder. Der er også flere andre gode 2-i-1 bærebare produkter fra Lenovo, HP og Dell.  Her står apple lidt i stampe. Det kan også være der slet ikke er behov for andre modeller / typer af hardware, men så skal der fart på udviklingen af IOS & macos. 


2322

0
04. juni 2017 @ 11:14
ASCII jonglør

@ Puggard: det er jo helt rigtigt, Apple har fået god konkurrence på hardware - til os forbrugeres fordel. 

Problemet med den hardware du opsummerer er blot, at der her køres et åbenbart helt obskurt gammeldags styresystem dateret helt tilbage til C-promtens dage, en vederstyggelighed der skulle gå under dæknavnet Windows?

Er det noget der kan bekræftes? Og hvilket fremtidsperspektiver synes du, at det egentlig efterlader dette "Windows" med?

None whatsoever. I rest my case 😉

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

708

3
04. juni 2017 @ 11:26
Suspenderet

Jeg er glad for Apple og deres produkter - no doubt. Jeg oplever hvor glad jeg er for macOS for hver gang jeg installerer og bruger Windows 10 på min iMac. iOS er jeg glad ved også. Det er tydeligt for mig at iOS er for mig når jeg læser nyheder om Android - det er ikke fordi Android er dårligt - Windows ej heller. Der er noget for enhver.

Windows 10 har simpelthen ikke nogle bløde kurver, so to speak. Der er mangel på dybde og det føles bare sådan lidt som at det hele kan stoppe med at virke når som helst. Et eksempel er at File Explorer genstarter/genstartede hvis man installerede Dropbox og kopierede noget med File Explorer. Så kunne man starte forfra med kopiering. Det er oplevelsen med Dropbox. For pokker hvor har jeg været oppe i det røde felt ved brug af Windows. Mangel på sammenhængende installationsproces, både udseende og funktion udover det at installere.

Med det vil jeg bare sige at jeg føler at Apple følger med tiden. Jeg kan vente på det meste. Nogle ting håber jeg at Apple vil åbne op for med henblik på macOS, men de ønsker vil ikke blive opfyldt for det handler om at skifter jeg tema på macOS så er det ikke branded som macOS som Apple vil se det. Man kan godt se et tema på Windows fortsat ligner Windows og Microsoft har det OK med dette. Apple vil være anderledes. Og det er også OK. Det kribler bare i fingrene for at få et åbent tema-filsystem med noget ala Linux og dets måde at operere med henblik på temaer og ikoner.

Det er svært for mig helt at redegøre for mine synspunkter, for Apple har tydeligvis problemer på hardware-siden. Så det jeg skriver virker til tider som en kæmpe selvmodsigelse.


356

12
puggaard (Skribent)
04. juni 2017 @ 13:55
Lærling

Haha, Allan - jeg følger faktisk din ambivalente holding langt hen ad vejen!   

jeg vil sige at jeg på samme underlige vis nyder at bruge min mac og min iphone. Android har jeg faktisk aldrig rigtigt brugt. Der er både for og imod. Vi har her i familien alle 4 en iphone og en ipad + apple tv mv. og lidt mac'er. Så jeg betragter fortsat mig selv som mac bruger. 

Men vi har også 5 windows maskiner med Win 10. Det betragter jeg helt sikkert som microsofts bedste windows udgivelse til dato. Jeg oplever ingen problemer med det (ligesom jeg heller ikke gør med macos). Der er blot en stor forskel for mig: jeg vælger værktøj til den opgave jeg skal løse. Privat ville jeg nødigt bruge windows, og på samme måde med mac på arbejde. Sådan passer det så fint i min situation. Andre er så heldige at de kan anvende samme platform. Men i bund og grund betyder det ikke det store - så længe man kan vælge   


1519

0
04. juni 2017 @ 13:58
Suspenderet

Da de alligevel er i fuld gang med at ødelægge OSX, kan de kalde det hvad de vil, kald det bare Winmac eller MacWin, I dont fucking care no more.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
04. juni 2017 @ 14:32
FPU
Bersærken skrev:

Da de alligevel er i fuld gang med at ødelægge OSX, kan de kalde det hvad de vil, kald det bare Winmac eller MacWin, I dont fucking care no more.

 ManWic?

WanMic?

;0)

Spirituel Maskine

8581

198
04. juni 2017 @ 14:35
Poseidon
Stig Storm skrev:

@ David Munch: Korrekt. Men hvad hardwaren angår: if it aint broken don't fix it 😄 - 

Det er da et sørgeligt argument. Så kunne vi jo lige så godt sidde med PowerPC maskiner!


og hvad angår iOS-afsmitning på OS X/macOS så har netop dette jo været et helt centralt fokus af indlysende årsager. 

Jeg synes ikke det er indlysende. De henvender sig helt klart til to forskellige kundesegmenter (Modsat hvad Cook går og fantaserer om).


Mon ikke det du efterlyser er på vej bl. a. gennem APFS - og mon ikke man har ventet med at videreudvikle macOS indtil netop APFS er blevet implementeret (retorisk spørgsmål). Det er ihvertfald en rækkefølge, der giver rigtig god mening. Derfor forventer jeg da, at macOS vil blive videreudviklet nu, hvor APFS er kommet ud - eller er umiddelbart på vej. Så kan man jo netop få iOS og macOS til at spille mere sammen, da de jo begge er opdateret til APFS. 

Jeg har svært ved at se hvorfor du tror APFS skulle gøre den store forskel for Mac'ens udvikling? Jovist, der vil komme et par smarte funktioner, men ingen af dem gør det helt store for at forbedre brugeroplevelsen.


puggaard skrev:

Jeg er enig med David. Apple taber terræn - fx bindeledet mellem touch interface på IOS og macos mangler. Brugervenligheden fra IOS findes ikke i macos (længere), mens effektiviteten ift. at få noget fra hånden savnes i IOS. Selvom de skulle få fikset macos, så det ville mere nutidigt og brugervenligt, så mangler hardwaren. 

macOS bruges på samme måde som det har gjort de sidste ti år - Hvorfor er det ikke effektivt mere? Personligt synes jeg iOS er et legetøjsinterface. Det fungerer fantastisk til iPad (Sådan da) og iPhone, men til ordentlig produktivitet der forstår jeg slet ikke hvad Cook ryger når han mener iOS er fremtiden.

Der var engang en Mac...

3580

34
04. juni 2017 @ 17:22
Virtual Machine

Jeg tror at vi må indset at Apple er ved at ændre sig til noget mere åbent system men osse mindre magisk. Apple låser op for features som tredige parts udviklere før ikke havde adgang til, og Cook er sinpelthen bare søvndyssende at høre på. 

Og jeg er enig med David faktisk. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2322

0
04. juni 2017 @ 21:03
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Stig Storm skrev:

og hvad angår iOS-afsmitning på OS X/macOS så har netop dette jo været et helt centralt fokus af indlysende årsager. 

Jeg synes ikke det er indlysende. De henvender sig helt klart til to forskellige kundesegmenter (Modsat hvad Cook går og fantaserer om).

Indlysende fordi både et fælles grafisk interface og kompatibilitet mellem OS  X/macOS og iOS har været centrale fokuspunkter. Det er da ikke uvæsentligt.

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
04. juni 2017 @ 21:06
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Jeg har svært ved at se hvorfor du tror APFS skulle gøre den store forskel for Mac'ens udvikling? Jovist, der vil komme et par smarte funktioner, men ingen af dem gør det helt store for at forbedre brugeroplevelsen.

OK, lad os se lidt på APFS. 

APFS er et filsystem til alle Apple-produkter - Den store fordel er, at APFS kan erstatte alle eksisterende filsystemer, Apple bruger i øjeblikket på tværs af sine platforme. APFS er egnet til macOS, iOS, tvOS og endda watchOS.

Optimeret til dagens Apple-enheder - APFS er også optimeret til enheder, der bruger flash og solid state-opbevaring - ligesom de fleste af de produkter, Apple sælger i dag. Det nye Apple-filsystem er derfor særligt gavnligt for mobile enheder som iPhone, iPad og Apple Watch. Filsystemer som Apples HFS +, som stammer fra en platform udviklet for 30 år siden og stadig bruges i OS X i dag, er i stedet optimeret til systemer med flere drev, der håndterer store filer. Disse ting er selvfølgelig ikke en prioritet på platforme som iOS, men hurtigere boot og app loading tider er.

APFS betyder stærk kryptering - Den anden store fordel for APFS er, at den er designet med kryptering i tankerne. Den kombinerer de fulde diskkrypteringsfunktioner, der findes i de seneste versioner af OS X med databeskyttelsesfunktionen, der krypterer hver fil individuelt på iOS. Dette passer til Apples fokus på beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed. Når APFS er tilgængelig, har du tre muligheder at vælge imellem på macOS: ingen kryptering, single-key kryptering og multi-nøgle kryptering med per-fil nøgler til fildata og en separat nøgle til følsomme metadata.

Ny Apple File System er fremtidssikker - APFS kommer ikke kun med nye funktioner og evnen til at overtage alt, men det er også bygget til fremtiden. Apple planlægger at bruge det i de kommende år, og har taget skridt til at sikre, at APFS er i stand til at håndtere alt, hvad der vil blive kastet på det inden for en overskuelig fremtid. APFS understøtter desuden 64-bit, hvilket forbedrer de 32-bit, der i øjeblikket understøttes af HFS+. Det betyder simpelthen, at APFS har evnen til at bære mere end 9 quintillion filer på et enkelt volumen (forudsat at du har plads til dem). Dette går hånd i hånd med APFS “extensible block allocator”, som giver mulighed for "vilkårligt stort lager" på en enkelt volumen. For at forbedre ydeevnen for store mængder initialiserer APFS kun datastrukturer efter behov, mens HFS+ initialiserer hele lageret.


MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
04. juni 2017 @ 21:06
ASCII jonglør

APFS har også 1-nanosekund tidsstempler (i modsætning til de 1 sekunders tidsstempler, der tilbydes af HFS+), understøtter pladsbesparende sparsomme filer (mens HFS+ ikke gør det) og bruger et nyt kopi-på-skriv-metadatasystem for at sikre, at opdateringer til APFS er sammenbrudssikkert.

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

8581

198
04. juni 2017 @ 21:50
Poseidon

Jeg er udemærket klar over hvad APFS kan. Men du fortæller mig stadig ikke hvad det vil betyde i praksis for Mac-brugere, som de ikke allerede har nu. Jovist, mere stabile diske, men det er de færreste som oplever sådanne problemer alligevel.

Der var engang en Mac...

2322

0
04. juni 2017 @ 22:01
ASCII jonglør

Jeg taler begejstret om kvalitet, om et fremtidssikret styresystem, om frisk mælk der er foran konkurrenternes sure fløde og om kvalitet over hele linjen - og du taler som en gammel mand. Fred være med det   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

4593

394
05. juni 2017 @ 08:44
FPU
Stig Storm skrev:

Jeg taler begejstret om kvalitet, om et fremtidssikret styresystem, om frisk mælk der er foran konkurrenternes sure fløde og om kvalitet over hele linjen - og du taler som en gammel mand. Fred være med det   

Hov-hov!

Sur fløde er skam ikke noget at kimse af, hvis man ellers kan få fat i den (men det kan man kun øst for Bornholm).

Mørkt rugbrød med smør på og så en tallerkenfuld tomatbåde mikset sammen med sur fløde og et drys salt og peber er simpelt hen super-lækkert på en varm sommerdag!

Creme fraiche er noget skrammel ved siden af, men desværre er den gode smag ikke sådan lige at ryste af sidebenet. :O)

Spirituel Maskine