xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
mail : Vedhæftning vs "indlejring"
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


243

1
02. juni 2017 @ 07:57
Juniormedlem

Jeg skal sende et .jpg billede til en PR-afdeling.

Jeg bruger det indbyggede mail program i Sierra

PR-afdelingen melder tilbage, at billedet ikke er vedhæftet, men "indlejret i selve mailen" (deres formulering), så de ikke kan downloade det. Og de beder mig om at sende det som vedhæftet fil i stedet.

Jeg mener jo, at det er noget sludder - det er vel bare mail-programmet, der vælger at vise billedet i mailen i stedet for at vise et fil-ikon - og modtageren kan vel bare højreklikke på billedet og vælge "Arkiver bilag som..." eller hvad det nu hedder i windows....

Men jeg er i den situation, at PR-afdelingen gør mig en kolosal tjeneste, og derfor er det ikke en mulighed at begynde at belære dem om, hvad det er, de ikke har forstået... :)

Så... er der nogen smart måde, hvorpå jeg kan hjælpe dem.... Jeg vil helst holde mig til Sierras eget mailprogram...

  6
0
  93

393

13
02. juni 2017 @ 08:16
Lærling

Kan det være en løsning at højreklikke på det vedhæftede billede og vælge "vis som ikon" - tror jeg det hedder.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4593

394
02. juni 2017 @ 09:48
FPU

Well, PR-afdelingen kan da bare selv højreklikke på "indlejringen" og så vælge at arkivere vedhæftningen hvor som helst på deres PC.

Når det er sagt, så ER der af og til bøvl med Mail og dens "in-line" måde at behandle attachments på, og der er ikke altid logik i det. Jeg skulle f.eks. sende en mail med en halv snes attachede PDF'er. Alle på nær en enkelt af dem gik fint ind som "tekst-links", men en af dem VILLE kun vises som in-line. Jeg prøvede alle mulige tricks, men jeg kunne bare ikke få den til at makke ret, så jeg måtte i stedet for vedhæfte PDF'erne i en zippet mappe og så håbe på, at modtageren kunne finde ud af at un-zippe den.

Du kan iøvrigt selv zippe filen; så burde selv Mail behandle den som et almindeligt attachment. Problemet her er (eller var) dog, at Zip-formatet på Mac pr. default er (eller var) ikke-kompatibelt med Windows, så man er nødt til at grave Archive Utility frem fra systemmappen, åbne den, og så ændre indstillingerne fra "compressed archive" eller "regular archive" til "Zip archive", før det kan åbnes i Windows. Ved samme lejlighed kan du jo trække Archive Utility over i Docken, så du altid har den ved hånden.

I mit engelsksprogede SnowLeo (10.6) ligger Archive Utility her:

Harddisk -> System -> Library -> CoreServices

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

243

1
02. juni 2017 @ 10:38
Juniormedlem

Leif Korreborg -> jeg prøvede lige at sende filen til mig selv. Det virker perfekt at vælge "vis som ikon" i den mail, jeg er ved at skrive, men i den mail jeg modtager (fra mig selv) viser Mail alligevel billedet som "indlejret" - eller hvad vi nu skal kalde det - og selvf kan jeg højreklikke på det og få det gemt!

Tonny: Tak for input også fra dig - det lyder lidt for indviklet for mig. I det konkrete tilfælde løste jeg det ved at sende dem et dropbox-download link til filen, så var de glade!

Men ærgerligt at "vis som ikon" ikke umiddelbart får indflydelse på hvordan modtageren ser mailen..




393

13
02. juni 2017 @ 11:13
Lærling

Pianomartin: Det var ærgerligt. Jeg kan fortælle dig, at jeg jævnligt sender store billeder 25+ MB, hvor de ikke modtages i samme størrelse, som de er sendt - og her er størrelsen vigtig(!). Møgirreterende, da jeg ikke ved, hvorfor (modtageren er Mac-bruger). 

Heldigvis abonnerer jeg på Hightail, så det bruger jeg i disse situationer, ellers bruger jeg WeTransfer, der er gratis op til 2GB. Jeg droppede Dropbox for et årstid siden, da jeg sjældent brugte det. (Lad mig også lige sige, jeg ingen økonomiske interesser i nævnte programmer).

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

714

0
02. juni 2017 @ 11:31
Veteran

du skal huske at krydse af i original størrelse når du vedhæfter, mail kan komprimere til flere forskellige størrelser


wetransfer er perfekt til det du skal sende

Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense, Fotografering tilbydes: Bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv, Hannibal-Bach.dk

393

13
02. juni 2017 @ 11:42
Lærling

Hans Bach: Tak for input, jeg krydser selvfølgelig original størrelse af. Jeg tror, det er indstillinger hos modtager, der driller.

Ja, WeTransfer er nemt og ligetil. Abonnerer du på det? Jeg bruger Hightail alene fordi, det kan sende mapper, det kan gratis-versionen af WeTransfer nemlig ikke.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.