xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hjælp til startup problemer på creshed 17" MacBook Pro
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


31

0
01. juni 2017 @ 08:37
Let øvet

Jeg har en ældre 17" MacBook Pro, som jeg har overtaget uden software. Den har haft problemer med stabiliteten og nu er den gået helt i selvsving. Den gik ned med skærmproblemer (venstre side var til højre og omvendt) og kunne ikke lukke ned. Jeg tvang den til at lukke og efterfølgende kan den ikke starte op igen. Den står bare med lys, grå skærm.

Jeg fik fat i nogle originale MacBook CD'er fra den oprindelige ejer, men ved ikke om det er de oprindeligt medfølgende. Satte CD 1 i, tændte og holdte c-tasten nede iforventning om, at den ville prøve at starte fra CD'en. I stedet startede den op i noget der lignner Terminalen – som jeg ikke har nogen erfaring med. CD'en kommer ikke ud, når jeg trykker eject.

Hvad gør jeg nu?

Hilsen Torben

  5
0
  99

4586

390
01. juni 2017 @ 09:01
FPU

Det lyder som om den fejler en del ting. Noget af det kan skyldes, at harddisken måske er ved at stå af, men det må vi tage senere, hvis du overhovedet kan få den til at reagere.

Du kan (sandsynligvis) force-ejecte skiven ved at starte eller genstarte MBP'en mens du klik-holder på pegefeltet (eller på en tilsluttet mus), altså klikker ned på pegefeltet og holder klikket nede, mens den prøver at boote.

Hvis din MBP ikke er så godt som død, vil den opfatte force-klik kommandoen, ejecte skiven, og derefter forsøge at boote videre på den i Systemindstillinger valgte startdisk.

Lys, grå skærm er ikke verdens bedste nyhed, men opgiv ikke håbet endnu. CD 2 er iøvrigt en bootable skive med indbygget hardwaretest, og den kan du jo også prøve at dimse lidt med.

Hvis skiverne ikke er lavet specifikt til lige netop din model, vil du ikke kunne boote på dem, men hvis den 17'' MBP er en PPC-Mac, vil du måske kunne boote den op på en installations-DVD med 10.4 eller 10.5.

Du skriver, at den startede op i noget á la Terminal. Hvis det er en grå skærm med en advarsel på 5-6 sprog, er der tale om en såkaldt kernel-panic. Det er hardware-relateret, men somme tider optræder den så sjældent, at det er til at leve med.

Held og lykke og feed-back.

P.S. Hvis/når du får skiven ud, kan du også prøve at Shift-boote; så booter den i Safe Mode, hvis den ikke er ved at stå helt af.

Spirituel Maskine

315

6
01. juni 2017 @ 09:23
Lærling

Hvis skærmen viser venstre side i højre side og omvendt, med eventuel sort bjælke i midten, er det grafikkortet der er dødt. Desværre. Hvis den er rigtig pæn, kan det muligvis betale sig at reparere den, ellers ikke.


[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

31

0
01. juni 2017 @ 09:27
Let øvet

Tak – jeg prøver at følge dine forslag. Det er ikke kernel-panic, der er på skærmen. Jeg har taget et foto af skærmen, men det er vist ikke muligt at uploade her?


31

0
01. juni 2017 @ 09:37
Let øvet

CD'en er ude, men maskinen booter heller ikke fra CD 2. Kan jeg køre en hardware test, hvis jeg sætter MacBooken på min iMac og starter op i target mode?


4586

390
01. juni 2017 @ 11:00
FPU
Torbenh skrev:

CD'en er ude, men maskinen booter heller ikke fra CD 2. Kan jeg køre en hardware test, hvis jeg sætter MacBooken på min iMac og starter op i target mode?

Gute Frage. Muligvis, men det må komme an på en prøve. Det er dog et åbent spørgsmål, om det er besværet værd, hvis grafikkortet er gået.

Muligvis kan du finde en brugt grafikkort her, og selv sætte det i. Du skal dog være opmærksom på straftold af alt over 80,- Kr., hvis du køber det udenfor EØS. Og selvom du får løst grafikproblemet, kan der jo stadig være problemer med bundkortet, så den alligevel ikke vil boote.

Good luck.

Spirituel Maskine