xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
OS X huske indstilling på finder vindue
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


108

8
10. maj 2017 @ 21:23
Novice

Kan man ikke få systemet til at huske de indstillinger man foretager når et finder vindue åbnes?

Hver gang jeg F.eks skal vedhæfte noget i mail, åbnes finder, men uanset om jeg tidligere har indstille kolonner og hvordan jeg gen vil have vindue vist, så er vi tilbage  til en anden visning som jeg ikke har valgt....

Det er TRÆLS ....... Kan man ændre dette et sted?

  3
0
  79

4586

389
11. maj 2017 @ 00:26
FPU

Altså, der er selve Finder's vinduer (åbne mapper) og så Open- Print- og Save-dialoger. Man skifter lettest imellem views i et åbent Finder-vindue ved at taste hhv. Kommando-1, -2, eller -3.

Nu kører jeg et ikke helt ungt OS X, og her kan man i dialogerne ikke vælge særlig mange indstillinger; selve stien (der hvor Finder starter ud fra, når man skal vælge f.eks. en vedhæftning i en Open-dialog) er hos mit OS X enten mappen Dokumenter, skrivebordet (Kommando-D for Desktop), eller den mappe, som programmet (f.eks. Mail eller en tekst-editor) brugte sidste gang.

Da jeg selv foretrækker manuel håndtering af mapper og filer, arkiverer jeg først altid mine dokumenter på desktoppen. Her får de lov til at blive, indtil jeg er færdig med dem. Er det noget, som skal mailes, er det nemt, fordi Open-dialogen i min Mail er indstillet til at starte på desktoppen. Det samme med stort sat alle mine programmer, som har en dialog-funktion. Mine browsere er dog indstillet at arkivere downloads i Downloads-mappen.

Når jeg så er færdig med et givent dokument (og evt. har skullet vedhæfte det til en e-mail), flytter jeg det manuelt ind i en relevant mappe et sted inde i dokumenter. På den måde har jeg altid et overblik over de løbende projekter, og bagefter ved jeg altid, hvor jeg har lagt dem.

Hvis du derimod mener, at du gerne vil have f.eks. Mail til at huske, om Open-dialogen skal vise Ikon-view, Liste-view eller udvidet Liste-view, skal du i Open-dialogen (Kommando-O) klikke på den relevante ikon til venstre for lokalmenuen (sådan ser det i hvert fald ud i 10.6). Det samme, hvis du vil skifte tilbage igen. Det samme gælder i Save-dialogen (Kommando-S). Programmet (testet i TextEdit) bruger og husker dog indstillingen, så du skal kun ændre view en enkelt gang, ikke i begge dialoger.

Så vidt jeg ved, findes der ikke nogen universalindstilling, som vælger det samme view for alle programmer, som har dialoger indbygget (hvilket er fornuftigt nok, da man måske ville foretrække ikon-view frem for en af de to Liste-view nogle steder), så du kommer nok til at lave det ovennævnte stunt med at skifte view i alle de programmer, som du (oftest) bruger.

Spirituel Maskine

1129

127
11. maj 2017 @ 11:58
Stormogul

nu er jeg lidt i tvivl om helt hvad du mener. men antager det er "dialog boksen" du mener når du siger "finder åbner".... hos mig virker det efter hensigten, at den åbner den sidste mappe og visning fra sidste gang jeg brugte dialog boksen.

når det så er sagt, så kunne problemer være at du ikke har rettigheder til den mappe at ændre dens visningsindstillinger?

eller så er der noget galt med dine fil/mappe rettigheder.



108

8
11. maj 2017 @ 21:37
Novice

Prøver lige jeres forslag og kommer retur - tak!