xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hvorfor låses så tidligt en tråd/indlæg?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


881

6
30. april 2017 @ 10:08
Veteran

Hvorfor låser man en tråd/indlæg efter blot ca. en måned uden aktivitet i tråden, såsom dette:  

http://www.macnyt.dk/forum/?task=thread&query=14906038242617453

(jeg ville da gerne supplere med mine egne erfaringer med bege modeller, for trådstarters skyld. Der er nemlig MEGET stor forskel på de to modeller).



  16
0
  408

1014

0
30. april 2017 @ 16:10
Stormogul

Undrer mig også. Det var da et mærkeligt princip at ældre tråde automatisk låses. Er det helt gennemtænkt?


3580

34
30. april 2017 @ 17:04
Virtual Machine

Kunne det tænkes at det er pga performance issues han har valgt at gøre det? Jeg kunne huske at HOL.dk havde et problem ad den retning, fordi databasen blev så stor at det krævede en masse ressourser at søge og editere i databasen til sidst. Jeg kan ikke præcist huske hvad de gjorde for at overkomme problemet. Men det kom på tale at dele databasen op og låse den ældre del, så den kun kunne læses fra. Men jeg fatter hat af den slags. Det var bare lige hvad jeg lige kunne huske lidt af   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1904

184
PowerPalle (Administrator)
30. april 2017 @ 17:39
Stormogul
Peter999 skrev:

Undrer mig også. Det var da et mærkeligt princip at ældre tråde automatisk låses. Er det helt gennemtænkt?

Det er så gennemtænkt, at det er set mange andre steder og jeg har valgt at adaptere det. Om det så skal være én måned eller anden variabel kan godt diskuteres. Én måned er baseret på andre erfaring men igen - jeg er åben for velbegrundede alternativer.


/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1493

39
30. april 2017 @ 19:17
Stormogul

jeg forstår heller ikke ideen med den, der er faktisk et par tråde her på macnyt der har kørt over mange år, og til stadighed bliver fundet frem. men det er da nok slut nu - æv.



Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1014

0
30. april 2017 @ 20:07
Stormogul

Jeg forstår heller ikke formålet.

PP, kunne du ikke oplyse hvad formålet er?

Er det noget teknisk - eller skal det forestille at hjælpe brugerne?

Kunne man ikke tillade besvarelse af ældre tråde, men evt. tilføje et banner om at "vær opmærksom på at du besvarer en ældre tråd". Det er også set andre steder :-) 


1129

129
30. april 2017 @ 20:36
Stormogul

jeg tror ikke det har meget med "performance" at gøre. det er nok valgt, for at beskytte imod spam.

mange bots bruger ældre indlæg, der måske ikke er den store interesse i længere, at poste spam indlæg, så deres rating bliver højere, da der så findes en masse links på andre fora/blogs.

jeg kan ikke se at et emne er lås, vil give noget performance, så længe data hentes fra database alligevel. hvis indlæget er cachet et sted, så kan det selvfølgelig give minimalt forskel om den bliver indlæst fra database men det er så kun en gangs beregning det vil koste på, ikke en vedvarende.



1904

184
PowerPalle (Administrator)
01. maj 2017 @ 08:45
Stormogul

Formået er enkelt

  1. Metode benytte andre steder
  2. Når en tråd ikke har været aktiv over længere tid lukkes den da det logisk må antages at den pågældende debat af afsluttet
  3. Skulle en lignende debat opstå på et senere tidspunkt kan der etableres en nyt tråd til denne og i denne kan der refereres til den oprindelige, hvis denne har samme relevans

Giver det mening?

Lad mig høre, hvorfor det ses som ikke optimalt at låse ældre debatter (man kan fortsat læse disse og søge i disse).

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1014

0
01. maj 2017 @ 09:27
Stormogul

Du har forklaret processen, men du har ikke forklaret formålet .

Men så lad mig spørge på en anden måde: hvilke fordele skulle det give for brugerne?

Som du selv er inde på, så stopper verden ikke efter 1 måned (eller 1 år eller...)  Det er da ikke smart at sprede langvarige debatter ud over flere tråde.

Men lad os høre hvad fordelen er for brugerne? Altså de ekstra fordele som ikke kan opnås ved et banner med "vær opmærksom på at du besvarer en ældre tråd".

Jeg kan virkeligt ikke få øje på fordele.



1904

184
PowerPalle (Administrator)
01. maj 2017 @ 19:22
Stormogul
Peter999 skrev:

Du har forklaret processen, men du har ikke forklaret formålet .

Men så lad mig spørge på en anden måde: hvilke fordele skulle det give for brugerne?

Som du selv er inde på, så stopper verden ikke efter 1 måned (eller 1 år eller...)  Det er da ikke smart at sprede langvarige debatter ud over flere tråde.

Men lad os høre hvad fordelen er for brugerne? Altså de ekstra fordele som ikke kan opnås ved et banner med "vær opmærksom på at du besvarer en ældre tråd".

Jeg kan virkeligt ikke få øje på fordele.

Jeg holder mig som udgangspunkt til det faktum, at det for mig virker logisk, at lukke en tråd af, hvis der over en periode ikke har været aktivitet. Det er i dette perspektiv det samme som, at der ikke længere (og det over en periode) er nogen der har noget at tilføje. Således ser jeg det rationelt at lukke tråden. Jeg ser det værende lige så rationelt, at en ny tråd med et lignende emne kan etableres samt, at der kan refereres til den nye såvel som gamle skulle der være behov herfor. Personligt er jeg mere til denne løsning end din skitserede løsning med et opmærksomhedsbanner. Og det er kun godt, at der er flere løsninger og holdninger. Nu har jeg så ytret hvordan jeg ser på det   


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1904

184
PowerPalle (Administrator)
01. maj 2017 @ 19:24
Stormogul
Nihad skrev:

jeg tror ikke det har meget med "performance" at gøre. det er nok valgt, for at beskytte imod spam.

mange bots bruger ældre indlæg, der måske ikke er den store interesse i længere, at poste spam indlæg, så deres rating bliver højere, da der så findes en masse links på andre fora/blogs.

jeg kan ikke se at et emne er lås, vil give noget performance, så længe data hentes fra database alligevel. hvis indlæget er cachet et sted, så kan det selvfølgelig give minimalt forskel om den bliver indlæst fra database men det er så kun en gangs beregning det vil koste på, ikke en vedvarende.

True. Det har intet med "performance" at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om adfærd og det kan ses på mange måder. Jeg siger ikke, at det jeg har implementeret er det rigtige men i situationen virkede det som det rigtige og jeg har endnu den holdning.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1014

0
01. maj 2017 @ 19:39
Stormogul

Det er stadig ikke oplyst hvad fordelen for brugerne skulle være.

Hvis det er så indlysende at ingen kan svare på det, hvordan har dette forum så kunne leve fint og godt med åbne tråde i mange år? 



1904

184
PowerPalle (Administrator)
01. maj 2017 @ 21:03
Stormogul

Som jeg skrev er det en funktionalitet, der er indført af adfærdsmæssige årsager og for at skabe en funktionel logik. Længere er historien ikke. Hvis jeg fornemmer en større "push back" på emnet så vil jeg reelt overveje at ændre på det men det er første gang jeg har set spørgsmålet komme op i de 3 måneder funktionen har eksisteret.

Og bare lige for at synliggøre det - jeg syntes godt om, at der kommer holdninger frem i denne tråd om emnet og jeg har taget dem til mig.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1493

39
02. maj 2017 @ 00:07
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:

jeg forstår heller ikke ideen med den, der er faktisk et par tråde her på macnyt der har kørt over mange år, og til stadighed bliver fundet frem. men det er da nok slut nu - æv.

og dem fandt jeg frem ved at gå ind på min profil og kigge tilbage på tråde jeg havde deltaget i - hvis der da ikke var andre der havde hevet dem frem - men det ser heller ikke ud til at man kan se ens gamle indlæg mere, ud over de sidste 10? - æv.



Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1904

184
PowerPalle (Administrator)
02. maj 2017 @ 07:15
Stormogul

Der er Inter der bliver bliver slettet  kun gamle tråde låses for nye indlæg  

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1493

39
02. maj 2017 @ 16:06
Stormogul
PowerPalle skrev:

Der er Inter der bliver bliver slettet  kun gamle tråde låses for nye indlæg  


jo, jeg tænkte nu mere på at før kunne jeg på min profil bladre i mine posts, det kan jeg ikke se jeg kan mere? kun de sidste 10.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1904

184
PowerPalle (Administrator)
02. maj 2017 @ 17:24
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
PowerPalle skrev:

Der er Inter der bliver bliver slettet  kun gamle tråde låses for nye indlæg  


jo, jeg tænkte nu mere på at før kunne jeg på min profil bladre i mine posts, det kan jeg ikke se jeg kan mere? kun de sidste 10.

Det er en fejl og det vil blive rettet.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger