xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
USB3 drev på gammel mac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


383

4
27. april 2017 @ 15:14
Lærling

Jeg har købt et nyt kabinet til mine externe 2,5" diske. Det er et USB3 kabinet og der medfølger et USB3 kabel. Jeg er godt klar over at jeg kun har USB2 på min gamle mac, men burde det ikke virke alligevel? Skal jeg bruge et USB2 kabel? Drevet spinner fint op, men kan ikke ses i Finder. Det er dog i systemindstillinger - hvor der under USB står:

Ext. HDD:

Produkt-id:0x0621

Producent-id:0x1f75  (Innostor Co., Ltd.)

Version:0.35

Serienummer:0000020170320

Hastighed:Op til 480 Mb/sek.

Producent:Innostor

Placerings-id:0x24100000 / 2

Tilgængelig strøm (mA):500

Krævet strøm (mA):32

Ekstra driftsstrøm (mA):0

Media:

Ext. HDD:

Kapacitet:250,06 GB (250.059.350.016 byte)

Udskiftelige medier:Nej

BSD-navn:disk1

Logical Unit:0

Type partitionsoversigt:GPT (GUID-partitionstabel)

USB Interface:0

Enheder:

disk1s1:

Kapacitet:209,7 MB (209.715.200 byte)

BSD-navn:disk1s1

Indhold:EFI

disk1s2:

Kapacitet:249,72 GB (249.715.376.128 byte)

Arkivsystem:HFS+

BSD-navn:disk1s2

Indhold:Apple_HFS

Apple Certified Support Professional (ACSP) Apple Certified Mac Technician (ACMT)
  9
0
  109

2581

84
27. april 2017 @ 15:46
Bit kongen

Prøv at formatere den i diskværktøj, medmindre du har data på den selvfølgeligt. 




383

4
27. april 2017 @ 15:54
Lærling

Den findes heller ikke i diskværktøj eller under /volumes. Kun under denne Mac 

Apple Certified Support Professional (ACSP) Apple Certified Mac Technician (ACMT)

4593

394
27. april 2017 @ 16:02
FPU

Nu kan jeg godt nok i den oversigt se, at der tilsyneladende er tilstrækkelig tilgængelig strøm, men hvis dit nye kabinet ikke har indbygget strømforsyning og således skal trække strømmen via din Mac's USB-port, kan det alligevel være, at der ikke er strøm nok til at mounte diskene.

Det emne dukker af og til op herinde, og der er ikke andre muligheder end at anbefale trådstarterne at købe et kabinet med indbygget strømforsyning eller en ekstern disk, som KAN nøjes med den strømstyrke, som USB-porten kan levere.

De USB-powered eksterne drev, som man kan købe (f.eks. LaCie Rugged), bruger langsomme (og dermed strømbesparende) 4.200 rpm diske. Hvis dine to diske er 7.200 rpm, er det muligvis forklaringen på, at de ikke kan mountes.

Jeg ville dog prøve et andet USB-kabel som det allerførste, for bagudkompatibiliteten BØR altså virke.

Spirituel Maskine

383

4
27. april 2017 @ 16:24
Lærling

De to diske virkede i det gamle kabinet jeg havde som heller ikke havde nogle ekstern strømforsyning. Det er to Apple brandede Hitachi diske 5400 rpm. 

Jeg må se om jeg ikke kan finde et USB2 kabel der passer 

Apple Certified Support Professional (ACSP) Apple Certified Mac Technician (ACMT)

383

4
27. april 2017 @ 16:48
Lærling

Update: Det hele virker nu, hvis jeg sætter USB3 kablet til et USB2 forlængerkabel som jeg har liggende. Burde det ikke bare have virket med USB3 kablet, med USB2 hastighed?

Apple Certified Support Professional (ACSP) Apple Certified Mac Technician (ACMT)

1519

0
27. april 2017 @ 17:00
Suspenderet

Jeg har to USB3 kabinetter med diske, ingen problemer med at skifte mellem USB2 og 3..

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4593

394
27. april 2017 @ 18:45
FPU
..:: Thomas ::.. skrev:

Update: Det hele virker nu, hvis jeg sætter USB3 kablet til et USB2 forlængerkabel som jeg har liggende. Burde det ikke bare have virket med USB3 kablet, med USB2 hastighed?

Jamen konklusionen må så blive, at en USB 3 port er bagudkompatibel med en USB 2 port, men at det samme ikke gælder for (alle) kabler, i det mindste ikke på (din) Mac. Måske er USB 3 kablet dimensioneret således, at det sender for meget data igennem til USB 2 porten (fordi det jo netop er et USB 3 kabel), som så "slår fra", og at USB 2 kablet reducerer datastrømmen, så USB 2 porten kan følge med.

Ellers skal der være noget handshake involveret, men jeg mener ikke, at der sidder controllere i stikkene, så den her forklaring er lidt langt ude.

Hvorom alting er, så fandt du jo en workaround, selvom det er en lidt uelegant løsning.

Iøvrigt typisk Mac; ingen fejlmeddelelser (for l*rtet virker jo altid, ikke?), og så virker det lige pludselig alligevel ved hjælp af lidt fikumdik eller lige pludselig ud af den blå luft, som om Mac'en reparerer sig selv hen ad vejen.

Prøvede for et par dage siden noget lignende: en USB-stick formatteret i ExFat på en PC kørste konsekvent USB 1 hastighed på min Mac men USB 2 på PC'en. Et SD-kort formatteret i ExFat på min Mac kørte konsekvent USB 2 på begge platforme. Weird.

Spirituel Maskine

285

6
27. april 2017 @ 20:13
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Jamen konklusionen må så blive, at en USB 3 port er bagudkompatibel med en USB 2 port, men at det samme ikke gælder for (alle) kabler, i det mindste ikke på (din) Mac. Måske er USB 3 kablet dimensioneret således, at det sender for meget data igennem til USB 2 porten (fordi det jo netop er et USB 3 kabel), som så "slår fra", og at USB 2 kablet reducerer datastrømmen, så USB 2 porten kan følge med.

Der er separate kontakter for USB2 og USB3 i en USB3 port. Den kunne jo også ses i "Oplysninger om system".

Nogen gange er der bare problemer med at få diske til at mounte på gamle Macs. På min gamle 2008 iMac er der en ekstern USB3 disk, der nogen gange ikke vil mounte. En reboot fixer det.


4593

394
27. april 2017 @ 20:55
FPU

@Niels Jørgen Kruse:

Det kender jeg godt fra en af mine FW-dske på min go'e gamle G4. Some tider virkede reboot, andre gange at skifte FW-port, og atter andre gange nogle dages pause. Men den kom altid op igen, indtil FW-bridgen i HD-kabinettet stod af. Fandt dog aldrig en eller anden form for system i galskaben og derfor heller ikke en permanent løsning. Kunne virke med det samme set-up i månedsvis for så at gøre knuder, og så -bum- virkede det hele ganske fint igen.

Spirituel Maskine