xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Laaangsom macnyt...
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


79

0
17. april 2017 @ 15:28
Novice
[post_text]
www.salsamusik.nu
  30
0
  254

2322

0
17. april 2017 @ 16:02
ASCII jonglør

+1

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1519

0
17. april 2017 @ 16:27
Suspenderet

Vi er jo blevet vant til hurtige forbindelser og kvikke loadetider, men Macnyt har vel ikke penge til en hurtig forbindelse? Det koster penge når bare en' mand skal køre et site, Macnyt er det eneste Mac orienterede site derude og jeg venter bare på at siderne kommer. Bortset fra det', så sker der jo ej meget på Macnyt, kun et par daglige tjek bliver det til her, alle er tilsyneladende gået til andre sites eller de havde samme problem som jeg havde engang; pludselig handlede det kun om iPhone, det var en hård tid at komme igennem efter at Vi i årevis havde talt om OSX og Mac's, ohhh, det var en tid med mange gode minder om dengang OSX var ungt og Du og Jeg var lidt yngre........  

Det er som om andet end Steve Jobs døde da han blev lagt i graven...


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1519

0
17. april 2017 @ 16:33
Suspenderet

Husker du denne her fra de svundne tider?

-

Hvor mange indlæg har jeg snart skrevet??
Sig lige tallet 3000,
Jeg har gjort det på under 1 år,
og i ørerne har jeg altid susen.

Jeg hører nemlig næsten altid,
noget fedt Heavy Rock dyt.
Når jeg sidder her' og skriver til jer,
på Vores allesammens Macnyt.

Efterhånden synes jeg altså,
at jeg kender Jer ret godt.
Wendelboe,Esben og Oliver,
og PowerPalle,han er hot.

I er fame så søde allesammen,
man kan tage livtag med jer.
Snakke om alt hvad der er oppe,
og en masse gode fotos man ser.

Og Zarco, Daniel og Thøger,
alle hædersmænd med erfaringer.
det er altid skide sjovt at se,
hvad deres penne frembringer.

En masse piger og damer,
det har Vi skam også her'.
Nogle er vist rigtigt pæne,
når man på Avataren ser'.

De vil fame også være med,
her' på Macnyt hvor tingene foregår.
Vi mænd skal ikke tro vi er noget,
der er sgu viden under det lange hår.

Og så er der jo alle kæledyrene,
dem ved I godt jeg ikke glemmer.
Kattene, fuglene og de søde vovser,
somme tider så søde, man en tåre klemmer.

Ja, gu' er jeg sentimental,
det blir' man i min alder.
Nu vil jeg slutte mit digt,
jeg kan høre at hundene kalder....

Men først en kæmpe tak til jer,
I skal alle have en Go' Sommer.
Det har jeg bedt Vorherre om,
så ved jeg nemlig at den kommer.....

Basse.....


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1905

184
PowerPalle (Administrator)
17. april 2017 @ 16:42
Stormogul
Theohjorth skrev:

Efter at designet er blevet ændret er macnyt blevet virkelig langsomt. Fra jeg trykker på en forum-overskrift til den loader siden går der flere sekunder.

Du har ret i, at det ikke er den hurtigste hare i skoven og årsagen er ukendt. Jeg lover dig, at jeg vil undersøge det nærmere og sikre, at en eventuel fejl bliver rettet eller at sitet blive yderligere optimeret. Men timerne i døgnet er få så forvent ikke mirakler fra den ene dag til den anden. Lige nu er macnyt som det er og i morgen er macnyt måske hurtigere   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

79

0
17. april 2017 @ 19:26
Novice

Det er klart! 

Jeg er også helt med på at det er et hobbyprojekt der har vokset, så der ikke sidder et stort hold programmører bagved! :-)

Jeg hoster mine egne sider på one.com, og selvom det er nogle noget mindre besøgte sider, syntes jeg bare loadtiden her virker for lang til bare at være et spørgsmål om serveren - medmindre den selvfølgelig køres lokalt på en win 3.1 66mhz.. ;-)

Hvad har du kodet siden i, hvis jeg kan være til nogen hjælp kigger jeg da gerne igennem og ser om jeg kan gennemskue hvor det ligger? Mine kompetencer er dog primært indenfor php, så hvis det er asp eller andet så er jeg måske ikke den store hjælp.


God aften!

www.salsamusik.nu

1905

184
PowerPalle (Administrator)
17. april 2017 @ 20:41
Stormogul

Kode = WebDNA, hvilket ikke er PHP   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
17. april 2017 @ 23:11
Stormogul
PowerPalle skrev:

Kode = WebDNA, hvilket ikke er PHP   

"WebDNA is an easy-to-learn server-side scripting language specifically designed for creating feature rich, database-driven websites. At the heart of WebDNA is a speedy, embeded database system that integrates seamlessly with the syntax of the scripting language."

ikke lige det vi oplever her... :D


79

0
18. april 2017 @ 08:58
Novice

Brugte lige funktionen "Inspicer element" i Safari. Det tager ca 9 sekunder at loade denne tråd. Dog kun 6 sekunder at loade svar-siden.

Det ser ud til at det er uikit.min.js der er den store synder. Det ku måske være et godt sted at starte at kigge :-)

Jeg håber det bliver fikset da det går lidt ud over brugeroplevelsen, efter min mening..

www.salsamusik.nu

1708

43
18. april 2017 @ 13:14
Stormogul

Ja, det tager mellem 5-10 sek. at få en side frem. Håber at det kan fixes, for træls er det.   


8581

198
18. april 2017 @ 13:31
Poseidon
Theohjorth skrev:

Jeg håber det bliver fikset da det går lidt ud over brugeroplevelsen, efter min mening..

Vi kan midlertidigt indføre fællessang, for at højne oplevelsen.   


Edit: PP nu ser jeg fejlen med smileys oven på hinanden igen.

Der var engang en Mac...

1905

184
PowerPalle (Administrator)
18. april 2017 @ 16:47
Stormogul

Fortsat 6-10 sekunder?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1708

43
18. april 2017 @ 16:55
Stormogul

Nu er det lynhurtigt !!!    

Men ansigterne bliver til streger. ?


1519

0
18. april 2017 @ 17:53
Suspenderet

Halløj hvor det går, det hjalp på sagen, selv på min slatne forbindelse suser det afsted..   

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

263

0
18. april 2017 @ 18:31
Juniormedlem

Får sådan noget "kæmpe bred clean text" når siderne loader (ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det?). Men hurtigere, det går det ihvertfald nu :-) 


8581

198
18. april 2017 @ 18:53
Poseidon

Så er den hurtig her.

Der var engang en Mac...

33

1
18. april 2017 @ 18:57
Let øvet

Har samme oplevelse som John, men nu er der smæk på ;)


2322

0
18. april 2017 @ 19:05
ASCII jonglør

Hastighed testet kl 19:22 på iPhone 7 Plus via mobilnettet:

Indlæg ankom nu til website 17 minutter før det blev postet.

Lynhurtigt!

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1905

184
PowerPalle (Administrator)
18. april 2017 @ 19:23
Stormogul
Gorm Jørgensen skrev:

Nu er det lynhurtigt !!!    

Men ansigterne bliver til streger. ?

Fixed   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1905

184
PowerPalle (Administrator)
18. april 2017 @ 19:26
Stormogul
Nihad skrev:
PowerPalle skrev:

Kode = WebDNA, hvilket ikke er PHP   

"WebDNA is an easy-to-learn server-side scripting language specifically designed for creating feature rich, database-driven websites. At the heart of WebDNA is a speedy, embeded database system that integrates seamlessly with the syntax of the scripting language."

ikke lige det vi oplever her... :D

Nej, men hvad er det første man bør gøre når et site begynder at køre langsomt? Tjekke, der ikke er nogen log filer der er vokset uforholdsmæssigt. Skete det i dette tilfælde? Ja   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
18. april 2017 @ 19:34
Virtual Machine

Hvad var der så "galt" om man må spørge?
Siden er dejlig vaks nu. Tak for det :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1905

184
PowerPalle (Administrator)
18. april 2017 @ 20:05
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Hvad var der så "galt" om man må spørge?
Siden er dejlig vaks nu. Tak for det :)

Hej Lars. Læs mit indlæg lige før dit indlæg   

Eller for, at gøre det nemmere for dig...

PowerPalle skrev: hvad er det første man bør gøre når et site begynder at køre langsomt? Tjekke, der ikke er nogen log filer der er vokset uforholdsmæssigt. Skete det i dette tilfælde? Ja  

Har jeg gjort noget for, at det samme ikke sker igen fsva. denne funktion? Ja.

Har jeg givet mig selv skæld ud? Ja   

Er far skuffer? Ja   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
18. april 2017 @ 20:19
FPU

OK, siden loader hurtigt nu, men der er lige en detalje, som måske også er et sikkerhedshul (jeg ved dog nada om den slags), men altså:

Når jeg loader forum-siden eller en af trådene, ser jeg et kort øjeblik en "pre-load" side, som hedder Headline med noget engelsk tekst nedenunder og så et par radioknapper til en bruger. Er det noget småkagehalløj, som husker, om man er loadet ind? Er det "farligt", at man kan se det et kort øjeblik?

Det her så jeg på intet tidpunkt, mens siden loadede langsomt (altså en 4-5 sekunders pause med progression bar stoppet i det midterste "w" i URL'en); det her tekst er altså først dukket op, efter der kom turbo på indlæsningen. Safari på SnowLeo.

Jeg mener iøvrigt, at Nihad (var det vist) havde påpeget, at hjemmesiden loadede nogle funktioner (eller noget) i fuldt omfang for hver eneste side herinde, noget som var unødvendigt og som var årsagen til lag'et.

Prøv at læse den første tråd om hastigheden på det nye Macnyt.

Spirituel Maskine

1905

184
PowerPalle (Administrator)
18. april 2017 @ 20:42
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Når jeg loader forum-siden eller en af trådene, ser jeg et kort øjeblik en "pre-load" side, som hedder Headline med noget engelsk tekst nedenunder og så et par radioknapper til en bruger. Er det noget småkagehalløj, som husker, om man er loadet ind? Er det "farligt", at man kan se det et kort øjeblik?

Jeg er bekendt med den fejl og ved hvordan den skal rettes. Kommer i min næste rette-bølge. PS, der er ikke noget sikkerhedsproblem.

Jeg mener iøvrigt, at Nihad (var det vist) havde påpeget, at hjemmesiden loadede nogle funktioner (eller noget) i fuldt omfang for hver eneste side herinde, noget som var unødvendigt og som var årsagen til lag'et.

Det er delvist implementeret og resten kommer i næste rette-bølge.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

79

0
18. april 2017 @ 22:47
Novice

Ah det var fedt!


TAK!!!

Nu skal jeg nok love at øge mit aktivitetsniveau 6-800% (svarende til den forøgede hastighed på macnyt ;-))

www.salsamusik.nu

4593

394
19. april 2017 @ 02:18
FPU
PowerPalle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Når jeg loader forum-siden eller en af trådene, ser jeg et kort øjeblik en "pre-load" side, som hedder Headline med noget engelsk tekst nedenunder og så et par radioknapper til en bruger. Er det noget småkagehalløj, som husker, om man er loadet ind? Er det "farligt", at man kan se det et kort øjeblik?

Jeg er bekendt med den fejl og ved hvordan den skal rettes. Kommer i min næste rette-bølge. PS, der er ikke noget sikkerhedsproblem.

Jeg mener iøvrigt, at Nihad (var det vist) havde påpeget, at hjemmesiden loadede nogle funktioner (eller noget) i fuldt omfang for hver eneste side herinde, noget som var unødvendigt og som var årsagen til lag'et.

Det er delvist implementeret og resten kommer i næste rette-bølge.

Kühl!

Spirituel Maskine

1129

129
19. april 2017 @ 08:22
Stormogul

Nu rykker det! Sådan!!

En lille todo, måske kunne være nedenstående. 

# når siden indlæses så er vigtige CSS elementer ikke synlige.  Da det først indlæses til sidst. Som er også fint. Men lidt akavet set rent fra brugerens side. Det kan delvis fikses at CSS filen caches i browseren. Det vil gøre siden endnu hurtigere. 

Det samme gælder vel også alle de javascript filer. 

Jeg ved du er allerede i gang med det og at du havde udfordringer med at opsætte browser cache. Måske fordi du kkke har helt kontrol over det i cdn? 

Hvis mangel på kontrol i cdn er årsagen, kan du overveje følgende;

- above-the-fold teknik kan bruges her. Kan læses mere om det på Googles optimeringsiderne. 

- simple 'indlæses' div der deaktiveres når siden er indlæst færdig. 


Beklager hvis jeg lyder som altvidende og påduttende. 


1905

184
PowerPalle (Administrator)
20. april 2017 @ 19:17
Stormogul
Nihad skrev:

Nu rykker det! Sådan!!

# når siden indlæses så er vigtige CSS elementer ikke synlige.  Da det først indlæses til sidst. Som er også fint. Men lidt akavet set rent fra brugerens side. Det kan delvis fikses at CSS filen caches i browseren. Det vil gøre siden endnu hurtigere. 


Delvist håndteret og muligvis nok.

Jeg ved du er allerede i gang med det og at du havde udfordringer med at opsætte browser cache. Måske fordi du kkke har helt kontrol over det i cdn? 

Hvis mangel på kontrol i cdn er årsagen, kan du overveje følgende;

- above-the-fold teknik kan bruges her. Kan læses mere om det på Googles optimeringsiderne. 

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår teknikken her og jeg har læst en del af Googles materiale på området. Uagtet det ser jeg gerne at jeg kan sikre cache af img js css mv men kan ikke dedikere en ttl eller max-age uden ats involveres Apache config, hvilket jeg gerne vil undgå.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
20. april 2017 @ 20:08
Stormogul

Billede der viser filer der kan lagres i browser cache

Se link for filer der kan lagres som browser cache. Det vil med sikkerhed gøre siden hurtigere. Specielt hvis disse filer ikke ændres på daglig basis. 

Må man spørge om årsagen til at du ikke ønsker at pille ved apache konfiguration?

Hvis du f.eks. tilføjer nedenstående i din .htaccess fil i mappen "forum" eller endda i roden, så vil apache sende headers der vil få browseren til at lagre data lokalt. 

<IfModule mod_expires.c> ExpiresActive On ExpiresDefault "access plus 1 seconds" ExpiresByType text/html "access plus 1 seconds" ExpiresByType image/gif "access plus 120 minutes" ExpiresByType image/jpeg "access plus 120 minutes" ExpiresByType image/png "access plus 120 minutes" ExpiresByType text/css "access plus 60 minutes" ExpiresByType text/javascript "access plus 60 minutes" ExpiresByType application/x-javascript "access plus 60 minutes" ExpiresByType text/xml "access plus 60 minutes"</IfModule>



1905

184
PowerPalle (Administrator)
20. april 2017 @ 20:35
Stormogul

Ganske enkelt da jeg bruger macOS Server som ofte ændrer karakter i Apache konfigurationen og opsætning for hver gang der kommer en opdatering   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
20. april 2017 @ 21:10
Stormogul

dine .htaccess filer burde være uændret, så det er jeg ret sikker på du kan gøre uden at bekymre dig alt for meget omkring det.

apache2 konfiguration har ikke ændret sig meget, så det du har i .htaccess filerne burde forblive der uanset hvad apple måte have gjort ved httpd.conf.