xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Intel Core i5-processor vs. Intel Core i7-processor
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


3

0
06. april 2017 @ 11:28
Nyt medlem

Jeg står og skal investere i en ny maskine, og valget er faldet på en MacBook Pro. 

Jeg er dog kommet i tvivl om hvilken processor jeg skal vælge. En i5 eller i7, hvad er nok??

Jeg har valgt følgende speck. for maskinen:

  • 16 GB 1866 MHz hukommelse
  • 256 GB PCIe-baseret SSD
  • Intel Iris Graphics 540

Jeg skal primært bruge maskinen til online arbejde og arbejde i Adobe Photoshop, InDesign, Illustrator. Derudover vil jeg skulle køre nogle online CRM- og CMS-systemer som det tungeste. 

Det jeg er i tvivl om, er om i5'eren er stærk nok, når man køre mange programmer simultant eller om det er pengene værd og opgradere til en i7 med det samme?

Kom frisk med bud :-)

  5
0
  30

8586

198
06. april 2017 @ 11:51
Poseidon

For de mobile i5/i7 modeller, der er ikke den vildt store forskel i IPC, men når den kun skal bruges til intensivt arbejde, så vil det nok i længden kunne betale sig, afhængigt af om du har maskinen til at stå og rendere og køre filtre i længere tid af gangen, dvs. lader maskinen lave reelt arbejde.

Hvis du vil have flere programmer hængende i baggrunden og klikke rundt mellem dem på må og få når du lige skal bruge dem, så er det mere RAM du skal have fat i og ikke mere CPU, men den nuværende MBP kan jo desværre ikke have mere end 16GB.

Til gengæld har der i de tidligere MBP modeller været hastighedsforskelle på SSD'en, så jeg ville nok hellere smide pengene i en 512GB SSD hvis jeg var dig. Så er du også mindre begrænset af evt. RAM mangel, hvis de større programmer skal igang med at lave en disk cache.

Der var engang en Mac...

3

0
06. april 2017 @ 12:26
Nyt medlem

Hej Davis, 

Tak for input :-)

Det er en mobil eller bærbare jeg går efter, da jeg gerne skal kunne há den med rundt omkring på kundebesøg og den slags. Så har svoret den stationær væk for snart mange år siden :-)

Det er dermed også en maskine der vil komme til og arbejde konstant, og stå med mange...ja, rigtig mange programmen åben på samme tid. Talte lige og har pt. 18 programmer kørende lige nu. 

Jeg har ikke så meget brug for en større SSD, da alle mine filer er lagret i skyen. Så skal egentlig kun bruge plads til programmer og de filer jeg lige har eller står og skal bruge. 

Måske det gir dig et lidt bedre indblik i hvad den skal bruges til og du så kan komme med et bud på om det er nok med i5 eller det vil være bedre med en i7 :-)


4593

394
06. april 2017 @ 13:05
FPU
TheJep skrev:

Hej Davis, 

Tak for input :-)

Det er en mobil eller bærbare jeg går efter, da jeg gerne skal kunne há den med rundt omkring på kundebesøg og den slags. Så har svoret den stationær væk for snart mange år siden :-)

Det er dermed også en maskine der vil komme til og arbejde konstant, og stå med mange...ja, rigtig mange programmen åben på samme tid. Talte lige og har pt. 18 programmer kørende lige nu. 

Jeg har ikke så meget brug for en større SSD, da alle mine filer er lagret i skyen. Så skal egentlig kun bruge plads til programmer og de filer jeg lige har eller står og skal bruge. 

Måske det gir dig et lidt bedre indblik i hvad den skal bruges til og du så kan komme med et bud på om det er nok med i5 eller det vil være bedre med en i7 :-)

Og når du hen ad vejen skal opgradere de dér store programmer og selve macOS, efterhånden som behovet opstår, kan du med kun 256 GB sagtens komme tæt på kanten. Diske i de Mac'er er sindsygt dyre og så godt som umulige at at skifte, så det er næsten synd at forhåndsbegrænse så fed en Mac til kun 256 GB. Svarer til en toptunet Ferrari med 15-liter tank. ;0)

Glædelig shopping!

Spirituel Maskine

8586

198
06. april 2017 @ 14:02
Poseidon

Jeg fandt endeligt nogle benchmarks for 256GB SSD'en, i late-2016 modellen, og den ser ud til at ramme ~3Gbs i både read/write, så min argumentation ovenfor gør sig ikke gældende mere. 


TheJep skrev:

Det er dermed også en maskine der vil komme til og arbejde konstant, og stå med mange...ja, rigtig mange programmen åben på samme tid. Talte lige og har pt. 18 programmer kørende lige nu. 

Som skrevet ovenfor er der stor forskel på om de er åbne, eller om de rent faktisk arbejder intenstivt.

Der var engang en Mac...

3580

34
06. april 2017 @ 16:38
Virtual Machine

Programmerne skal osse direkte være skrevet så de udnytter en i7. Ellers har det ingen mærkbar effekt. Et program i baggrunden bruger ikke mange ressourser, så du skal finde ud af hvilke programmer du har der faktisk understøtter en i7 mens det arbejder i stedet for, og bruge det som argumentation for den merpris i stedet for.

Der er næsten ingen ydelsesforskel på en i5 og en i7. Det er penge lige ud af vinduet med argumentationen om at den skal være med til at trække en masse programmer i baggrunden. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future