xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
MBP late 2011 død?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1263

36
03. april 2017 @ 22:29
Stormogul

Piiiv - min MBP (late 2011) frøs. Jeg holdt powerknappen nede til den slukkede.

Men den vil ikke starte - der kommer lys i vågebluslampen, men den reagerer slet ikke. Har prøvet at starte i recovery-mode, resette SMC, etc. Ingen reaktion……. ingen startlyd, ingenting på skærmen

Den fik skiftet motherboard under Apples udvidede garanti for et par år siden (dengang var fejlen noget med grafikkortet).

Heldigvis har jeg backup etc., MEN har vigtigt arbejde i gang, så vil frygtelig gerne have den i gang igen inden torsdag. Pensionen bryder sig heller ikke om at skulle nyanskaffe (desuden har jeg sat to SSD'er i - dem/den kan man vel ikke flytte over i nyere model?)

Hjælp, hjælp

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989
  23
0
  253

1708

43
04. april 2017 @ 06:24
Stormogul

Det kan måske være et memory modul, prøv at tage et af dem ud og se hvad der sker.



8581

198
04. april 2017 @ 08:09
Poseidon
Martin Ammentorp skrev:

Piiiv - min MBP (late 2011) frøs. Jeg holdt powerknappen nede til den slukkede.

Men den vil ikke starte - der kommer lys i vågebluslampen, men den reagerer slet ikke. Har prøvet at starte i recovery-mode, resette SMC, etc. Ingen reaktion……. ingen startlyd, ingenting på skærmen

Lyder ikke ret positivt hvis den er SÅ livløs.



Den fik skiftet motherboard under Apples udvidede garanti for et par år siden (dengang var fejlen noget med grafikkortet).


Hvis du stadig har reklamationsret på den reperation, så ville jeg udnytte den hvis jeg var dig.


(desuden har jeg sat to SSD'er i - dem/den kan man vel ikke flytte over i nyere model?)

Ikke medmindre du køber en noget ældre model (2012 eller tidligere skulle jeg mene). Du kan dog sætte dem i eksterne kabinetter uden problemer.

Der var engang en Mac...

1263

36
04. april 2017 @ 13:22
Stormogul

Tjah - Arepa har kun 3 mdr.s garanti på reservedele - så jeg har købt en ny MBP - 15" m Touchbar.... dyrt, men lækkert. Sidder nu og installerer og opgraderer. Og denne gang skal skidtet fra den gamle ikke med v.h.a. Overførselsassistenten.

Og prøvede selvfølgelig først at tage RAM ud - uden held.

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

57

2
04. april 2017 @ 14:29
Novice

Sig til hvis du vil sælge dele fra den gamle, fx ssd'er.

Og hvordan kan de kun have 3 mdr. garanti? Man kan ikke bare opfinde egne garantibetingelser hvis man opererer i Danmark.

I doubt, therefore I might be.

1263

36
04. april 2017 @ 14:45
Stormogul
Thomas Kowal skrev:

Sig til hvis du vil sælge dele fra den gamle, fx ssd'er.

Og hvordan kan de kun have 3 mdr. garanti? Man kan ikke bare opfinde egne garantibetingelser hvis man opererer i Danmark.

2X8 GB RAM sælges (kom med et bud)

MacBook Pro late 2011 (fin skærm) UDEN RAM og SSD/HD og UDEN OPTISK drev sælges

Optibay holder til SSD sælges

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

8581

198
04. april 2017 @ 15:09
Poseidon
Thomas Kowal skrev:

Sig til hvis du vil sælge dele fra den gamle, fx ssd'er.

Og hvordan kan de kun have 3 mdr. garanti? Man kan ikke bare opfinde egne garantibetingelser hvis man opererer i Danmark.

Indeed, der er 24 måneders reklamationsret på en reperation, med forældesesfrist på 3 år.

Der var engang en Mac...

1263

36
04. april 2017 @ 17:05
Stormogul

Indeed, der er 24 måneders reklamationsret på en reperation, med forældesesfrist på 3 år.


Og der er gået 28 måneder   

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

8581

198
04. april 2017 @ 17:36
Poseidon

Så er du jo netop også dækket af forældelsesfristen, specielt når nu det lyder som motherboardet.

Der var engang en Mac...

315

6
04. april 2017 @ 23:31
Lærling

hvad skal du have for selve maskinen uden ram / ssd / optisk drev ?

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

1263

36
05. april 2017 @ 06:59
Stormogul
maciekp skrev:

hvad skal du have for selve maskinen uden ram / ssd / optisk drev ?

Så meget som muligt - hvad vil du give? Skærmen er fin, maskinen brugt, tastaturet slidt på A-tasten. Alt virkede fint indtil frys og død🤓

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

315

6
05. april 2017 @ 09:55
Lærling

Har du et billede af den ?

Hvilken skærm er der tale om ? der var flere udgaver med / uden frontglas, mat, blank, lav opløsning, høj opløsning..

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

1263

36
05. april 2017 @ 15:27
Stormogul
maciekp skrev:

Har du et billede af den ?

Hvilken skærm er der tale om ? der var flere udgaver med / uden frontglas, mat, blank, lav opløsning, høj opløsning..

Ikke billede lige nu, men oplysninger:

Blank skærm - høj opløsning (ikke Retina) (15.4-inch (diagonal) LED-backlit glossy widescreen display)

Introduced/Discontinued/Model Identifier/Model Number/EMC/Order Number

October 2011
June 2012
MacBookPro8,2
A1286
2563
MD318LL/A (2.2 GHz) MD322LL/A (2.4 GHz)
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

0

0
06. april 2017 @ 21:59
Nyt medlem

Sådan et motherboard kan i øvrigt også bages tilbage til 'livet' - har just i anden tråd om iMac skrevet hvordan jeg har haft held med at bage grafikkortet på to ældre iMacs, så de kom tilbage til fungerende stand (og fik smidt SSD i, nu man var inde i dem). Min søn har haft held med at bage motherboardet på to 2011 MacBook Pro på samme måde - 8 minutter ved 200°, så kørte de begge to fint igen (og det er nu et par måneder siden, alt er stadig godt). Just sayin' :)

Hvis nogen skulle ønske en forklaring (/sandsynliggørelse), kan jeg tilføje at det handler om mikro-revner i lodningerne som kommer af mange mange temperaturskift op og ned gennem årene og at bagningen får disse mikrorevner til at lukke til igen... vist noget med at der ikke længere er bly i loddetinnet, af helbredsmæssige årsager...


315

6
06. april 2017 @ 22:59
Lærling

Det med at bage er noget man kun gør for at sælge computeren hurtigt.. Den vil dø om kort tid, det være sig et par måneder eller højest et halvt år.. Det er ikke lodningerne mellem GPU og bundkort som får mikrorevner, det er mikrolodningerne mellem selve GPU processoren og dens egen kvadratiske printplade som så bliver monteret på bundkortet med små loddekugler.

Vi ved at blyfrit loddetin smelter ved 220 grader, derfor kan det fysisk ikke være en mulighed at smelte dette sammen igen ved en lavere temperatur.

Du kan endda "fixe" en GPU til at kunne lidt igen ved at varme den med en varmluftpistol ved 180 grader... det er selve chippen som er ødelagt indeni, og som man får bragt til live igen for en kort bemærkning.

Den rigtige måde at reparere sådan en maskine på er at skifte selve GPU'en, et stykke arbejde som koster på den anden side af 2500kr.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

315

6
06. april 2017 @ 22:59
Lærling

Det med at bage er noget man kun gør for at sælge computeren hurtigt.. Den vil dø om kort tid, det være sig et par måneder eller højest et halvt år.. Det er ikke lodningerne mellem GPU og bundkort som får mikrorevner, det er mikrolodningerne mellem selve GPU processoren og dens egen kvadratiske printplade som så bliver monteret på bundkortet med små loddekugler.

Vi ved at blyfrit loddetin smelter ved 220 grader, derfor kan det fysisk ikke være en mulighed at smelte dette sammen igen ved en lavere temperatur.

Du kan endda "fixe" en GPU til at kunne lidt igen ved at varme den med en varmluftpistol ved 180 grader... det er selve chippen som er ødelagt indeni, og som man får bragt til live igen for en kort bemærkning.

Den rigtige måde at reparere sådan en maskine på er at skifte selve GPU'en, et stykke arbejde som koster på den anden side af 2500kr.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

315

6
06. april 2017 @ 23:03
Lærling

Hvis kabinettet ellers er pænt og OK, vil jeg give 800 for den. + forsendelse.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

931

67
06. april 2017 @ 23:28
Veteran

Hvad mon bliver det næste "køkken-fif" i forbindelse med elektronik-reparationer ??

Indtil videre kan man:

- Bruge ovnen til reparation af grafikkort

- Bruge ris til reparation af væskeskader

- Bruge fryseren til reparation af harddiske

Hvis bare man kunne bruge brødristeren samt flere forskellige typer madvarer kunne jeg sælge alt mit udstyr og drive forretningen videre fra køkkenet   

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1263

36
07. april 2017 @ 07:20
Stormogul
maciekp skrev:

Hvis kabinettet ellers er pænt og OK, vil jeg give 800 for den. + forsendelse.

Som skrevet er kabinettet jo brugt - en enkelt lille, ubetydelig bule i bunden. Skærmen perfekt.

Hvad siger du til 1100,- + forsendelse? Så smider jeg det gamle dvd-drev samt et optibay holder til ekstra HD med

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1263

36
07. april 2017 @ 07:29
Stormogul

2X8 GB RAM

er solgt

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

4593

394
07. april 2017 @ 09:37
FPU
Martin Ammentorp skrev:

2X8 GB RAM

er solgt

Goodbye, Maria! [Snøft]. ;0)

Spirituel Maskine

315

6
07. april 2017 @ 12:25
Lærling

Kan vi mødes halvvejs ? 950... ?

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

1263

36
07. april 2017 @ 16:42
Stormogul
maciekp skrev:

Kan vi mødes halvvejs ? 950... ?

Hmm - det er sq billigt - hvad med en tusse? (+ forsendelse med GLS)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

315

6
07. april 2017 @ 19:12
Lærling

ok.. send et telefonnummer jeg kan overføre til, og så skal du også lige have min adresse jo..

Maciek

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]