xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
HJÆLP: Min iMac gik i sort og vil nu ikke starte...
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


151

0
03. april 2017 @ 18:01
Novice

Sad og arbejde på min iMac også gik skærmen pludselig i sort uden nogen advarsler.

Jeg holdt power knappen inde for at slukke den. Da jeg efter nogle 20 sekunder tændte den igen så bootede den op med apple logoet og den lille bar. Men på skærmen var der også nogle lodrette linier i en lys farve.

Den bootede aldrig på men de lodrette streger forsavnt og den står nu med konstandt grå skærm og intet andet.


Tog strømmen helt fra den i 10 min og tændte den igen og den startede nu normalt op og jeg kom frem til mine programmer men jeg når ikke andet end at skifte til det program jeg skal bruge. Så går den i sort igen.

Hvad kan der være sket eller galt tror I, det er en iMac 27" fra 2011?


Er der nogen der kan anbefale et sted hvorpå man kan få nogen til at kigge/reperere den på Sjælland da den er meget savnet?


/Magnus

  4
0
  42

8586

198
03. april 2017 @ 19:32
Poseidon

Grafikkortet er sandsynligvis stået af. Det er en kendt fejl på den model. 

Der var engang en Mac...

22

0
04. april 2017 @ 13:10
Let øvet

Jeg havde en imac magen til, der gjorde det samme.

Jeg fik skiftet mit grafikkort gratis ved Humac fordi apple havde et ombytningsprogram for den model.

Jeg tror dog at det er udløbet nu, men det kan ikke skade at forhøre sig.


8586

198
04. april 2017 @ 13:21
Poseidon

Ombytningsprogrammet kører indtil 4 år efter købsdato.

Alternativt kan du lave et reflow. Det virkede for mit grafikkort i samme model.

Der var engang en Mac...

0

0
06. april 2017 @ 21:27
Nyt medlem

Ja, det lyder meget som grafikkortet - jeg har personligt haft held med at bage (jo!) grafikkortet på to lidt forskellige 27" modeller fra de år. 

Hvis man har mod på det, kræver det de forskellige specielle skruetrækkere som Apple udstyr nu engang kræver og noget frisk kølepasta til når man sætter det sammen igen. Værktøjet og kølepastaen købes nemt over nettet, hvor man også kan finde opskrifter for bagningen - jeg selv gik med ca. 200° i 8 minutter. Og selvfølgelig step-by-step guides til hvilke skruer og dimser der skal fjernes i hvilken rækkefølge... Det er altså kun selve det lille print-board med grafikprocessor og -ram som kommes i ovnen (afrenset for gammel kølepasta).

Noget besværligt, men tilfredsstillelsen og overraskelsen, når maskinen bagefter kører smukt igen er det hele værd and then some! Og så er det selvfølgelig ret billigt, måske et par hundrede kroner til skruetrækkere og kølepasta... : )