xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Mackeeper eller alternativer
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


65

2
16. marts 2017 @ 10:30
Novice

Hejsa

Hvis man nu føler, at ens Mac kører lidt sløjt, selvom config burde gøre, at den bare jordede derud-af - hvilket program ville I så foreslå til at rydde lidt op?

Har set reklamer for MacKeeper, men synes nogen en gang snakkede om, at det ikke var et godt program.

  11
0
  43

1519

0
16. marts 2017 @ 11:50
Suspenderet

Jeg bruger kun et program, det hedder Onyx og det kan rydde op i dine caches og andre morsomme ting.


ONYX

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

2581

84
16. marts 2017 @ 11:51
Bit kongen

Hvis du googler det et par minutter vil du se at de fleste er interesseret i hvordan de kommer af med MacKeeper igen. Det gør intet godt for din Mac, tværtimod.

Helt generelt burde du ikke skulle gøre noget som helst, din Mac passer sig selv og jeg vil påstå at den gør det. Skulle der virkeligt være noget med den så vælg at reinstallere. OS X laver som standart en archive and install, med andre ord du starter en install af OS X og efter ca. 30 minutter starter maskinen op som den var før, med alle dine data og indstillinger intakt.

Vil du absolut fortsætte windows tankegangen med at "vedligeholde" dit system så brug CleanMyMac 3, den skader kun systemet minimalt. 




2322

0
16. marts 2017 @ 12:16
ASCII jonglør

dp

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
16. marts 2017 @ 12:16
ASCII jonglør

Kunne du uddybe, hvad du mener med, at CleanMyMac 3 kun skader OS X "minimalt"?

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1519

0
16. marts 2017 @ 12:41
Suspenderet
Jesper Arning skrev:

Hvis du googler det et par minutter vil du se at de fleste er interesseret i hvordan de kommer af med MacKeeper igen. Det gør intet godt for din Mac, tværtimod.

Helt generelt burde du ikke skulle gøre noget som helst, din Mac passer sig selv og jeg vil påstå at den gør det. Skulle der virkeligt være noget med den så vælg at reinstallere. OS X laver som standart en archive and install, med andre ord du starter en install af OS X og efter ca. 30 minutter starter maskinen op som den var før, med alle dine data og indstillinger intakt.

Vil du absolut fortsætte windows tankegangen med at "vedligeholde" dit system så brug CleanMyMac 3, den skader kun systemet minimalt. 



 Så du siger til manden at han ikke skal gøre noget som helst, det er et råd der siger spar to, og hvad betyder "minimalt" ?? Magen til gang vrøvl skal man da lede længe efter.


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

2581

84
16. marts 2017 @ 12:58
Bit kongen
Bersærken skrev:
 Så du siger til manden at han ikke skal gøre noget som helst, det er et råd der siger spar to, og hvad betyder "minimalt" ?? Magen til gang vrøvl skal man da lede længe efter.


At du ikke ved bedre gør ikke det jeg siger til noget vrøvl .. 


1641

24
16. marts 2017 @ 13:06
Stormogul
Jesper Arning skrev:
Bersærken skrev:
 Så du siger til manden at han ikke skal gøre noget som helst, det er et råd der siger spar to, og hvad betyder "minimalt" ?? Magen til gang vrøvl skal man da lede længe efter.


At du ikke ved bedre gør ikke det jeg siger til noget vrøvl .. 

+1   


Once you go Mac - You'll never go back..!

2581

84
16. marts 2017 @ 13:07
Bit kongen
Stig Storm skrev:

Kunne du uddybe, hvad du mener med, at CleanMyMac 3 kun skader OS X "minimalt"?


At tømme de forskellige cache i OS X er ikke nødvendigt, systemet holder selv styr på det. Tømmer man de forkerte kan det påvirke systemet negativt, som minimum skal de først genopbygges hvilket tager lidt tid og tager nogle resourcer fra systemet i en kortere eller længere periode. Får man tømt de forkerte som f.eks. ONYX er i stand til kan de gøre systemet meget ustabilt. 

Hvis det var nødvendigt at rydde op i systemet på den måde kan du være helt sikker på at Apple havde taget højde for det ved f.eks. at levere en funktion / en app til det.

Jeg sidder ved en 10.12.4 der er opdateret fra den ene version til den næste i evigheder uden at der er benyttet hverken den ene eller anden oprydning. Jeg har dog prøvet f.eks. ONYS hvilket endte med at jeg måtte lave en Archive and install for at få systemet stabilt igen. 

Jeg har også lavet drift support på en række Mac`s der blev benyttet af grafikere, de maskiner blev heller aldrig "ryddet op", blev brugt intensivt dagligt og kørte perfekt indtil en af grafikerne fik den ide at maskinen var blevet langsom og de skulle køre noget vedligeholdelse på dem, hver gang endte det med maskiner der blev ustabile.

At CleanMyMac, ONYX, m.m. mener det er nødvendigt kan ikke komme bag på nogen, det er deres levebrød, men helt ærligt det giver ikke noget.

Er der reelle performance eller stabilitets problemer med maskinen så installer (standart Archive and install) det tager +- 30 min. og så kører maskinen igen.

Hvad CleanMyMac angår er programmet så gennemarbejdet at det kræver en reel indsats for at gøre egentlig skade på systemet, det er væsentligt nemmere med ONYX hvis man ikke ved hvad man laver. Derfor er CleanMyMac et bedre valg hvis man absolut vil gøre noget.




708

3
16. marts 2017 @ 13:08
Suspenderet

OnyX er et godt program - til oprydning benytter jeg dog mig af samme programmør og henter hans Maintenance program som supplement, som tager meget af det OnyX rydder op i men giver det dets eget program - Maintenance siden fra programmøren af OnyX

Ellers er der Cocktail programmet fra Maintain.se hent Cocktail koster en smule - men jeg har vist endnu ikke betalt for en opgradering af softwaren siden jeg købte det for en del år siden - 1Password siger modificeret 2009 - så det må vel være fint at købe Cocktail programmet. Jeg stoler dog ikke helt på datoen der er skrevet men alligevel hvorfor ikke.

Ellers er der de gratis programmer som nævnt, også af Bersærken.

MacKeeper og diverse er frække men de er lidt for frække. Dog kan man også lave ulykker med Cocktail ved at fjerne sprogpakker i macOS som strengt taget ikke er nødvendigt og ofte bryder den codesigning der er på programmer i dag.

En overgang ville iTunes konstant/eller primært ved hver start af samme efterspørge adgang til internettet via den tilsluttet Firewall i OS X såfremt at koden i iTunes blev brudt ved at fjerne sprogpakker. Så undgå det. En del ville gerne ha' Firewall slået til i OS X men blev irriteret over denne dialog boks fra Firewallen.

Og som nævnt herover fra Jesper, så er det ikke nødvendigt at fjerne caches og diverse - men smukt er det sådan lige at fræse igennem systemet med en stærk tro på at Mac vil starte godt igen.


3580

34
16. marts 2017 @ 14:50
Virtual Machine

Jeg har prøvet diverse oprydningsprogrammer og hver gang bliver min mac endnu langsommere efter et par gange oprydning. Jeg har måtte lave en clean install hver gang. Og jeg må sige, at en clean install er en killer i forhold til alt andet derude. Men det gør jeg osse kun sjældent, da alt det jeg ikke når at tage backup af ryger ad helvede til   

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

708

3
16. marts 2017 @ 15:11
Suspenderet
Lars Sejerup skrev:

Jeg har prøvet diverse oprydningsprogrammer og hver gang bliver min mac endnu langsommere efter et par gange oprydning. Jeg har måtte lave en clean install hver gang. Og jeg må sige, at en clean install er en killer i forhold til alt andet derude. Men det gør jeg osse kun sjældent, da alt det jeg ikke når at tage backup af ryger ad helvede til   


Den ultimative oprydningstaktik for sikkert. Ikke noget med Time Machine Assistent-gendannelse heller. Det er manuelt herfra.  👍