xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Kan man installere MacOS på ekstern HD?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


881

6
17. februar 2017 @ 09:53
Veteran

Hej,

Sad og spekulerede over, om man kan proppe en ny HD i en boks, koble den til en hvilken som helst Mac, formatere den, installere det MacOS X man vil anvende og til slut hive den ud af boksen og montere den i en anden hvilken som helst Mac og anvende Mac'en som om man havde installeret OS mens den sad i den Mac? 

Kan man det uden at der bliver problemer med drivere til hardwaren?

  9
0
  32

8581

198
17. februar 2017 @ 09:56
Poseidon

Sagtens. macOS kommer alle Mac drivere under installationen.

Jeg plejer altid at formatere og installere macOS på nye diske, inden jeg sætter dem i den nye maskine, just in case det viser sig der er noget galt med disken. Gider jo ikke spilde tid på at skille maskinen ad to gange.   

Det giver dig også mulighed for at have et system på en ekstern disk, såfremt du gerne vil have en backup liggende i skabet, eller eventuelt køre dit system fra en disk uden at skulle skille din maskine ad (Fx. hvis du vil køre fra en SSD og din maskine er limet sammen).

Der var engang en Mac...

74

0
17. februar 2017 @ 12:46
Novice

Ligesom David, plejer jeg også at installere macOS på en ny harddisk via et eksternt kabinet for derefter at sætte den i computeren. Det blev gjort så sent som i aftes, hvor en venindes gamle Macbook fik et gevaldigt fartboost med en ssd  

Min erfaring er, at du skal blot huske at resette NV-ram når harddisken er installeret i computeren. Så får du nulstillet bl.a. startharddisken og computeren starter langt hurtigere op. 

Macbook 2.16Ghz - iPod 3.Gen - iPhone

881

6
17. februar 2017 @ 13:44
Veteran

Super!! Det gør det jo nemmere.


8581

198
17. februar 2017 @ 13:45
Poseidon
Christian A. Frank skrev:

Min erfaring er, at du skal blot huske at resette NV-ram når harddisken er installeret i computeren. Så får du nulstillet bl.a. startharddisken og computeren starter langt hurtigere op. 

Jorw jorw.. Der findes mange overtroiske tilgange til tingene...   

Der var engang en Mac...

74

0
17. februar 2017 @ 14:50
Novice
David Munch skrev:
Christian A. Frank skrev:

Min erfaring er, at du skal blot huske at resette NV-ram når harddisken er installeret i computeren. Så får du nulstillet bl.a. startharddisken og computeren starter langt hurtigere op. 

Jorw jorw.. Der findes mange overtroiske tilgange til tingene...   

Jeg tror selv du skal give den et forsøg, når du en dag står med en computer der i 30 sekunder står og søger efter startdisken, inden æble og statusbar dukker op...det er afprøvet på 4-5 computere, hvor macOS er installeret på harddisken på en anden computer via usb - alle oplevede en mærkbar (10-20 sek.) hurtigere opstart.

Men spring blot over, hvis ventetiden ikke generer dig  

Macbook 2.16Ghz - iPod 3.Gen - iPhone

285

6
17. februar 2017 @ 15:11
Juniormedlem
Christian A. Frank skrev:
David Munch skrev:
Christian A. Frank skrev:

Min erfaring er, at du skal blot huske at resette NV-ram når harddisken er installeret i computeren. Så får du nulstillet bl.a. startharddisken og computeren starter langt hurtigere op. 

Jorw jorw.. Der findes mange overtroiske tilgange til tingene...   

Jeg tror selv du skal give den et forsøg, når du en dag står med en computer der i 30 sekunder står og søger efter startdisken, inden æble og statusbar dukker op...det er afprøvet på 4-5 computere, hvor macOS er installeret på harddisken på en anden computer via usb - alle oplevede en mærkbar (10-20 sek.) hurtigere opstart.

Men spring blot over, hvis ventetiden ikke generer dig  

Du kan vælge startdisken i Systemindstillinger->Startdisk.


74

0
17. februar 2017 @ 15:18
Novice

Ups, dobbeltklik!

Macbook 2.16Ghz - iPod 3.Gen - iPhone

74

0
17. februar 2017 @ 15:18
Novice

Tak Niels, der er mange veje til Rom  

Macbook 2.16Ghz - iPod 3.Gen - iPhone

8581

198
17. februar 2017 @ 15:25
Poseidon
Christian A. Frank skrev:
Jeg tror selv du skal give den et forsøg, når du en dag står med en computer der i 30 sekunder står og søger efter startdisken, inden æble og statusbar dukker op...det er afprøvet på 4-5 computere, hvor macOS er installeret på harddisken på en anden computer via usb - alle oplevede en mærkbar (10-20 sek.) hurtigere opstart.

Men spring blot over, hvis ventetiden ikke generer dig  

Jeg har aldrig haft problemet, eftersom jeg altid har gjort som Niels foreslår, eftesom OS'et ellers skal stå og lede alle diske igennem. Sådan har det været på Mac OS i tyve år snart.

Der var engang en Mac...