xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Rettigheder
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


118

1
12. februar 2017 @ 13:19
Novice

Jeg sidder og tjekker nogle harddiske for indhold et ekstern drev.  Hvordan ændrer man rettigheder. Som det er nu har jeg kun rettighed til at læse.

OSX Sierra


  5
0
  54

708

3
12. februar 2017 @ 13:37
Suspenderet

CMD + i på disken på dit Skrivebord eller i Finder sidebar. Se rettighederne i bunden af det vindue som åbner sig. Vælg at Everyone kan læse og skrive til disk og klik tandhjulet og sæt for hele disken. Alle Filer og Mapper. Apply to Enclosed Items.


Admin og System har ret til at læse og skrive men Everyone har rettigheder til kun at læse disken. Sådan er der her hos mig selv på den interne AppleHDD som maskinen er født med. Kan du overhovedet ikke skrive til disken? Er der noget på den du ikke kan kopiere til anden disk for derefter at formatere denne kun-læse disk? Er den formateret i NTFS så har du kun en af flere løsninger; installér et NTFS filsystem plugin som Tuxera eller at kopiere data væk for så at formatere den til noget macOS kan læse.


118

1
12. februar 2017 @ 13:48
Novice

Det er faktisk en NTFS disk. Og ja, sjovt nok kan jeg kopier indholdet ud på mac'en, men redigere og slette på selve disker  får jegikke lov til. 


1833

1
12. februar 2017 @ 15:09
Stormogul

Der er ikke så mærkelig, når macOS ikke kommer med skriveunderstøttelse til NTFS. Hvis det SKAL gøres fra den maskine, må du investere i Paragon eller Tuxera.


708

3
12. februar 2017 @ 15:24
Suspenderet
Tonny Larsen skrev:

Det er faktisk en NTFS disk. Og ja, sjovt nok kan jeg kopier indholdet ud på mac'en, men redigere og slette på selve disker  får jegikke lov til. 

Rådet er så, at kopiere alt data bort til en anden HFS+ Journaled formateret harddisk. Eller til den interne harddisk hvis pladsen tillader. Formatér ellers den pågældende NTFS formateret disk til en HFS+ Journaled med en GUID partition.

Det kan gøres fra Terminal med en kommando såsom;  diskutil list -> se hvilken disk din NTFS disk er -> diskutil erasedisk JHFS+ "navn på disk hvis med mellumrum ellers bare navnet uden citationstegn" disk2 (disk2 er bare et eksempel på en disk andet end din interne. Kig nøje efter -> Dette formaterer din disk til en HFS+  Journaled med GUID partitiontable på sig.

Diskussionen om GUID vs. MBR er ikke vigtig da det vigtigste er, at den bliver med en GUID partitontable.

Fortæl gerne om du benytter harddisk til PC og Mac.

Edit: Nu jeg tænker over det kan du egentlig bare benytte Diskværktøj til at formatere din harddisk til det ønsket. Inklusiv exFAT.



118

1
12. februar 2017 @ 21:55
Novice

Det er sådan set ikke så vigtigt. Jeg har bare en stak gamle HD'er som jeg har taget ud af mine tidligere computere. Både Windows og mac. Jeg sad og fik lyst til at kigge på indholdet, og se om der var noget jeg ikke kunne undvære   
Og det var så der det gik op for mig at jeg ikke fik lov til at slette eller redigere filer.
Og du har ret, det er nemt og ligetil bare at slette en HD via Diskværktøj.