xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hjælp mig til at forstår "Fotos"
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


1103

6
08. februar 2017 @ 17:01
Stormogul

Hej.

("Hjælp mig til at forstå" - skulle der have stået)

Efter efterhånden 10 år som mac-bruger har jeg så småt vænnet mig til iPhoto's spøjse måde at virke på.

Nu er det vel bare sådan at iPhoto er ved at blive udfaset og at man derfor skal i gang med et nyt og heller ikke specielt logisk program - "Fotos"

Derfor kunne jeg virkelig godt bruge noget hjælp til at forstå det. Bare lidt ad gangen.

For det første har jeg konverteret hele mit iPhoto bibliotek til Fotos. Alle min iPhoto begivenheder har jeg så konverteret til "Albums" i "Foto".

Nu ville jeg se på nogle af mine Photos på min ATV 4, men der dukker kun fotos op fra den kategori i venstre side af "Fotos" der hedder "Fælles".

Jeg har over 100 gb fotos og videoer i Fotos og abonnerer ikke på iCloud.

1. Hvordan får jeg alle dem der er under kategorien "Albums" til at dukke op? 

2. Kan man ikke få lov at se på sine fotos på Mac'en i fuld skærm med sort baggrund og uden irriterende redigeringsknapper?

3. Jeg har oprettet 714 begivenheder i iPhoto og har derfor også 714 Albums i "Fotos". 

I iPhoto har jeg lavet rækkefølgen på begivenhederne efterhånden som jeg har oprettet dem.

Den rækkefølge har "Fotos" fucket totalt op. Hvordan får jeg rækkefølgen sortet igen? ...Oversigt->Sorter gør ikke noget ved rækkefølgen i disse "Albums"

  12
0
  588

356

12
puggaard (Skribent)
08. februar 2017 @ 22:23
Lærling

Hey, 

ja, det er desværre ikke altid lige logisk

Ad 1) via... trommehvirvel... iTunes...    Arkiv menu / Deling i hjemmet / Vælg fotografier, der skal deles med Apple TV

Ad 2) Gå til full screen, fjern miniaturer + indholdsoversigt via Menu: Oversigt. (et slideshow burde du kunne lave ved at klikke på play knappen, og så vises valgte billeder eller dem der er i den valgte mappe)

Ad 3) Højreklik på mappen i med dine albums, og sortér fx "efter ældste først"...


1103

6
09. februar 2017 @ 17:10
Stormogul

Mange tak skal du have.

Det var en rigtig god hjælp.   

Der kommer sikkert mange flere spørgsmål når jeg kommer i gang med at bruge det.

Hvordan får jeg lige resten af knapperne væk i fuld skærm - altså "Forbedring" -  "Roter" - "Beskær" osv?

Jeg er ikke interesseret i at starte et slideshow for at få det væk.




356

12
puggaard (Skribent)
09. februar 2017 @ 17:26
Lærling

du skal ikke gå til rediger - det er der du får disse knapper frem

Det er bøvlet, men her de 3 steps:

1) ALT + S

2) ALT + CMD + S

3) CTRL + CMD + F

Så er alle toolbars og mapper skjult, og du viser full screen. Man kan sikkert lave noget smartere, men OK - jeg har ikke taget mig tid til det på nuværende tidspunkt. Jeg bruger udelukkende Fotos fordi det er let at billederne bare lander af sig selv fra min telefon, og så kører backup'en over iCloud. Der findes med garanti noget, der er smartere og bedre, men sådan er det. Mine billeder lå også tidligere i iPhoto, så det var ret let at komme videre med Fotos. Det er bestemt ikke perfekt, men virker OK til mit behov.


1103

6
09. februar 2017 @ 17:42
Stormogul

Tak igen. Det lykkes sådan engang imellem.   :-)

Jeg kan ikke helt gennemskue hvilke genveje der gør hvad.

Det fungerer ret underligt, men det er vel et spørgsmål om vane.


Jeg kan stadig ikke få Apple TV til at vise andre fotos end dem der findes under "Fælles" ude i indholdsoversigten.

Er der mon noget jeg mangler at gøre?


Jeg har "Deling i hjemmet" slået til i iTunes og det samme på Apple TV. (Samme Apple ID selvfølgelig)

Desuden har jeg valgt at dele fotografier fra "Fotos" og har sat flueben i "Alle fotografier og album" samt "Inkluder videoer".

Både Apple TV og iTunes har jeg efterfølgende genstartet.



1103

6
09. februar 2017 @ 19:26
Stormogul

Ups. Der er mere jeg er i tvivl om.

Jeg har på samme måde indstillet iTunes til at synkronisere alle fotos til min iPhone.

Der får jeg alle Albums ind under Album/Begivenheder på trods af at Begivenheder skulle være et dødt begreb.

Hvorfor sker det mon? 


1045

26
11. februar 2017 @ 19:23
Stormogul

dp

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1045

26
11. februar 2017 @ 19:25
Stormogul
MacWin skrev:

Jeg kan stadig ikke få Apple TV til at vise andre fotos end dem der findes under "Fælles" ude i indholdsoversigten.

Er der mon noget jeg mangler at gøre?



Jeg har "Deling i hjemmet" slået til i iTunes og det samme på Apple TV. (Samme Apple ID selvfølgelig)

Desuden har jeg valgt at dele fotografier fra "Fotos" og har sat flueben i "Alle fotografier og album" samt "Inkluder videoer".

Både Apple TV og iTunes har jeg efterfølgende genstartet.



Havde samme problem, men nu er det løst :-)

I iTunes, deling i hjemmet - meget rigtig som tidligere er skrevet - vælg "fotografier der skal deles med Apple TV":

Men vælg  "Valgte album" i stedet for "Alle fotografier og albums" fra Fotos.

Sæt flueben i "Alle album" (eller de albums du vil dele). Nu kan du se alle albums/fotografier på Apple TV fra App´en "Computere", fordi der tilføjes en ekstra mulighed: "foto".


Synes dog, at der er en ulogisk løsning, og jeg kan stadig ikke se min fotostream fra "computere", der skal jeg ind under "fotos" på Apple TV. Tidligere fandt man det hele under "computere-fotos", men nu skal man skifte mellem to App´s?

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1103

6
12. februar 2017 @ 14:33
Stormogul

Tusind tak for det. Det var virkelig rart at få det opklaret
Jeg havde aldrig gættet at jeg ikke skulle lede efter mine fotos under "Fotos" på Apple TV.

Nogle gange løser de kære Apple folk godt nok tingene på nogle vanvittige ulogiske måder.

Den slags løsninger er der også masser af i "Fotos"
Måske er der nogen der kan svare på disse spørgsmål:

1.

Jeg har synkroniseret mine Fotos på Mac'en med min iPhone men jeg får jeg alle Albums ind under Album/Begivenheder. Hvordan kan det være når nu "Begivenheder" er afskaffet sammen med iPhoto?

2. Og hvorfor placerer albums'ne sig i fuldstændig vilkårlig rækkefølge på iPhonen?

3. Hvad med de albums man opretter på iPhonen. Hvorfor bliver de ikke synkroniseret med "Fotos"?

4. Når man bladrer i fotos og videoer i iPhoto, så foregår det vha af piletasterne. Når man kommer til en video kan den startes vha mellemrumstasten. Det fungerer ikke i "Fotos". Der skal man enten have fat i musen eller trykke nogle gange på Tab for herefter at trykke på mellemrumstasten. Efter min mening er det en helt håbløs løsning. Eller findes der er en smartere måde at bladre gennem fotos og videoer?


1045

26
12. februar 2017 @ 18:26
Stormogul
MacWin skrev:

Tusind tak for det. Det var virkelig rart at få det opklaret
Jeg havde aldrig gættet at jeg ikke skulle lede efter mine fotos under "Fotos" på Apple TV.

Nogle gange løser de kære Apple folk godt nok tingene på nogle vanvittige ulogiske måder.

Den slags løsninger er der også masser af i "Fotos"
Måske er der nogen der kan svare på disse spørgsmål:

1.

Jeg har synkroniseret mine Fotos på Mac'en med min iPhone men jeg får jeg alle Albums ind under Album/Begivenheder. Hvordan kan det være når nu "Begivenheder" er afskaffet sammen med iPhoto?

2. Og hvorfor placerer albums'ne sig i fuldstændig vilkårlig rækkefølge på iPhonen?

3. Hvad med de albums man opretter på iPhonen. Hvorfor bliver de ikke synkroniseret med "Fotos"?

4. Når man bladrer i fotos og videoer i iPhoto, så foregår det vha af piletasterne. Når man kommer til en video kan den startes vha mellemrumstasten. Det fungerer ikke i "Fotos". Der skal man enten have fat i musen eller trykke nogle gange på Tab for herefter at trykke på mellemrumstasten. Efter min mening er det en helt håbløs løsning. Eller findes der er en smartere måde at bladre gennem fotos og videoer?

Kan desværre ikke svare på dine spørgsmål og er selv ligeså forvirret af Apples ny "foto-delings-strategi". Har en mistanke om, at de (Apple) gerne vil tvinge forbrugerne over i iCloud-deling = koster penge!

Personligt vil jeg ikke dele mine fotos med Apple, ej heller betale for GB-plads for mit store fotoarkiv.

Har siden længe brugt Plex premium, FileBrowser og VLC, da jeg kan streame fotos, film ,musik fra NAS/netværks HD direkte til AppleTV/iPad/iPhone.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

531

7
12. februar 2017 @ 18:58
Kaptajn

Jeg fatter ikke en meter  af det. Så jeg bruger bare Google foto. 


1103

6
13. februar 2017 @ 09:01
Stormogul

Godt at høre at det ikke kun er mig der synes bøvlet at finde rundt i.   


Beman skrev:

Kan desværre ikke svare på dine spørgsmål og er selv ligeså forvirret af Apples ny "foto-delings-strategi". Har en mistanke om, at de (Apple) gerne vil tvinge forbrugerne over i iCloud-deling = koster penge!

Personligt vil jeg ikke dele mine fotos med Apple, ej heller betale for GB-plads for mit store fotoarkiv.

Har siden længe brugt Plex premium, FileBrowser og VLC, da jeg kan streame fotos, film ,musik fra NAS/netværks HD direkte til AppleTV/iPad/iPhone.

Du har formentlig ret i det med iCloud. Jeg vil heller ikke give penge for det.
Puh. Det lyder som lidt af et setup med Plex, Filebrowser osv... 


eriktorp skrev:

Jeg fatter ikke en meter  af det. Så jeg bruger bare Google foto. 

Godt at høre at det ikke kun er mig der synes bøvlet at finde rundt i.    
Google fotos fåes ikke som program til Mac vel?


1325

0
13. februar 2017 @ 22:43
Stormogul
MacWin skrev:
Google fotos fåes ikke som program til Mac vel?

Det er en webserivce, og medmindre man betaler, bliver billederne rekomprimeret.