xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Samsung 850 evo SSD
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


79

1
29. januar 2017 @ 14:12
Novice
Halløj forum

Jeg har lige installeret en samsung 850 evo ssd i min iMac 2012.....

Sikke en operation, men det hele lykkedes, og jeg har fået installeret Sierra OS på den.

Mit spørgsmål er nu. Er der noget andet software eller ligende jeg skal hente til min samsung disk, eller skulle det hele bare være i skønneste orden ??

På forhånd tak

Brian
  16
0
  25

8581

198
29. januar 2017 @ 14:19
Poseidon
Du kan aktivere Trim på den.
Der var engang en Mac...

79

1
29. januar 2017 @ 14:21
Novice
David Munch skrev: Du kan aktivere Trim på den.


Så er jeg nød til at spørge om hvordan ? Ved skift fra gammel harddisk til ny, sad der ikke no termister eller lig på HDD.

På samsungs side, kan jeg se at der er noget der hedder Samsung Magician Software. Men det ligner at det kun er til windows...

1833

0
29. januar 2017 @ 14:26
Stormogul
SilverLine skrev:
David Munch skrev: Du kan aktivere Trim på den.


Så er jeg nød til at spørge om hvordan ?

Skriv "sudo trimforce enable" i terminal og accepter.

3580

34
29. januar 2017 @ 14:27
Virtual Machine
Jeg mener at macOS selv aktiverer TRIM, og man så kan gå ind og selv checke efter - og evt tvinge den til det, hvis den ikke gjorde det aliwl :)
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
29. januar 2017 @ 14:29
Poseidon
Lars Sejerup skrev: Jeg mener at macOS selv aktiverer TRIM, og man så kan gå ind og selv checke efter - og evt tvinge den til det, hvis den ikke gjorde det aliwl :)

Det gør det kun for Apples egne diske.
Der var engang en Mac...

1833

0
29. januar 2017 @ 14:30
Stormogul
Lars Sejerup skrev: Jeg mener at macOS selv aktiverer TRIM, og man så kan gå ind og selv checke efter - og evt tvinge den til det, hvis den ikke gjorde det aliwl :)

Nej, det gør den kun på Apple branded ssd'er

79

1
29. januar 2017 @ 14:30
Novice
Hvad er Trim nu helt præcist ? Og hvorfor skal det aktiveres.... hvor kan jeg kigge om det er krydset af i Sierra OS ?

1833

0
29. januar 2017 @ 14:30
Stormogul
David Munch skrev:
Lars Sejerup skrev: Jeg mener at macOS selv aktiverer TRIM, og man så kan gå ind og selv checke efter - og evt tvinge den til det, hvis den ikke gjorde det aliwl :)

Det gør det kun for Apples egne diske.

Var for langsom

1833

0
29. januar 2017 @ 14:35
Stormogul
SilverLine skrev: Hvad er Trim nu helt præcist ? Og hvorfor skal det aktiveres.... hvor kan jeg kigge om det er krydset af i Sierra OS ?

Prøv at søg. Det er en kommando i kommunikationen, som fortæller drevet at hvilke data kan betragtes som slettet, når en fil fjernes. Det kan kun operativ systemet fortælle, for selve drevet har ikke begreb om filsystemet. Det hjælper med at bevare ydelsen og undgå unødig slitage.

Tjek æble menupunkt->om denne mac->systemrapport->Sata/sata express->Trim-understøttelse

79

1
29. januar 2017 @ 14:37
Novice
Signifikant skrev:
SilverLine skrev: Hvad er Trim nu helt præcist ? Og hvorfor skal det aktiveres.... hvor kan jeg kigge om det er krydset af i Sierra OS ?

Prøv at søg. Det er en kommando i kommunikationen, som fortæller drevet at hvilke data kan betragtes som slettet, når en fil fjernes. Det kan kun operativ systemet fortælle, for selve drevet har ikke begreb om filsystemet. Det hjælper med at bevare ydelsen og undgå unødig slitage.

Tjek æble menupunkt->om denne mac->systemrapport->Sata/sata express->Trim-understøttelse


Perfekt, mange tak :-)

Der står NEJ ud for Trim understøttelse... så jeg prøver kommandoen i terminalen...

321

4
29. januar 2017 @ 17:23
Lærling
SilverLine skrev:
Signifikant skrev:
SilverLine skrev: Hvad er Trim nu helt præcist ? Og hvorfor skal det aktiveres.... hvor kan jeg kigge om det er krydset af i Sierra OS ?

Prøv at søg. Det er en kommando i kommunikationen, som fortæller drevet at hvilke data kan betragtes som slettet, når en fil fjernes. Det kan kun operativ systemet fortælle, for selve drevet har ikke begreb om filsystemet. Det hjælper med at bevare ydelsen og undgå unødig slitage.

Tjek æble menupunkt->om denne mac->systemrapport->Sata/sata express->Trim-understøttelse


Perfekt, mange tak :-)

Der står NEJ ud for Trim understøttelse... så jeg prøver kommandoen i terminalen...


Fortæl gerne om det virkede.

79

1
29. januar 2017 @ 17:51
Novice
Popsi skrev:
SilverLine skrev:
Signifikant skrev:
SilverLine skrev: Hvad er Trim nu helt præcist ? Og hvorfor skal det aktiveres.... hvor kan jeg kigge om det er krydset af i Sierra OS ?

Prøv at søg. Det er en kommando i kommunikationen, som fortæller drevet at hvilke data kan betragtes som slettet, når en fil fjernes. Det kan kun operativ systemet fortælle, for selve drevet har ikke begreb om filsystemet. Det hjælper med at bevare ydelsen og undgå unødig slitage.

Tjek æble menupunkt->om denne mac->systemrapport->Sata/sata express->Trim-understøttelse


Perfekt, mange tak :-)

Der står NEJ ud for Trim understøttelse... så jeg prøver kommandoen i terminalen...


Fortæl gerne om det virkede.



Hej Popsi

Det gjorde det.... efter den kommando i terminalen og reboot er TRIM nu enablet...

8581

198
30. januar 2017 @ 07:53
Poseidon
Husk at for 3. parts drev skal TRIM genaktiveres efter nogle af systemopdateringerne.
Der var engang en Mac...

1833

0
30. januar 2017 @ 08:22
Stormogul
David Munch skrev: Husk at for 3. parts drev skal TRIM genaktiveres efter nogle af systemopdateringerne.

Er jeg ikke sikke på. I hvert fald Har jeg ikke oplevet det endnu med trimforce og har kørt med siden den blev introduceret i Yosemite + alle opdateringer siden. (Mit erfaringsgrundlag er dog begrænset til en maskine og har ikke lavet clean install siden. Kan heller ikke erindrer om jeg har lavet reset af nvram..selv om jeg har sloges ufattelig meget med bootcamp og det ikke ville være usandsynligt [holder mig til virtuel maskine på den nu]).

Men før officiel understøttelse frs Apple var det en anden historie og alle systemopdateringer slog det konsekvent fra.

8581

198
30. januar 2017 @ 08:25
Poseidon
Kan være det netop er ændret i nyere systemer, det ville jo være fantastisk!
Der var engang en Mac...

79

1
30. januar 2017 @ 16:35
Novice
David Munch skrev: Kan være det netop er ændret i nyere systemer, det ville jo være fantastisk!



Men tak for heads up :-)