xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
SSD i MBP 2012 - installation af MacOs fejler
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


71

1
13. januar 2017 @ 19:16
Novice
Hej MacNyt'ere,
jeg er ved at hjælpe med at sætte SSD i en MBP for en bekendt. Det drejer sig om en mid 2012. SSD'en er en Samsung Evo 850 256 GB.

Når jeg vil installere MacOs foreslår den selv Lion, men den stopper kort tid efter den er gået i gang med at hente filer. Der sker herefter intet.

Jeg har cd'erne i, da jeg selv har en MBP fra den gang, også der fejler den. Jeg har ikke umiddelbart rørt ved ram'ene, satte dog en 8 gb klods ved siden af den originale 2 gb men pillede den ud igen.

Er der nogen der har et bud på hvad problemet er, jeg har sat SSD og ekstra ram i flere MBP uden det har givet problemer.

På forhånd tak for gode råd.

Poul
  15
0
  33

1493

39
13. januar 2017 @ 19:24
Stormogul
uden jeg kan sige hvad der er i vejen, så vil jeg droppe cd, og installere fra en usb.

du kan lave en boot usb med programmet

diskmakerx

og derved installere nyeste mac os.
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2185

44
13. januar 2017 @ 20:06
ASCII jonglør
Rasmus Lauritsen skrev: uden jeg kan sige hvad der er i vejen, så vil jeg droppe cd, og installere fra en usb.

du kan lave en boot usb med programmet

diskmakerx

og derved installere nyeste mac os.

Eller benytte den indbygget måde at oprette en USB på: Opret en startbar installation til macOS

71

1
13. januar 2017 @ 20:22
Novice
Tak for gode råd. Jeg sidder lidt og fedter med at få disken ud af drevet. Det viser sig også at være en udfordring :-( Har i mellemtiden laven en bootable USB.

Kan man tvinge den til at starte på en usb-pin når der sidder en cd-rom i?

1833

0
13. januar 2017 @ 20:35
Stormogul
Poul A skrev: tvinge den til at starte på en usb-pin når der sidder en cd-rom i?

Man kan vel stadig holde alt/option nede og vælge hvilken partition/enhed der skal startes fra?

71

1
13. januar 2017 @ 20:42
Novice
Det var også hvad jeg troede. Den starter og anmoder om internet, selv om jeg holder alt/option ned samtidig med at jeg tænder den. Fik i mellemtiden cd-rom ud, ved i længere tid at holde på eject knappen... Træls aften, men nu er der da håndbold... :-)

4593

394
13. januar 2017 @ 20:43
FPU
Poul A skrev: Tak for gode råd. Jeg sidder lidt og fedter med at få disken ud af drevet. Det viser sig også at være en udfordring :-( Har i mellemtiden laven en bootable USB.

Kan man tvinge den til at starte på en usb-pin når der sidder en cd-rom i?


Du kan starte med at genstarte MBP'en, mens du klik-holder på pegefeltet; det giver Mac'en ordre til (at prøve) at eject'e skiven, inden den starter op. Du kan gøre det samme ved at klik-holde en tilsluttet mus. Virker også på stationære Mac'er.

Hvis du af en eller anden grund alligevel ikke kan få skiven ud, så kan du godt få den til at boote på en stick ved at monte den på skrivebordet og så vælge den som startdisk i Systemindstillinger.

Du kan også boote med Alt-tasten nede; så kommer der en (primitiv) dialog, hvor du kan vælge, hvilken disk, skive eller stick med system på, som du vil starte op på.

En disk eller stick skal være formatteret i Extended(Journaled) med GUID Partition Table, før man kan boote et system fra den. Det ordner man i Diskværktøj, men vær opmærksom på, at disk eller stick bliver helt slettet af det.

Hel og lykke og feed-back.
Spirituel Maskine

2185

44
13. januar 2017 @ 20:47
ASCII jonglør
Hvis man benytter den indbygget måde, som jeg linkede til, sker alt automatisk - man skal næsten ikke tænke selv.

71

1
13. januar 2017 @ 21:16
Novice
Kommandoen createinstallmedia i terminal giver fejl??

71

1
13. januar 2017 @ 21:16
Novice
Kommandoen createinstallmedia i terminal giver fejl??

71

1
13. januar 2017 @ 21:16
Novice
Kommandoen createinstallmedia i terminal giver fejl??

71

1
13. januar 2017 @ 21:16
Novice
Kommandoen createinstallmedia i terminal giver fejl??


Den stallede - ingen mulighed for at slette - beklager....

2185

44
13. januar 2017 @ 21:18
ASCII jonglør
Poul A skrev: Kommandoen createinstallmedia i terminal giver fejl??

Hvilke fejl ??

Du gør præcis som beskrevet i vejledningen ??

71

1
13. januar 2017 @ 21:18
Novice
Den siger at kommandoen ikke findes.

2185

44
13. januar 2017 @ 21:21
ASCII jonglør
Så følger du ikke vejledningen

Du skal kalde kommandoen som beskrevet - dvs. inde i os x app'en

71

1
14. januar 2017 @ 09:43
Novice
Det lykkedes at installere fra USB efter jeg fik CD-rommen ud. Men alligevel mærkeligt at man ikke bare kunne installere fra nettet. Det har jeg gjort på vores egne mac's. Tak for gode råd.