xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
råd til køb af ny macbook pro
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


128

0
03. januar 2017 @ 19:14
Novice
Hej, jeg har nu været igennem et hav af bærbare macs gennem tiden... og nu er tiden igen kommet til en udskiftning.
Jeg vil gerne arbejde med meget tungt grafisk og billeder i CS pakken.
Valget står pt mellem følgende:

15":
Touch Bar og Touch ID
2,6 GHz quad-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost op til 3,5 GHz
16 GB 2133 MHz hukommelse
256 GB PCIe-baseret SSD
Radeon Pro 450 med 2 GB hukommelse

eller

13":
Touch Bar og Touch ID
3,3 GHz dual-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost op til 3,6 GHz
16 GB 2133 MHz hukommelse
512 GB PCIe-baseret SSD
Intel Iris Graphics 550
Fire Thunderbolt 3-porte

Budgettet ligger omkring 20.000 kr.
Jeg har været meget glad for 13", men nu er 15" blevet mere mobil så måske skulle det overvejes igen :/
Jeg er simpelhen så meget i tvivl. Gode råd derude?
bettina_cm - macbook air - cinema display- iphone 5s - ibook - powerbook
  23
0
  107

393

13
03. januar 2017 @ 21:45
Lærling
Et godt råd er, at undersøge hvordan CS5 arbejder med en ny computer. Jeg har både læst og hørt, at det nye styresystem arbejder bedst Adobe CC. Jeg ville i alle tilfælde undersøge det, hvis det var mig, der skulle have ny maskine.

Jeg skal lige understrege, det ikke er egen erfaring, da jeg kører ældre system med min CS6'er.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

562

9
03. januar 2017 @ 22:32
Kaptajn
Jeg ville vælge 15"... når du nu bruger CS pakken vil det bedre grafikkort helt klart være at foretrække, ligesom processoren er quad core... Kører selv Photoshop CS 6 på Sierra uden problemer..

2270

157
03. januar 2017 @ 22:56
ASCII jonglør
Uha, ville nødig sidde på en 13" og lave grafik. Synes selv min egen 15" MBP fra 2013 har for lille en skærm. Ofte føler man sig jo som havde man en barneskjorte på.

Ograderede i 2013 netop fra en MBP 13" - og selv det er en mindre forøgelse, kan det altså mærkes positivt på mange ting. For mig er det alene det bærbare argument der afgør, at jeg ikke har en iMac 27" istedet
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

393

13
04. januar 2017 @ 07:18
Lærling
Ketilbjorn Jonsen skrev: Jeg ville vælge 15"... når du nu bruger CS pakken vil det bedre grafikkort helt klart være at foretrække, ligesom processoren er quad core... Kører selv Photoshop CS 6 på Sierra uden problemer..


Er det en 'and', at der er problemer med CS 6 pakken og Sierra? Jeg spørger, fordi jeg, som skrevet ovenfor, har hørt og læst, at der er problemer. Jeg synes jo ikke, det er uvæsentligt, hvis man skal investere i ny maskine, at ens software virker på den.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

51

0
04. januar 2017 @ 10:16
Novice
Kører både CS 6 og den nyere udg CC2017 på Sierra... ingen problemer her :-)

8581

198
04. januar 2017 @ 10:31
Poseidon
CS5 og Sierra her, ingen problemer.
Der var engang en Mac...

128

0
04. januar 2017 @ 17:50
Novice
Jeg to cinema displays :)
Skal bare ha mulighed for at tage den med...
bettina_cm - macbook air - cinema display- iphone 5s - ibook - powerbook

128

0
04. januar 2017 @ 17:59
Novice
Har kigget lidt på de nye løsninger ifht til adobe pakken.
Hvordan fungere det med abonnement?
Nogen der har prøvet? Og er det bare en pris pr. mdr. også har man hele pakken?
bettina_cm - macbook air - cinema display- iphone 5s - ibook - powerbook

393

13
04. januar 2017 @ 19:42
Lærling
Bettina_cm skrev: Har kigget lidt på de nye løsninger ifht til adobe pakken.
Hvordan fungere det med abonnement?
Nogen der har prøvet? Og er det bare en pris pr. mdr. også har man hele pakken?

For halvandet til to år siden, abonnerede jeg på Adobe CC-pakken, dengang kostede det månedligt 500 kr., men det var så også med ALT.
Jeg følte mig stavnsbundet af det, og jeg havde ikke brug for andet end, hvad der er i CS-pakken, derfor købte CS6 pakken (havde i forvejen CS-pakkerne frem til CS5).
Jeg ved godt, at man kan vælge enkelte programmer i pakken, så bliver det selvfølgelig også billigere. Men tanken om, at det aldrig blev mit, men kun var min ejendom sålænge, jeg abonnerede. Det var svært for en som mig, der gerne vil have mine programmer fysisk.

Men ja, du har ìdet heleî, når du abonnerer på Adobe pakken.

PS! Tak for info vedr. kopatibiliteten til Sierra.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

128

0
04. januar 2017 @ 20:01
Novice
Leif Korreborg skrev:
Bettina_cm skrev: Har kigget lidt på de nye løsninger ifht til adobe pakken.
Hvordan fungere det med abonnement?
Nogen der har prøvet? Og er det bare en pris pr. mdr. også har man hele pakken?

For halvandet til to år siden, abonnerede jeg på Adobe CC-pakken, dengang kostede det månedligt 500 kr., men det var så også med ALT.
Jeg følte mig stavnsbundet af det, og jeg havde ikke brug for andet end, hvad der er i CS-pakken, derfor købte CS6 pakken (havde i forvejen CS-pakkerne frem til CS5).
Jeg ved godt, at man kan vælge enkelte programmer i pakken, så bliver det selvfølgelig også billigere. Men tanken om, at det aldrig blev mit, men kun var min ejendom sålænge, jeg abonnerede. Det var svært for en som mig, der gerne vil have mine programmer fysisk.

Men ja, du har ìdet heleî, når du abonnerer på Adobe pakken.

PS! Tak for info vedr. kopatibiliteten til Sierra.


Jeg bruger mest ID samt PS og til tider AI.
Vil gerne finde en smart løsning. Som jeg kan se binder man sig til minimum et år.
Henter man blot installationerne online når man starter sit abonnement? Også ligger de der hvis man "mister" dem?
bettina_cm - macbook air - cinema display- iphone 5s - ibook - powerbook

1600

1
04. januar 2017 @ 21:32
Suspenderet
Bettina, her er alt, du skal vide om Adobe CC.

393

13
04. januar 2017 @ 23:34
Lærling
Bettina_cm skrev:
Leif Korreborg skrev:
Bettina_cm skrev: Har kigget lidt på de nye løsninger ifht til adobe pakken.
Hvordan fungere det med abonnement?
Nogen der har prøvet? Og er det bare en pris pr. mdr. også har man hele pakken?

For halvandet til to år siden, abonnerede jeg på Adobe CC-pakken, dengang kostede det månedligt 500 kr., men det var så også med ALT.
Jeg følte mig stavnsbundet af det, og jeg havde ikke brug for andet end, hvad der er i CS-pakken, derfor købte CS6 pakken (havde i forvejen CS-pakkerne frem til CS5).
Jeg ved godt, at man kan vælge enkelte programmer i pakken, så bliver det selvfølgelig også billigere. Men tanken om, at det aldrig blev mit, men kun var min ejendom sålænge, jeg abonnerede. Det var svært for en som mig, der gerne vil have mine programmer fysisk.

Men ja, du har ìdet heleî, når du abonnerer på Adobe pakken.

PS! Tak for info vedr. kopatibiliteten til Sierra.


Jeg bruger mest ID samt PS og til tider AI.
Vil gerne finde en smart løsning. Som jeg kan se binder man sig til minimum et år.
Henter man blot installationerne online når man starter sit abonnement? Også ligger de der hvis man "mister" dem?


macexpert har sådan set givet dig svaret, sikkert også bedre, end jeg kunne have gjort det.

Som jeg husker det oprettede jeg en konto (jeg havde vist nok allerede en kva min CS pakke) og tilmeldte mig ordningen ved at udfylde alle relevante rubrikker med kontonr., navn etc. Så var det bare at downloade. Hvis du kun vil abonnere på InDesign, Photoshop og Illustrator, vil jeg tro, du sparer penge.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

126

0
05. januar 2017 @ 20:47
Novice
macexpert har sådan set givet dig svaret, sikkert også bedre, end jeg kunne have gjort det.

Som jeg husker det oprettede jeg en konto (jeg havde vist nok allerede en kva min CS pakke) og tilmeldte mig ordningen ved at udfylde alle relevante rubrikker med kontonr., navn etc. Så var det bare at downloade. Hvis du kun vil abonnere på InDesign, Photoshop og Illustrator, vil jeg tro, du sparer penge.


186,- pr. program = 558,- for 3 programmer.
462,- for hele pakken.
Prisen er pr. måned, så det er kun ved 2 programmer man sparer noget.
Og det bliver væsentligt dyrere hvis man vælger en månedlig plan fremfor en årlig plan.
A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her

1600

1
05. januar 2017 @ 23:25
Suspenderet
En fordel ved Adobe CC er, at der er automatisk backup af ens arbejde til skyen uden, at man skal gøre noget selv.

Det betyder, at hver eneste, lille lag osv. i Photoshop er backed up, så hvis ens Mac bliver stjålet, så ligger ens arbejde i Adobe CCs sky. Ved ikke, om det virker i praksis?

393

13
06. januar 2017 @ 07:38
Lærling
macxpert skrev: En fordel ved Adobe CC er, at der er automatisk backup af ens arbejde til skyen uden, at man skal gøre noget selv.

Det betyder, at hver eneste, lille lag osv. i Photoshop er backed up, så hvis ens Mac bliver stjålet, så ligger ens arbejde i Adobe CCs sky. Ved ikke, om det virker i praksis?

Jeg synes personligt, at Adobe, med CC-systemet, får lov at få snablen for langt ned i ens private computer.
Da jeg havde CC abonnetment gik en stor del af tiden med at opdatere, da den opdaterede konstant. Men jeg havde sikkert for mange aktive programmer.
Det største minus er, i min verden, at man skal betale til evig tid, hvis man vil have CC-pakken ñ en fed forretning for Adobe.
Nå det er ikke fair at stjæle andres tråde, undskyld.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

128

0
06. januar 2017 @ 21:06
Novice
Hvor skal jeg smide pengene når jeg mest bruger PS og ID?
Ram, processer eller grafikkort?
Ved simpelhen ikke hvordan den skal bygges :/
bettina_cm - macbook air - cinema display- iphone 5s - ibook - powerbook

1600

1
06. januar 2017 @ 21:33
Suspenderet
Bettina_cm skrev: Hvor skal jeg smide pengene når jeg mest bruger PS og ID?
Ram, processer eller grafikkort?
Ved simpelhen ikke hvordan den skal bygges :/

Vælg denne til dit specifikke behov:
15":
Touch Bar og Touch ID
2,6 GHz quad-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost op til 3,5 GHz
16 GB 2133 MHz hukommelse
256 GB PCIe-baseret SSD
Radeon Pro 450 med 2 GB hukommelse

4593

394
06. januar 2017 @ 22:43
FPU
macxpert skrev:
Bettina_cm skrev: Hvor skal jeg smide pengene når jeg mest bruger PS og ID?
Ram, processer eller grafikkort?
Ved simpelhen ikke hvordan den skal bygges :/

Vælg denne til dit specifikke behov:
15":
Touch Bar og Touch ID
2,6 GHz quad-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost op til 3,5 GHz
16 GB 2133 MHz hukommelse
256 GB PCIe-baseret SSD
Radeon Pro 450 med 2 GB hukommelse


256 GB er ikke ret meget i 2017. Disken kan ikke skiftes, så tænk lige over det.
Spirituel Maskine

1663

45
06. januar 2017 @ 22:54
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
macxpert skrev:
Bettina_cm skrev: Hvor skal jeg smide pengene når jeg mest bruger PS og ID?
Ram, processer eller grafikkort?
Ved simpelhen ikke hvordan den skal bygges :/

Vælg denne til dit specifikke behov:
15":
Touch Bar og Touch ID
2,6 GHz quad-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost op til 3,5 GHz
16 GB 2133 MHz hukommelse
256 GB PCIe-baseret SSD
Radeon Pro 450 med 2 GB hukommelse


256 GB er ikke ret meget i 2017. Disken kan ikke skiftes, så tænk lige over det.


Kan kun give dig ret, jeg regnede med 256 var nok men kan se jeg har 44gb tilbage og jeg har kun mit icloud drive og 4 full hd mkv ca( ca 6gb pr fil ) film liggende på min, så er bestemt ik for meget med 256 men nok nærmere for lidt.
Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

1600

1
06. januar 2017 @ 23:03
Suspenderet
Tonny Freimanis skrev: 256 GB er ikke ret meget i 2017. Disken kan ikke skiftes, så tænk lige over det.

Det burde være muligt i 2017 på en professionel maskine at bruge 256GB som aktiv arbejdslagringsplads og så rykke filer til en ekstern 4TB disk efter endt produktion.

Men skyder man 6K video med RED WEAPONÆ 6K og laver store filmprojekter, så kan jeg godt se, at 256GB bliver småt i det.

Men for en almindelig grafiker på reklamebureau eller AD'er på et blad, så burde 256GB være rigeligt til normalt brug (siger manden, der har 512GB på sin MacBook Pro Retina 15", hvoraf 169GB pt. er ledige....)

Jeg vil bare advare Bettina imod at nøjes med den lille 13" og så istedet finde midlerne til 512GB SSD på 15"eren istedet for.

393

13
07. januar 2017 @ 08:53
Lærling
macxpert skrev:
Tonny Freimanis skrev: 256 GB er ikke ret meget i 2017. Disken kan ikke skiftes, så tænk lige over det.

Det burde være muligt i 2017 på en professionel maskine at bruge 256GB som aktiv arbejdslagringsplads og så rykke filer til en ekstern 4TB disk efter endt produktion.

Men skyder man 6K video med RED WEAPONÆ 6K og laver store filmprojekter, så kan jeg godt se, at 256GB bliver småt i det.

Men for en almindelig grafiker på reklamebureau eller AD'er på et blad, så burde 256GB være rigeligt til normalt brug (siger manden, der har 512GB på sin MacBook Pro Retina 15", hvoraf 169GB pt. er ledige....)

Jeg vil bare advare Bettina imod at nøjes med den lille 13" og så istedet finde midlerne til 512GB SSD på 15"eren istedet for.


Til tung grafisk arbejde kan selv 512GB være for lidt. 16GB ram er absolut minimum.

Det er rigtigt, at tungt grafisk arbejde hurtigt fylder harddisken. Der skal være plads til at arbejde på den interne harddisk.
Jeg kører ikke selv med SSD på min arbejdscomputer, da jeg vægter kvantitet højere end hurtighed ñ og så er en 7200 rpm disk altså ikke speciel langsom.
Jeg har to SSD'er i en anden Mac, så jeg kan sammenligneÖ

Jeg ville gå efter ram og intern arbejdsplads samt rigeligt ekstern lagringsplads. Så ville jeg checke at grafikkortet kan klare arbejdsopgaverne. Hvilket, er der andre herinde, der ved bedre end mig.
Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4593

394
07. januar 2017 @ 08:57
FPU
Hej macxpert.

Som jeg har galet op om så mange gange før herinde, så kan man aldrig få for meget plads, og det gælder især den grafiske branche og musikbranchen.

Det er da korrekt, at man blot kan off-loade over på en ekstern eller op i skyen, men så går der tid med det, og hvilket af de to dokumenter var nu også lige det sidste?

Jeg er til gengæld enig med dig i, at trådstarter bør vælge den MBP, som har det kraftigste grafikkort; jeg er selv vild med min lille 13'' og ville betragte 15'' som et monster, men jeg roder heller ikke med grafisk arbejde.

Førsteprioritet må være stort grafikkort og mest mulig RAM, derpå diskkapacitet og til sidst CPU-hastighed (trådstarter ville næppe kunne mærke forskel i hastighed mellem CPU'erne til daglig).
Spirituel Maskine

119

2
07. januar 2017 @ 21:04
Novice
Tonny skrev:
"Førsteprioritet må være stort grafikkort og mest mulig RAM, derpå diskkapacitet og til sidst CPU-hastighed (trådstarter ville næppe kunne mærke forskel i hastighed mellem CPU'erne til daglig"

Helt enig, det er også min erfaring
MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs