xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Nikon linse 18-200 VR vil ikke fokusere.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


451

2
12. november 2016 @ 15:23
Seniormedlem
Hejsa. Min linse vil ikke fokusere på lang afstand. Ingen problemer på kort og mellemafstand.

Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt og om en evt repr kan betale sig. Den har nogle år på bagen, har altid været rigtig glad for den.

På forhånd tak.
  20
0
  34

67

0
12. november 2016 @ 15:54
Novice
frontelementet er måske løst.
Træt af at få stjålet dit udstyr ,se mere på [link=www.bv-group.dk]BV-Group[/link]

451

2
12. november 2016 @ 18:18
Seniormedlem
Tak Brian. Det vil jeg prøve.

451

2
12. november 2016 @ 18:23
Seniormedlem
Sådan. Tog 10 sek og nu er den kørende igen. Tusind tak. 😄😄

598

3
12. november 2016 @ 18:41
Kaptajn
Dejligt med en opskrift, hvis det skulle ske for min 18 - 200 mm Nikon
iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

4593

394
12. november 2016 @ 19:36
FPU
Jørgen St. Jensen skrev: Dejligt med en opskrift, hvis det skulle ske for min 18 - 200 mm Nikon


optikskrift?
Spirituel Maskine

598

3
13. november 2016 @ 11:02
Kaptajn
Ha, ha, ser for meget bagedyst.
iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

4593

394
13. november 2016 @ 12:07
FPU
Jørgen St. Jensen skrev: Ha, ha, ser for meget bagedyst.


Bruger man ris-mel til at bage Nikon-linser med?
Spirituel Maskine

451

2
13. november 2016 @ 13:47
Seniormedlem
Jeps.. Super opskrift ... Havde måske overvejet at købe en ny linse, da min 18-200 har en del år på bagen, og en repr. sikkert ville løbe op i mange penge.. Samtidig var den forreste gummiring gået i stykker og spurgte en gang hos en fotohandler hvad den ville koste... Også en krig... På E-bay igår fandt jeg en til 7 US dollar... Så helt igennem en dejlig fotodag..

451

2
13. november 2016 @ 13:47
Seniormedlem
Jeps.. Super opskrift ... Havde måske overvejet at købe en ny linse, da min 18-200 har en del år på bagen, og en repr. sikkert ville løbe op i mange penge.. Samtidig var den forreste gummiring gået i stykker og spurgte en gang hos en fotohandler hvad den ville koste... Også en krig... På E-bay igår fandt jeg en til 7 US dollar... Så helt igennem en dejlig fotodag..

176

0
13. november 2016 @ 13:56
Novice
En linse er altså noget man køber hos bageren og spiser, et objektiv det tager man billeder med :-)
iPhone 13 Pro Max 256gb, 2stk Apple TV 4K 32gb, MacBook Air M1, 8gb DDR4, 256gb SSD, Apple Watch Series 4 Cellular.

1519

0
13. november 2016 @ 15:03
Suspenderet
Jimmi Jappe skrev: En linse er altså noget man køber hos bageren og spiser, et objektiv det tager man billeder med :-)


Det hedder lens på engelsk, og mange danskere siger linse, også jeg. Men det er da rigtigt at det' der dukker op når man søger efter "Linse" er dette: klik
-
Søger man derimod på "Linse kamera" får man dette resultat, mange danskere siger åbenbart linse: klik
Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

176

0
13. november 2016 @ 15:36
Novice
Bersærken skrev:
Jimmi Jappe skrev: En linse er altså noget man køber hos bageren og spiser, et objektiv det tager man billeder med :-)


Det hedder lens på engelsk, og mange danskere siger linse, også jeg. Men det er da rigtigt at det' der dukker op når man søger efter "Linse" er dette: klik
-
Søger man derimod på "Linse kamera" får man dette resultat, mange danskeresiger åbenbart linse: klik


Ved godt det hedder Lense på engelsk med det hedder altså et objektiv på dansk. Så kan vi syntes det er lidt underligt når det nu direkte oversat er linse på danske :-)
iPhone 13 Pro Max 256gb, 2stk Apple TV 4K 32gb, MacBook Air M1, 8gb DDR4, 256gb SSD, Apple Watch Series 4 Cellular.

931

67
13. november 2016 @ 15:57
Veteran
Jimmi Jappe skrev: En linse er altså noget man køber hos bageren og spiser, et objektiv det tager man billeder med :-)

En linse er da også være en skive af glas med buede former som spreder eller samler lysbølger :-)

Et objektiv eller teleskop består af flere linser hvorimod et forstørrelsesglas kun har en linse.

I min "optik" kan det bedre forsvares at kalde et objektiv for linse end det kan med et bagværk. Har aldrig forstået hvorfor ting hos bageren skal hedde så underlige ting. Håndværker, linse, snegl osv...
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4593

394
13. november 2016 @ 16:04
FPU
Det er nu lidt mere kompliceret end som så. En linse er, også på dansk, en rund skive glas, som er tykkere i midten end i kanten, altså netop formet som et linse-frø. Har den et håndtag på, hedder den en "lup".

Et objektiv består af to eller flere linser forbundet med et rør, så de kan forstørre (eller formindske) et objekt.

Kage-linser har iøvrigt også fået deres navn efter formen på linse-frøet.

Og nu må vi vist hellere igen (ahøm) fokusere på det oprindelige emne.
Spirituel Maskine

4593

394
13. november 2016 @ 16:05
FPU
mactekniker skrev:
Jimmi Jappe skrev: En linse er altså noget man køber hos bageren og spiser, et objektiv det tager man billeder med :-)

En linse er da også være en skive af glas med buede former som spreder eller samler lysbølger :-)

Et objektiv eller teleskop består af flere linser hvorimod et forstørrelsesglas kun har en linse.

I min "optik" kan det bedre forsvares at kalde et objektiv for linse end det kan med et bagværk. Har aldrig forstået hvorfor ting hos bageren skal hedde så underlige ting. Håndværker, linse, snegl osv...


Arrgh! You beat me to it. 1-0 til dig.
Spirituel Maskine

598

3
13. november 2016 @ 18:42
Kaptajn
Ok, hyggelig søndagsunderholdning
iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

176

0
13. november 2016 @ 19:04
Novice
Tonny Freimanis skrev: Det er nu lidt mere kompliceret end som så. En linse er, også på dansk, en rund skive glas, som er tykkere i midten end i kanten, altså netop formet som et linse-frø. Har den et håndtag på, hedder den en "lup".

Et objektiv består af to eller flere linser forbundet med et rør, så de kan forstørre (eller formindske) et objekt.

Kage-linser har iøvrigt også fået deres navn efter formen på linse-frøet.

Og nu må vi vist hellere igen (ahøm) fokusere på det oprindelige emne.


Hehe, ja tråden kom lige ud på et sidespor, men ganske sjovt ellers :-)
iPhone 13 Pro Max 256gb, 2stk Apple TV 4K 32gb, MacBook Air M1, 8gb DDR4, 256gb SSD, Apple Watch Series 4 Cellular.

30

0
16. november 2016 @ 09:06
Let øvet
Nikon 18 - 200mm VR, - er en "Billig" forbrugerLinse lavet af Nikon til Indianerne.

En Zoom-Linse bør aldrig være mere en ca. 3 gange - Altså en
70 - 200mm VR er nærmest i Proof-Klassen - og koster betydelig mere - 3 X 70 = 210

Altså ingen Zoom på mere end 3 - 4 gange.

Din Linse/Objektiv er SLIDT OP - Du må have en ny !

MVH Per

576

0
19. november 2016 @ 20:46
Kaptajn
Per S. Gottlieb skrev: Nikon 18 - 200mm VR, - er en "Billig" forbrugerLinse lavet af Nikon til Indianerne.

En Zoom-Linse bør aldrig være mere en ca. 3 gange - Altså en
70 - 200mm VR er nærmest i Proof-Klassen - og koster betydelig mere - 3 X 70 = 210

Altså ingen Zoom på mere end 3 - 4 gange.

Din Linse/Objektiv er SLIDT OP - Du må have en ny !

MVH Per


Det bedste kamera er det man har med sig, derfor bliver der taget utroligt mange billeder med iPhones!

Samme analogi kan man lave med objektiver, man få jo ingen billeder i kassen, hvis man er ved at skifte sin 70-80 mm zoom ud med sin 100-110 mm ditto - ergo er der en klar fordel ved eksempelvist pågældende 18-200 mm, da man så kan slippe for at skulle skifte objektiv lige når motivÈt er foran kameraet.



DISCLAIMER jeg har selv Èn af slagsen og er ganske begejstret for den på TRODS af at det er en "jack of all trades, master of none".
MEN jeg har også andre fine stykker glas som jeg bruger når det er passende - en 12-24 mm f/4, en 60 mm micro nikkor, en 105 mm f/2.5, en 24 mm f/2.8 en gammel 200 mm og en 35 mm (iøvrigt glimrende til at åbne øl med med den fine metal modlysblænde :-)
[link=http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo]Seriously, ëRepair Permissionsí Is Voodoo[/link]

598

3
19. november 2016 @ 22:21
Kaptajn
Thomas von Eyben skrev:
Per S. Gottlieb skrev: Nikon 18 - 200mm VR, - er en "Billig" forbrugerLinse lavet af Nikon til Indianerne.

En Zoom-Linse bør aldrig være mere en ca. 3 gange - Altså en
70 - 200mm VR er nærmest i Proof-Klassen - og koster betydelig mere - 3 X 70 = 210

Altså ingen Zoom på mere end 3 - 4 gange.

Din Linse/Objektiv er SLIDT OP - Du må have en ny !

MVH Per


Det bedste kamera er det man har med sig, derfor bliver der taget utroligt mange billeder med iPhones!

Samme analogi kan man lave med objektiver, man få jo ingen billeder i kassen, hvis man er ved at skifte sin 70-80 mm zoom ud med sin 100-110 mm ditto - ergo er der en klar fordel ved eksempelvist pågældende 18-200 mm, da man så kan slippe for at skulle skifte objektiv lige når motivÈt er foran kameraet.



DISCLAIMER jeg har selv Èn af slagsen og er ganske begejstret for den på TRODS af at det er en "jack of all trades, master of none".
MEN jeg har også andre fine stykker glas som jeg bruger når det er passende - en 12-24 mm f/4, en 60 mm micro nikkor, en 105 mm f/2.5, en 24 mm f/2.8 en gammel 200 mm og en 35 mm (iøvrigt glimrende til at åbne øl med med den fine metal modlysblænde :-)


Yes
iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod