xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hjælp til Macbook Pro - druknet, men genopstået
Kategori: Webdesign og grafisk produktion (Grafisk)


1

0
22. februar 2016 @ 12:17
Nyt medlem
Håber I kan hjælpe herinde;
For snart et halvt år siden blev min macbook pro druknet af et glas vand. Dum som jeg var tændte jeg den fluks for at se hvor alvorlig skaden var - gæt selv hvad der så skete -_-

Jeg investerede så i en iMac, men for et par dage siden prøvede jeg så (for sjov) at se om macbook'en virkede - og den tændte!!!

Problemet er så at skærmen er sort - kulsort! MEN holder jeg den op foran en lyskilde kan man 'gennem' apple-logoet se mit skrivebord, så skærmen er jo ikke helt død, eller hvad?

Jeg kan skærmdele, fejlsøge osv. via min iMac, men jeg kan ikke finde en løsning der får skærmen til at virke på macbook'en.

Har I nogen idÈer?

På forhånd tak!
  8
0
  581

8581

198
22. februar 2016 @ 12:46
Poseidon
Har du skruet op for lyset på tastaturet?
Der var engang en Mac...

1

0
22. februar 2016 @ 12:53
Nyt medlem
Altså den 'store' sol? Ja :)

8581

198
22. februar 2016 @ 13:12
Poseidon
Prøv at sætte den til en ekstern skærm - Så ved du hurtigt om det er baggrundsbelysningen som er problemet.
Der var engang en Mac...

275

0
24. februar 2016 @ 21:43
Juniormedlem
Det er desværre nok baggrundsbelysningens strømforsyning, der er røget... Den har en ret høj strømkapacitet (for at kunne trække baggrundsbelysningens LEDs), så når den kortsluttes, brænder den lynhurtigt af. Jeg har set det før, og der er desværre ikke så meget at gøre ved det, med mindre at man kender en, der kan reparere bundkort på komponentniveau...

315

6
24. februar 2016 @ 22:34
Lærling
Du skal bare investere i et nyt skærm assembly til din macbook pro. Det kan du skifte selv. Hvis du kender en som er fingernem, kan du nøjes med selve baggrundsbelysningsmodulet (sidder bag skærmen).
[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

931

67
24. februar 2016 @ 22:47
Veteran
MaciekP, forkert... Lars Dela har ret. Spænding styres fra et kredsløb i bundkortet så udskiftning af skærmen vil med stor sandsynlighed ikke hjælpe. Det kan dog være at skærmen (også) skal skiftes men så er det på grund af kortslutning i selve LCD-connector (og dermed brændt LVDS kabel). Udskifter han bare skærmen som du anbefaler risikerer han dermed også bare at brænde den nye skærm af da der som Lars Dela så fint forklarer er kortslutning i kredsløbet. Det kan være i selve baggrundsbelysningscontrolleren (IC'en), spolen, transistoren, en modstand, en kondensator eller LCD-connectoren (og måske flere af disse samtidigt).
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

275

0
24. februar 2016 @ 22:50
Juniormedlem
Driverkredsløbet til baggrundsbelysningen sidder på bundkortet; normalt er det switchtransistoren (en lille power-FET), der brænder af pga. overstrøm. Der skal ikke ret meget væske til; jeg har set backlightforsyningen brænde af blot ved stænk af vand/sodavand...

Controllermodulet på skærmen sidder langs underkanten af skærmen, men det kan ikke skiftes umiddelbart.Skærmen er næsten vandtæt, så jeg regner ikke med at der umiddelbart ville komme vand derind, medmindre at der kommer rigtigt meget vand på den.

931

67
24. februar 2016 @ 22:58
Veteran
Ved ikke om man kan sige hvad der "normalt" ryger. Kommer lidt an på hvor væsken rammer først. Der er 40 volt ( hvis lysstyrken er skruet helt op) i store dele af dette kredsløb det er derfor meget forskelligt hvilke komponenter der brænder af i forbindelse med væskeskade.
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”