Jeg har en hvid MacBook fra ca. 2007 som ikke har det så godt længere. Jeg tænker nu på om jeg ikke kan bruge harddisken på den som extern harddisk? Er det ikke bare at sætte den i et cover og forbinde den til sin anden Mac?
Venligst Jacob
jlarsen skrev:Jeg har en hvid MacBook fra ca. 2007 som ikke har det så godt længere. Jeg tænker nu på om jeg ikke kan bruge harddisken på den som extern harddisk? Er det ikke bare at sætte den i et cover og forbinde den til sin anden Mac?
Venligst Jacob
Ja. Men hvis den er ligeså gammel som maskinen er det imponerende at den stadig virker.
PallMei skrev:jlarsen skrev:Jeg har en hvid MacBook fra ca. 2007 som ikke har det så godt længere. Jeg tænker nu på om jeg ikke kan bruge harddisken på den som extern harddisk? Er det ikke bare at sætte den i et cover og forbinde den til sin anden Mac?
Venligst Jacob
Ja. Men hvis den er ligeså gammel som maskinen er det imponerende at den stadig virker.
OK det her skulle muligvis have været i en ny tråd, men jeg har en anden usb harddisk (ikke usb nøgle, men en ekstern HD forbundet med usb) den kommer ikke frem på skærmen når jeg forbinder den. Jeg har været inde på Diskværktøj hvor jeg kan finde den og jeg har prøvet at reparere den. Den står som passiv og jeg har prøvet at gøre den aktiv, men intet sker. Jeg kan igen via diskværktøj få en oversigt over hvad der er på disken, men altså jeg har ikke adgang til det når den kke er aktiv. Hvad kan jeg gøre?
jlarsen skrev:PallMei skrev:jlarsen skrev:Jeg har en hvid MacBook fra ca. 2007 som ikke har det så godt længere. Jeg tænker nu på om jeg ikke kan bruge harddisken på den som extern harddisk? Er det ikke bare at sætte den i et cover og forbinde den til sin anden Mac?
Venligst Jacob
OK det her skulle muligvis have været i en ny tråd, men jeg har en anden usb harddisk (ikke usb nøgle, men en ekstern HD forbundet med usb) den kommer ikke frem på skærmen når jeg forbinder den. Jeg har været inde på Diskværktøj hvor jeg kan finde den og jeg har prøvet at reparere den. Den står som passiv og jeg har prøvet at gøre den aktiv, men intet sker. Jeg kan igen via diskværktøj få en oversigt over hvad der er på disken, men altså jeg har ikke adgang til det når den kke er aktiv. Hvad kan jeg gøre?
Får du ingen fejlmelding og hvad kan du se i diskværktøj. Hvad sker der, når du forsøger at reparere den? Hvor kigger du, når du siger skærmen? Prøv at gå ind i Finders indstillinger og bestem hvad der skal vises i holdsoversigen og på skrivebordet.
Kan være ukendt filsystem, defekt drev eller at den ikke får strøm nok til at starte op. Hvis det er en mekanisk harddisk, kan man som regel høre, hvis den har problemer med at starte op.
Post evt. nogle skærmbilleder.
PallMei skrev:jlarsen skrev:PallMei skrev:jlarsen skrev:Jeg har en hvid MacBook fra ca. 2007 som ikke har det så godt længere. Jeg tænker nu på om jeg ikke kan bruge harddisken på den som extern harddisk? Er det ikke bare at sætte den i et cover og forbinde den til sin anden Mac?
Venligst Jacob
Får du ingen fejlmelding og hvad kan du se i diskværktøj. Hvad sker der, når du forsøger at reparere den? Hvor kigger du, når du siger skærmen? Prøv at gå ind i Finders indstillinger og bestem hvad der skal vises i holdsoversigen og på skrivebordet.
Kan være ukendt filsystem, defekt drev eller at den ikke får strøm nok til at starte op. Hvis det er en mekanisk harddisk, kan man som regel høre, hvis den har problemer med at starte op.
Post evt. nogle skærmbilleder.
Hej igen, jeg har været nede ved fruitlab i Kolding, en Mac repairshop, for jeg fandt ud af at det der var galt med min gamle MacBook Core 2 Duo 2.0 fra 2007, var at strømkablet var gået og nu har jeg fået et nyt.
Jeg havde også min lille harddisk med ned til butikken, det er sådan en der får strøm fra computeren gennem usb kablet. Der er en lille grøn lampe der lyser når jeg kobler den til min Mac, og når jeg prøver at gøre den aktiv lyser den rødt et øjeblik og det gør den også når jeg bruger diskværktøj på den, men det eneste diskværktøj kan se er at den er passiv (den skal også være passiv for at diskværktøj kan undersøge den). De prøvede at koble harddisken til deres Mac i butikken, og de kunne heller ikke gøre den aktiv. Ham jeg talte med sagde at når diskværktøj kan se disken, men ikke gøre den aktiv, så er det tegn på at disken er "blevet træt" og nok ikke kommer til at virke igen, med mindre jeg sletter den. Jeg vedlægger et skærmbillede af diskværktøj.
Kan det tænkes at jeg kan slette disken og så gendanne filerne bagefter? Hvis ja, hvilket program skal jeg så bruge til gendannelsen?
jlarsen skrev:Hej igen, jeg har været nede ved fruitlab i Kolding, en Mac repairshop, for jeg fandt ud af at det der var galt med min gamle MacBook Core 2 Duo 2.0 fra 2007, var at strømkablet var gået og nu har jeg fået et nyt.
Alle tiders, men kan du bruge den til noget. Der er nok ikke ret meget software der aktivt supportere den længere.
Jeg havde også min lille harddisk med ned til butikken, det er sådan en der får strøm fra computeren gennem usb kablet. Der er en lille grøn lampe der lyser når jeg kobler den til min Mac, og når jeg prøver at gøre den aktiv lyser den rødt et øjeblik og det gør den også når jeg bruger diskværktøj på den, men det eneste diskværktøj kan se er at den er passiv (den skal også være passiv for at diskværktøj kan undersøge den). De prøvede at koble harddisken til deres Mac i butikken, og de kunne heller ikke gøre den aktiv. Ham jeg talte med sagde at når diskværktøj kan se disken, men ikke gøre den aktiv, så er det tegn på at disken er "blevet træt" og nok ikke kommer til at virke igen, med mindre jeg sletter den. Jeg vedlægger et skærmbillede af diskværktøj.
Kan det tænkes at jeg kan slette disken og så gendanne filerne bagefter? Hvis ja, hvilket program skal jeg så bruge til gendannelsen?
Jeg tror ikke en sletning vil hjælpe. Du kan prøve at ligge øret tæt på og høre om motoren forsøger at spinde op, men opgiver eller at læsehovedet tikker. I bedste fald kan du få liv i den, ved at sætte den i din computer igen, eller i at kabinet med ekstern strømforsyning. Du kan også være heldig at den kommer og køre, hvis du prøver mange gange at tilslutte den.
Hvis det lykkedes, så er det bare med at få taget backup af indholdet, for du kan ikke stole på den længere og skal kassere den.
PallMei skrev:jlarsen skrev:Hej igen, jeg har været nede ved fruitlab i Kolding, en Mac repairshop, for jeg fandt ud af at det der var galt med min gamle MacBook Core 2 Duo 2.0 fra 2007, var at strømkablet var gået og nu har jeg fået et nyt.
Alle tiders, men kan du bruge den til noget. Der er nok ikke ret meget software der aktivt supportere den længere.
Jeg har software på den som ikke kan skaffes til de nyere modeller. Og så har jeg den store adobe pakke fra tiden før man skal abonnere på programmerne for at kunne bruges, og selv om det er gamle versioner er de stadig kompatible med de nye.
Jeg tror ikke en sletning vil hjælpe. Du kan prøve at ligge øret tæt på og høre om motoren forsøger at spinde op, men opgiver eller at læsehovedet tikker. I bedste fald kan du få liv i den, ved at sætte den i din computer igen, eller i at kabinet med ekstern strømforsyning. Du kan også være heldig at den kommer og køre, hvis du prøver mange gange at tilslutte den.
Hvis det lykkedes, så er det bare med at få taget backup af indholdet, for du kan ikke stole på den længere og skal kassere den.
Den spinder op når jeg tilslutter den. Jeg tror problemet er at den er for fuld, der er 0 bit i overskud på disken, siger den. Men det er en god ide at prøve med et andet hus. Og det er klart at der skal laves en backup så snart den er tilgængelig. Jeg tror denne tråd er tilende nu, tak for hjælpen.
Nej, du kan ikke slette disken og så gendanne filer bagefter, i hvert fald ikke program-filer. Og data-filer såsom billeder og videoer mister deres meta-data (Dato og tid, GPS-data, eksponeringstid, blænde, o.s.v.) sammen med selve fil-navnene. Det samme gælder f.eks. videoer. Du får kun de rå filer tilbage, altså selve billedet eller selve videoen. Al anden info er væk.
Hvis du skal have noget ud, skal du have mountet disken på en eller anden måde. Hvis det ikke kan lade sig gøre i det oprindelige USB-kabinet, så prøv at købe et SATA-til-USB kabel, pil disken ud af kabinettet, og sæt den til en fungerende Mac, helst en stationær, for alt andet lige leverer de lidt mere strøm i USB-portene (selvom det ikke er officielt), for jeg har tidligere været ude for, at en disk ikke ville mounte på en bærbar, men godt ville på en stationær.
Hvis og når det lykkes dig at redde data over, er det nok tid til at sige farvel til den disk. Mekaniske harddiske bruger olie i lejerne, og olien bliver harsk med tiden og dermed mere stiv, og i lyset af at f.eks. en 4TB 2.5'' ekstern Toshiba Envio koster omkring en Tusse, er det ikke risikoen værd at satse på en gammel fætter, som allerede har gjort knuder.
jlarsen skrev:PallMei skrev:jlarsen skrev:Hej igen, jeg har været nede ved fruitlab i Kolding, en Mac repairshop, for jeg fandt ud af at det der var galt med min gamle MacBook Core 2 Duo 2.0 fra 2007, var at strømkablet var gået og nu har jeg fået et nyt.
Jeg har software på den som ikke kan skaffes til de nyere modeller. Og så har jeg den store adobe pakke fra tiden før man skal abonnere på programmerne for at kunne bruges, og selv om det er gamle versioner er de stadig kompatible med de nye.
Den spinder op når jeg tilslutter den. Jeg tror problemet er at den er for fuld, der er 0 bit i overskud på disken, siger den. Men det er en god ide at prøve med et andet hus. Og det er klart at der skal laves en backup så snart den er tilgængelig. Jeg tror denne tråd er tilende nu, tak for hjælpen.
Nul tilgængelig tror jeg kun skyldes, at den ikke er aktiv, ligesom du heller ikke kan se hvor meget der brugt.
Prøv lytte efter om ikke der er mislyde, når du forsøger at aktivere den.
Jeg har tidligere haft et hav af 3,5” usb harddisk som med tiden blev trætte, men godt kunne starte i en computer som leverede den fornødne juice. At spinde disken op er ekstra strømkrævende. 3,5” end 2,5” men de var også med ekstern strømforsyning.
Jeg har skrottet alle mekaniske harddisk og savner dem ikke. Ikke mindst på grund af støjen.