Visse butikker og kæder benytter sig af en (software-) model, hvor Apple Pay og Mobile Pay transaktioner bliver opfattet som foretaget fra (virtuelle) kreditkort oprettet uden for EU, og derfor bliver transaktionen pålagt et gebyr.
Det er der en artikel om på EB's hjemmeside. I skrivende stund er der lige under 300 nationen!-kommentarer, så sagen er ikke gået ubemærket hen.
Indtil der foreligger en permanent løsning, kan man manuelt få gebyrerne refunderet ved henvendelse de steder, hvor de er blevet opkrævet. Hvis man altså lige tager sine boner med. :-/
Det vist nogle af de danske banker der snøvler, jeg bruger Apple Pay/Nordea uden gebyrer, men det lyder bedre i pressen at give Apple/Google skylden.
prorege skrev:Det vist nogle af de danske banker der snøvler, jeg bruger Apple Pay/Nordea uden gebyrer, men det lyder bedre i pressen at give Apple/Google skylden.
Njaeh, det er vist ikke SÅ simpelt.
Så vidt jeg kan læse mig ud af artiklen, kommer det lidt an på, hvilken "transaktionsydelse" butikkerne/kæderne vælger, ikke hvilken bank kunderne har, og ingen Apple Pay kunde kan jo på forhånd vide, om en butik bruger en bank, som løbende opdaterer deres kreditkortlister.
Jeg synes dog, at EB denne gang har været så flink at fortælle, at problemet ganske vist opstår, når man benytter disse tjenester, men at det altså hverken er Apple's eller Google's skyld.
Og så retter jeg lige min egen bøf i overskriften: Der skal naturligvis IKKE stå "Mobile Pay". Der skal naturligvis stå "Google Pay". Morgenkaffen var vist ikke nået op på øverste etage, da jeg startede tråden.
Hvis banken har fejlet så må de jo refundere til kortholderen? Fandt lige en liste over Apple Pay tilmeldte danske udstedere:
Danmark*