xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
400
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Et godt sted at starte eller komme videre (Nybegynder/switcher)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ændring af navn på min MacBook Pro.
Kategori: Et godt sted at starte eller komme videre (Nybegynder/switcher)

125

2
09. juni 2017 @ 04:10
Suspenderet

Hej med jer :)

Er der nogen som ved hvordan jeg ændre mit navn på min Macbook Pro.

Jeg har taget navne forandring - fået nyt efternavn nemlig.

Når man går op i "æblet" i venstre hjørne og klikker der, så står der nederst i bunden "Log Annitta Magnolia Harrittson ud"

Det skal jeg så have ændret. Hvordan gør jeg det ?.

På forhånd tak og god sommer dag til jer alle sammen.

26
0
  4647

3580

34
09. juni 2017 @ 06:45
Virtual Machine

Jeg tror at den eneste måde at gøre det på, er, at du skal ind i indstillinger og oprette dig som en hel ny bruger og brugerkonto.

Men jeg ved bare ikke lige hvordan du får hevet alle dine data fra din gamle konto over i din nye konto. Men der er sikkert en hel masse gutter herinde der har forstand på den slags.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

125

2
09. juni 2017 @ 07:24
Suspenderet

Hej Lars,

Tak for dit svar. 

Jeg kan desværre ikke finde ud af det selv om jeg gør som du nævner ?.

Kh M

125

2
09. juni 2017 @ 07:35
Suspenderet

Det er virkelig irriterende at jeg ikke kan gøre det.

Har brugt så lang tid nu, men uden held..

Jeg har prøvet at gå ind i systemindstillinger, og dernæst ind i Brugere & grupper.

- Men hvad gør jeg så derfra, jeg sidder og prøver alt muligt ?.

Man må da kunne ændre sit navn på en eller anden måde. 

Der er vel mange andre i samme situation som min, der også tager permanent navne forandring.

Jeg tager imod råd fra eksperteren herinde med kys-hånd ;)

På forhånd tak. 

34

0
09. juni 2017 @ 08:09
Let øvet

Prøv at følge denne guide:

https://support.apple.com/da-dk/HT201548

8661

210
09. juni 2017 @ 08:19
Poseidon

Klik på hængelåsen i venstre hjørne under Brugere og Grupper, og rediger dit brugernavn derefter ved at højreklikke på dit brugernavn og vælge Avancerede indstillinger.

Da det dog er en central systemændring, så vil jeg, som der også står i den medfølgende dialog, absolut argumentere for at du skal have lavet backup på forhånd.

Der var engang en Mac...

4696

420
09. juni 2017 @ 08:32
FPU

Prøver efter hukommelsen. Kører gammelt, engelsk system og gætter på placering og navne på dansk:

Åbn Accounts (Konti) i Systemindstillinger (to overkroppe i silhuet).

Klik på hængelåsen for at låse den op og skriv det administrator-password,  som du også bruger, når du starter din Mac.

Klik på Plus-tegnet lige under huset; så popper der et "Lav ny bruger"- vindue op.

Vælg Administrator i lokal-menuen.

Udfyld felterne og tryk "Create Account".

Nu burde din nye administrator-konto kunne ses umiddelbart under din nuværende i listen ude til venstre.

Klik nu på Login options (Huset).

Udfyld felterne for at vælge den måde, som du vil logge ind på, f.eks. om man skal skrive både sit (nye) administratornavn hver gang, eller om man må "nøjes" med at vælge det fra en liste over eksisterende konti.

Når du er tilfreds med alle indstillinger, så klik evt. på hængelåsen og luk systemindstillinger. Hængelåsen burde dog automatisk lukke, når man lukker Systemindstillinger.

Genstart din Mac i stedet for blot at logge ud. I teorien burde log ud, log ind være nok, men med en helt nyoprettet admin-konto, og bla, bla, bla, er jeg mest til genstart.

Hvis alt virker, så kopiér alle dine ting fra din gamle konto over, altså fra mapperne Dokumenter, Billeder, Musik, Film, o.s.v. Husk at eksportere dine bookmarks fra din gamle konto, så du kan importere dem i den nye. Det gør du i en af Safari's menuer, mens du er logget ind på den gamle konto.

Nogle tips, inden du går i gang:

Kopiér din oprindelige hjemmemappe over på en eller flere sticks, inden du går i gang; forhindrer højt blodtryk. ;o)

Lad din gamle konto blive liggende lidt, inden du sletter den for good, indtil du er helt sikker på, at du har fået ALT med over. Undervejs kan du sagtens logge ind og ud på de to konti i stedet for at genstarte hver gang. Er der pladsproblemer på disken, så slet nogle af de store ting på din gamle konto, som du VED ligger det rigtige sted. Bedst at gøre ved at være logget ind på den, ikke gøre det fra den nye konto.

Når migrationen er overstået, sletter du din gamle konto ved at logge ind på den nye, åbne hængelåsen, hi-lite den gamle konto i listen ude til venstre og så klikke på minus-tegnet. Igen: det er nok bedst at have genstartet først og være logget direkte ind ind på din nye admin-konto, for at Mac ikke skal gå i fisk. Livrem og seler. Og Gaffa-tape.

Prøv at læse lidt om Apple Overførselsassistent; måske har Apple taget højde for brugernes mulige navneskift.

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

4696

420
09. juni 2017 @ 08:34
FPU
David Munch skrev:

Klik på hængelåsen i venstre hjørne under Brugere og Grupper, og rediger dit brugernavn derefter ved at højreklikke på dit brugernavn og vælge Avancerede indstillinger.

Da det dog er en central systemændring, så vil jeg, som der også står i den medfølgende dialog, absolut argumentere for at du skal have lavet backup på forhånd.

Beat me again. Ved at blive en tradition. Heh. :0)

Spirituel Maskine

8661

210
09. juni 2017 @ 08:45
Poseidon

Du bruger bare alt for lang tid på dine indlæg..   

Der var engang en Mac...

4696

420
09. juni 2017 @ 10:30
FPU
David Munch skrev:

Du bruger bare alt for lang tid på dine indlæg..   

Min Mac er gammel og sløv. :-D

Spirituel Maskine

125

2
09. juni 2017 @ 15:00
Suspenderet

Mange tak til jer alle sammen for jeres uddybende svar. Det er virkelig sødt af jer - jeres hjælp er værdsat!.

Jeg prøver at følge rådene - ser på det nu. Og så vender jeg lige tilbage til jer igen snarest.

Go´dag til jer :) .

Kh M.

315

6
09. juni 2017 @ 23:06
Lærling

ho ho.. nu har I brugt en halv dag på at diskutere frem og tilbage hvor stor en systemændring det er at ændre et navn på en brugerkonto... vildt.

Det tager et halvt minut på en windows... og så snakker vi om brugervenlighed.. opret en ny konto, log ud, log ind, flyt data mv.. vildt, at der skal så meget til, for så lidt...

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

8661

210
10. juni 2017 @ 00:14
Poseidon
maciekp skrev:

ho ho.. nu har I brugt en halv dag på at diskutere frem og tilbage hvor stor en systemændring det er at ændre et navn på en brugerkonto... vildt.

Det tager et halvt minut på en windows... og så snakker vi om brugervenlighed.. opret en ny konto, log ud, log ind, flyt data mv.. vildt, at der skal så meget til, for så lidt...

Du har ikke forstået hvad det handler om i såfald.

Der var engang en Mac...

2185

44
10. juni 2017 @ 00:35
ASCII jonglør
maciekp skrev:

Hvis det tager et halvt minut på en windåse, så tager under et halvt minut på en Mac....

125

2
10. juni 2017 @ 00:36
Suspenderet

Hej igen,

Nu har jeg fået skiftet mit navn. 

Det var ikke så enkelt som jeg havde forestillet mig - havde aldrig fundet frem til det, uden de detaljerede beskrivelser, som jeg fulgtetrin for trin. Tak.

Er der én der ved hvordan jeg kopier mine ting fra den gamle konto, over på den nye konto. 

Jeg har virkelig ingen ide om hvordan. 

Jeg har tre mapper, som ligger på min gamle konto, på skrivebordet. De indeholder bla. dokumenter, billeder, musik.

Alt det musik som jeg havde i min iTunes er også forsvundet. Det ligger stadig inde på min gamle konto, men ikke på den nye.

På forhånd tak ind til videre, det sætter jeg meget pris på.

Kh M.

4696

420
10. juni 2017 @ 00:47
FPU
maciekp skrev:

Det er jo netop også det, som vore instruktioner går ud på. Trådstarter har ikke prøvet det før, og så kan det (af sikekrhedsmæssige årsager) virke kompliceret.

For hvad det er værd, kan jeg fortælle dig en lille anekdote om OS X Server. Jeg har den fra en anmeldelse i et Mac-blad fra slut-90'erne:

Nogler server-hajer skulle teste dette nye serveroperativsystem på markedet og ledte som en gal efter en eller anden server-funktion, som (dengang) krævede en avanceret manuel konfiguration. Til sidst fandt de ud af, at man blot skulle trykke på en knap inde i indstillingerne; så blev alt klaret automatisk. De havde end ikke forestillet sig, at det kunne gøres så enkelt. Men husk: end ikke Apple er ufejlbarlig, og det her er måske et af de få steder, hvor de har slået en skæv. Hvis det her var en fodboldkamp, ville jeg kalde det et trøstemål til Microsoft. ;0)

Men tilbage til emnet: OK, man kan altså oprette en ny bruger i Windows og migrere kontoen på nul komma ingenting. Man har sjældent brug for det, men man kan. Wheee! På en Mac tager det (en nybegynder) noget længere tid, måske endda også længere tid end for en nybegynder på Windows. Fair nok.

Til gengæld sparer man uendeligt meget mere tid på ikke at vente på, at en Win-maskine får jeg snøvlet igennem de daglige sikkerhedsopdateringer, inden man overhovedet kan/tør sætte sig til at arbejde med den. For slet ikke at tale om de resourcer (tid + penge), den gennemsnitlige Windows-bruger er nødt til at investere i for ikke at blive kidnappet.

På den tid min bekendte er om at få hans Win10 bærbare gjort anvendelig, har jeg tjekket mail og vejrudsigten og er godt i gang med at læse dagens første avisartikler på min Mac med et seks år gammelt OS (fordi det er genialt og stadigvæk virker), og det er jo på daglig basis, så deeeet...

Spirituel Maskine

125

2
10. juni 2017 @ 02:37
Suspenderet

Hej igen,

Jeg har som sagt ved at følge Tonny´s uddybende informationer, fået skiftet mit navn (Admin)

Det var fint, tak for det - Så langt så godt!.

Dog er jeg ved at få for højt blodtryk pga. at jeg ikke har mine mapper, som ligger på min gamle konto. Det er irriterende. 

Fordi de mapper indeholder bla. dokumenter så som: 

Word dokumenter, pdf.filer, film, iPhoto fotos, iTunes musik.

De ting ønsker jeg at få ind på min nye konto.

Er der én der ved hvordan jeg kopier mine data, fra den gamle konto, over på den nye konto ?.

Jeg har ét usb stik men det er kun på 16GB så der kan det jo ikke være.

Alt det musik som jeg havde i min iTunes er også forsvundet. Det ligger stadig inde på min gamle konto, men ikke på den nye. Det smme gælder for mine iPhoto fotos.

Råd modtages med stor taknemmelighed!.

Ønsker jer alle herinde en god dag.

Kh M.

1493

39
10. juni 2017 @ 04:59
Stormogul
maciekp skrev:

der er vidst nogen der har brug for din hjælp her så...

ændre brugernavn - windows 10

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1493

39
10. juni 2017 @ 05:13
Stormogul
Magnolia skrev:

Hej igen,

Jeg har som sagt ved at følge Tonny´s uddybende informationer, fået skiftet mit navn (Admin)

Det var fint, tak for det - Så langt så godt!.

Dog er jeg ved at få for højt blodtryk pga. at jeg ikke har mine mapper, som ligger på min gamle konto. Det er irriterende. 

Fordi de mapper indeholder bla. dokumenter så som: 

Word dokumenter, pdf.filer, film, iPhoto fotos, iTunes musik.

De ting ønsker jeg at få ind på min nye konto.

Er der én der ved hvordan jeg kopier mine data, fra den gamle konto, over på den nye konto ?.

Jeg har ét usb stik men det er kun på 16GB så der kan det jo ikke være.

Alt det musik som jeg havde i min iTunes er også forsvundet. Det ligger stadig inde på min gamle konto, men ikke på den nye. Det smme gælder for mine iPhoto fotos.

Råd modtages med stor taknemmelighed!.

Ønsker jer alle herinde en god dag.

Kh M.

der var en længere oppe der linkede til en mere simpel metode at skifte navn, i stedet for at oprette en ny konto. nuvel, nu har du lavet mere rod i den så kan du ligeså godt fortsætte med det du har gang i. der blev også foreslået apple migratition assistent, prøv at starte den i den ny konto, og se om du ikke kan importere din gamle bruger over i det nye navn, ellers er det så simpelt som at lave en timemachinebackup på din gamle bruger på en lånt ekstern disk, og importe denne på din nye bruger efter du er logget ind. så burde du kunne overføre alt til din konto med nyt navn, og beholde det nye navn. 

ps jeg vil anbefale at du altid har en backup. 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4696

420
10. juni 2017 @ 07:01
FPU

Hej Magnolia. Hvis du ikke har slettet din gamle konto endnu, så ligger det hele der stadigvæk.

Af sikkerhedsårsager kan du ikke se det, så længe du er logget ind på din nye konto, så den skal du lige ud af og ind på den gamle. Det klarer du lettest ved at taste Kommando-Shift-Q, mens du er i Finder (klik en enkel gang på skrivebordet); så bliver du logget ud og ledt hen til Login-menuen, hvor du så kan vælge din gamle konto og logge ind på den.

Mens du er inde på den gamle konto (og hvis du ikke har pladsproblemer på harddisken), kan du kopiere dine ting fra den gamle konto ind i Shared (Fælles) mappen; den kan nemlig tilgås fra alle konti (og fra nettet, så husk at slette det hele bagefter); så slipper du også for hele tiden at kopiere frem og tilbage på din lille stick.

Glad for, at min lille pamflet kunne hjælpe dig. Nu kan du så hjælpe den af dine homies, som greb buketten. Hvis hun altså også er til Mac. :O)

Spirituel Maskine

125

2
10. juni 2017 @ 07:54
Suspenderet

Mange tak for svaret Tonny, det sætter jeg virkelig pris på.

Jeg har heldigvis ikke slettet min gamle konto endnu, fordi alle mine ting ligger jo stadig der.

Har ingen ide om, om jeg har pladsproblemer på harddisken - hvor ser jeg efter det.

Forstår jeg rigtigt, at når jeg er logget ind på min gamle konto, så skal jeg trække mine mapper som ligger ude på skrivebordet, over i den mappe der hedder "Fælles" mappen ?.

Kh M.

1326

0
10. juni 2017 @ 09:23
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
der var en længere oppe der linkede til en mere simpel metode at skifte navn, i stedet for at oprette en ny konto. nuvel, nu har du lavet mere rod i den så kan du ligeså godt fortsætte med det du har gang i.

Hvis der ikke er gjort noget med den gamle konto endnu, er det da bare at logge ind der, slette den nyoprettede, og så skifte navnet på den nemme måde.

Så længe shortname ikke ændres, er det ganske simpelt.

1493

39
10. juni 2017 @ 09:26
Stormogul
JLL skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:
der var en længere oppe der linkede til en mere simpel metode at skifte navn, i stedet for at oprette en ny konto. nuvel, nu har du lavet mere rod i den så kan du ligeså godt fortsætte med det du har gang i.

Hvis der ikke er gjort noget med den gamle konto endnu, er det da bare at logge ind der, slette den nyoprettede, og så skifte navnet på den nemme måde.

Så længe shortname ikke ændres, er det ganske simpelt.

ja netop, det ser ud til der er gang i den mest besværlige måde at gøre det på - desværre. 

125

2
10. juni 2017 @ 15:29
Suspenderet

Tak for jeres beskeder.

Jeg synes at Tonny´s beskrivelser har været meget meget brugbare. 

Det kan godt være at det er den mest besværlige måde at gøre det på, det ved jeg ikke - Dog føler jeg at jeg lærer noget af det, og det er også en vigtig del af det :) . 

Er stadig ved at ordne det med at få mit gamle data, over på den nye konto. Er logget ind på min gamle konto, og er ved at overføre mine mapper som ligger ude på skrivebordet, over i den mappe der hedder "Fælles" mappen - Umiddelbart fungere det ind til videre, men er ikke helt færdig endnu.

:) Ha´en dejlig dag. Kh Maja.

1493

39
10. juni 2017 @ 15:53
Stormogul
Magnolia skrev:

Tak for jeres beskeder.

Det kan godt være at det er den mest besværlige måde at gøre det på, det ved jeg ikke - Dog føler jeg at jeg lærer noget af det, og det er også en vigtig del af det :) . 

Er stadig ved at ordne det med at få mit gamle data, over på den nye konto. Er logget ind på min gamle konto, og er ved at overføre mine mapper som ligger ude på skrivebordet, over i den mappe der hedder "Fælles" mappen - Umiddelbart fungere det ind til videre, men er ikke helt færdig endnu.

brugbare ja, men desværre også besværlige, du havde været færdig efter 10 min hvis du havde fulgt linket  

1326

0
10. juni 2017 @ 16:14
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
Magnolia skrev:

Tak for jeres beskeder.

brugbare ja, men desværre også besværlige, du havde været færdig efter 10 min hvis du havde fulgt linket  

30 sekunder, hvis det endda kun er det fulde navn, der skal ændres.   

695

6
10. juni 2017 @ 18:42
Veteran

se denne her youtube video og gør det på 1 min og 27 sek.

den viser det helt suverænt.

https://www.youtube.com/watch?v=ISsZ0sKcXtE

jeg bygger alt i toffifee og løg